Gå til innhold
Arkivverket

[#26397] konfirmasjon til Borghild Amalie Nilsen født 1906 i Furuset kirke


Gjest arild andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

Jeg lurer på om det er noen her på sidene som har informasjon om konfirmanter i Ullensaker, Furuset kirke for 1920-21 og om noen kan slå opp følgende for meg:Borghild Amalie Nilsen, Stokstadmoen født 09 september 1906 og døpt ved furuset i 1906.Jeg ønsker å vite hvem som står oppført som far og faddere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Far: Kristian Auensen (ungkar, tjener, Aurmoen, født 1888).Faddere: Selveier Edvard Jensen Stubberud og hustru Kristine, husmann Ole Nilsen Stokstad, tjenestepike Karen Amundsen Austad.Barnefaren oppgitt av barnets mor og tilskrevet 19.10.1906.Dåpsdato: 21.10.1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei GeirTakk for svaret... det meste av dette har jeg funnet tidligere ved å titte på dåpsføringen i kirkeboken for 1906.Har du noe om konfirmasjonen som skulle ha vært i 1920/21?Hadde vært fint om du har det, for det er det slik jeg ser siste utvei for å om mulig stadfeste mer informasjon om faren Kristian AuensenJeg finner ikke ham noen andre steder...Takker på forhånd for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Hun ble konfirmert 09.10.21 i Furuset krk, både født og bosatt på Stokstadmoen, far Kristian Auensen, mor Klara Nilsen. Det var alt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei FinnJa jeg har sett denne Kristian Auensen født 1889 Borre, men det som begynner å bli litt usikker t alderen hans... han var 16-17 år i 1906 og jeg tror at han kan bli litt ung ettersom min oldemor Klara Nilsen er født 1885Jeg er faktisk heller ikke sikker på om fødselsår 1888 er korrekt for den oppgitte barnefarenJa jeglette også tidligere i dag i FT 1900 og fant en mulig annen kandidat med det samme navnetTilleggspørsmål: Kjenner noen til hvor det finnes mer informasjon om Aur(s)moen i ullensaker kommune. jeg antar at det var en liten plass.Men selvsagt takker jeg for alle hjelp jeg kan få av andre rundt dette mysteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det nærmeste er vel å anta at opplysningene er korrekte. Og da det ikke står opplyst noe om at han var utenbygs fra, er det mest nærliggende å se på konfirmerte i Ullensaker.Og der finnes i alle fall en Ole Kristian Augesen, oppgitt født 28.10.1888 på Sedsvoldeie i Hovind sogn, døpt 30.06.1889, nå bosatt på Furuseth og konfirmert 04.10.1903 i Furuseth kirke. Foreldre blikkenslager Augen Olsen og hustru Karen Johanne Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Foreldrene til forannevnte ble forøvrig viet i Hovind 29.04.1886, 'Ouen Olsen' (hans andre ekteskap) selveier på Sedsvoldmoen, født 1830 Edsberg og Karen Johanne Olsdatter født Sedsvoldmoen 1855. Fedre blikkenslager Ole Augensen Sundby og Husmann Ole Olsen Melby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei igjen Geir...Her kom du med informasjon jeg ikke kjente til Dette var virkelig interessant. Presten Kan jo ha hørt 'feil' auensen - augensen Og en ting til... i kirkeboken for døpte 1906 står det at den oppførte barnefaren Kristian Auensen var tjener på furuset kan det virkelig bare være en tilfeldighet eller...????Dette var virkelig spennende dette må jeg se mer på Tusen takkVennligst 'Keep digging' hvis du har tid og lyst og tilgjenglighet til informasjon, noe det ser ut til at du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Geir ...hjelp jeg står litt fast nåjeg prøver å finne foreldrene til denne Ole Kristian igjen i Ft1900, men de er søkk borteklarer du eller noen andre å fine dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei CarstenDe som du har funnet i Ft1900 i lenken tror jeg ikke har noe med disse å gjøre ettersom jeg mener at sønnen Ole Kristian i så fall burde stått oppført der også ettersom han ikke er mer enn 14 år. Jeg har vanskelig for å tro at han har begynt som tjener på furuset i så ung alder.Men det er var forsøket verdt, CarstenJeg tar i mot alle innspill til denne sakenmvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest arild andersen

