Gå til innhold
Arkivverket

[#26391] Ane Rasmusdtr. Kolstad eller Lien f. ca. 1761, Leinstrand, Sør-Trøndelag


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Leter etter foreldrene til Ane Rasmusdtr. fra Leinstrand. I 1801 bor hun på plassen Kolstadhaugen i Leinstrand. Hun var da enke,40 år, og bodde der sammen med sine tre barn. Hennes avdøde mann het Knud Lien. Jeg nedstammer fra Anes søster Ingeborg Rasmusdtr. Lien, men henne vet jeg svært lite om. Vet bare at hun fikk en sønn, Lars i 1789, og ei datter, Elen Birgitta i 1792. Begge født utenfor ekteskap, men med samme far.Prøver derfor å finne denne familiens opprinnelse gjennom Ane, som jeg vet litt mer om. Har ikke greid å finne ut hvor gården/plassen Lien var. Men både Ane og Ingeborg kom tydeligvis derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg har vært 'involvert' i en etterlysning lagt ut av Øystein Lillegaard i Slektsforum, angående en Rasmus Arntsen. Han er nevnt i den gamle Ålenboka under Holden. Han kom dit i 1776 og kjøpte grunn av Jochum Engebretsen LIEN. (LIEN eller Jordsli var hovedbruket som Holden lå under).Rasmus Arntsen var født ca 1710 og det var skifte etter ham i 1786. Kona het Lucia Bendixdatter, født 1724. Ved skiftet var alle hans døtre i LEINSTRAND, og det nevnes følgende barn etter ham: Bendix (i Christiania), Johannes (overtok gården), Jakob (på Frosta og så til sjøs), INGEBORG f. 1759, ANNE født 1761, Kirsti f. 1766.Anders Reitan (BB-forfatteren) kjenner ikke opprinnelsen til familien. Nok om det - barna var alle født i Røros, Lucia var også fra Røros, men Rasmus' opphav er usikkert.Syntes dette var verdt å nevne, selv om det like gjerne kunne være et blindspor. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Dette var interessant! Jeg har stått fast i flere år når det gjelder dette. Det kan vel ikke bare være en tilfeldighet at 'din' Rasmus har disse to døtrene i rett alder som heter Ingeborg og Ane (Anne)? Men får ikke det med gårdsnavnet Lien til å stemme med din teori. I kirkeboka for Melhus (Leinstrand sogn) står det f.eks. at et 'uekte barn fra Lien' ble døpt. Det må tyde på at Lien er i Leinstrand. Skal se litt nærmere på kirkeboka for å se om jeg kan finne flere av de navna du nevner i forbindelse med vielser eller dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.