Hei igjen folkens... Jeg har sjekket ut de opplysningene som er gitt over med kirkebøker og klokkerbøker og fant alt unntat selve dåpsregistreringen derEr det noen som finner disse personene i folketellingene for 1865 og 1875???Jeg fant i 1865 tellingen: Augen Olsen f1822 i Eidsberg på gården Sandaas med kone (antagelig nr 1) Det står at Denne Augen Olsen er født i Ulsager prestegjeld , så det må vel være Ullensaker det.. Kone Anne M. Christiansadatter : 1827, Rødenæs med feller barn... Kan dette være faren til Kristian Augensen som ernevnt tidligere i et innlegg. Det er bare det at fødselsåret er så ulikt 1822 - 1830???Håper noen kan hjelpe meg litt til her..mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arild andersen

jeg prøver meg frempå med denne saken igjen og spør om det er noen som kan hjelpe meg med tips på hva/hvor jeg kan lete for å finne mer informasjon om Borghilds påståtte far Ole kristian Augesen fra hans konfirmasjon og fremover muligens det neste 10-året?nedenfor har jeg klippet inn litt av teksten fra innlegg 8 som hjelpavsnitt fra innlegg 8 Og der finnes i alle fall en Ole Kristian Augesen, oppgitt født 28.10.1888 på Sedsvoldeie i Hovind sogn, døpt 30.06.1889, nå bosatt på Furuseth og konfirmert 04.10.1903 i Furuseth kirke. Foreldre blikkenslager Augen Olsen og hustru Karen Johanne Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arild andersen

jeg prøver meg igjen med å spørre om det er noen som kan hjelpe meg med å finne disse forfedrene. Gjerne om det er noen som har tilgang til bygdebøkene og kan klare å veilede meg hvor det er nevnt noen om disse der.Jeg har sett meg litt blind på disse, så det er mulig at jeg overser noe.All hjelp er av verdi her...mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Arild! Det er nok ingen tvil om at du har funnet rett mann. Ole Kristian Auensen (Hakebro) f 1888 er det 13. barnet av i alt 16 jeg har registrert etter Ouen Olsen - 'Halt-Auen / Auen Hakebro', f.5-9-1824, dpt.26-9-1824 i Ullensaker, konf.28-11-1847 i Tugthuuskirken i Christiania med karakteren 'meget god Kundskab og meget god Opførsel' (han er også nevnt på Sundt sin liste over tukthusfanger s.å.), 29/1855, død 6-9-1898 i Ullensaker. Han var sammen med Anne Marie Kristiansdatter 'Ursbysæter af Rødenes' – også av det reisende Hakebru-følget, f.12-11-1828, dpt.16-11-1828 i Rødenæs (opplyst ved konfirmasjonen), konf.26-10-1851 i Tugthuuskirken i Christiania - 'Tæmmelig god Kundskab'. Begge er 1845 under tiltale i Aker, og Ouen blir da kalt for en 'Slagsbroder og ryggesløs Person'. De ble gift 30-11-1851. Ouen er kalt Jørnehaugen 1859, og fortsatt holder han seg med Anne Marie. Eilert Sundt nevner dem 1865 i Edsberg, nr.11, med 5 barn under klassen 'saadanne, som nok have Hus og Hjem, men endda streife en større eller mindre Del af Aaret'. Så ble han altså gift 29-4-1886 i Hovin i Ullensaker med Karen Johanne Olsdatter f.1854. Far hennes var husmann Ole Olsen Melby. Han skal for øvrig ha vært tre ganger gift – og det er rimeligvis kone nummer to jeg ikke kjenner navnet til. Kanskje andre kan hjelpe her? Jeg kan for øvrig hjelpe deg med forfedre bakover på Ouen, men har ikke sett på Karen Johanne. Jeg er for øvrig veldig interessert i få vite mer om Borghild Amalie – både om henne selv og etterslekt. Min meiladresse er jonny(bindestrek)m(krøllalfa)online(punktum)no. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

å jøss....snakk om å komme med informasjon som jg ikke hadde noen anelse om.... tusen takkja, jeg er interessert i det du har om denne familien bakover i tid.jeg sender deg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Her er en enkel anetavle for Ole Kristian:1. Ole Kristian Auensen Hakebro, f.28-10-18882. Ouen Olsen -'Halt-Auen / Auen Hakebro', f.5-9-1824. Gift 3) 29-4-1886 i Hovin i Ullensaker med3. Karen Johanne Olsdatter, f.1854.4. Ouen Danielsen, f.1745 på Paulsmoen under Sigernes i Vinger. Gift 4-3-1778 med5. Lovise Olsdatter, f.1751 på Barhaug, Skogsbygda i Nes, dpt.6-1-1751 i Nes hovedkirke [sjekk faddere!], konf.1767. Ouen var soldat ved major Løsekes kompani i 1770-åra. Eilert Sundt skriver i ES-1, s.242: 'I fuld Mundering ilede han til Exercerpladsen, men da møtte han en Gjente af Steffensfølget, som saaledes forvildrede ham med sine Øine at han glemte sit Compagnie og sin Odel, fulgte den huldreagtige Kvinde i Skov og Mark, gjennem Bygd og Land, og blev med henne Stamfader til Ouensfølget, et av de mange Fantefølger som i lange Tider haver været Romerigets Svøbe'. Ifølge en kilde hadde Lovise 10 barn, hvorav 7 døde som små (Nordli). De bodde en tid under Sigernes, og er innerster der 1801.6. Ole Olsen Melby. Husmann.10. Ole Steffensen, f.ca.1705. Han var i flere år tilknyttet Søndenfjeldske Dragonregiment som hesteskjærer og tømmermann. Kom til Nes i 1740-åra. [Nevnt i Nedre Romerike Extrarettsprotokoll nr.1, 2-7-1762, og i et rettsmøte 9-10-1786]. Han var sammen med11. Marie Christensdatter, f.ca.1726 (1716?). De bodde først på Frigård i Skogsbygda, så Fuglerud nord for Vormsund. I Fantefortegnelsen 1845 kan vi lese at 'Fra Ullensakers Præstegjeld, hvor Taterne fornemmelig have et Slags Tilhold eller Hjem, har man efterstaaende Oplysninger: Af alle de Fantefølger, som pleie at streife om paa disse Kanter af Landet, er Steffens-Følget formentlig det ældste, talrigste og meest bekjendte, hvoraf flere andre Følger tildeels ogsaa er Forgreninger, og bruges det derfor ogsaa ofte som et Fælledsnavn for alle de Følger, som vandre om i disse Egne. Det skal have faaet sit Navn af en vis Steffen, en Hesteskjærer, som levede for omtrent 150 Aar siden'.Dette var ikke så mye, men i alle fall det jeg har. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei igjennå har jeg sett litt på dette...ved dåpen til Ouen olsen heter forelsrene Ole Uoensen og Berteh Jacobsdatter Gaardermoen. Innlegg sier man at faren heter Ouen Danielsen, og det får ikke jeg til stemme. Samtidg sies det at moren Lovise er født i1751. dDa skal hun ha vært 74 år i 1824, så dette stemmer ikke.referansen til dåpen er ullensaker klokkerbok 1815-1835 side 148 nr 62.Jeg synes det ser ut til at jeg må begynne litt på nytt her Jonny, fordi jeg ikke får dine data til åstemmemvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det var selvsagt hoppet over en generasjon. Det gikk litt fort i svingene... Men begynne på nytt trenger du såvisst ikke!Her er en mer komplett anetavle:1. Ole Kristian Auensen Hakebro, f.28-10-18882. Ouen Olsen -'Halt-Auen / Auen Hakebro', f.5-9-1824. Gift 3) 29-4-1886 i Hovin i Ullensaker med3. Karen Johanne Olsdatter, f.1854.4. Ole Ouensen, dpt.18-6-1775, død ca.1840. Kuursmed. Han var først gift med Lena Olsdatter, død på Vilbergeie i Ullensaker 16-3-1850. Er dette Florentines datter Helene, f.1781? De hadde hus på Haugseie, Hovin i Ullensaker. Ved sønnen Ouens andre ekteskap i 1886 er faren oppgitt til Ole Augensen Sundby. Ole var 2) gift(?) med5. Berte Jacobsdatter Gaardermoen.6. Ole Olsen Melby. Husmann.8. Ouen Danielsen, f.1745 på Paulsmoen under Sigernes i Vinger. Gift 4-3-1778 med9. Lovise Olsdatter, f.1751 på Barhaug, Skogsbygda i Nes, dpt.6-1-1751 i Nes hovedkirke [sjekk faddere!], konf.1767. Ouen var soldat ved major Løsekes kompani i 1770-åra. Eilert Sundt skriver i ES-1, s.242: 'I fuld Mundering ilede han til Exercerpladsen, men da møtte han en Gjente af Steffensfølget, som saaledes forvildrede ham med sine Øine at han glemte sit Compagnie og sin Odel, fulgte den huldreagtige Kvinde i Skov og Mark, gjennem Bygd og Land, og blev med henne Stamfader til Ouensfølget, et av de mange Fantefølger som i lange Tider haver været Romerigets Svøbe'. Ifølge en kilde hadde Lovise 10 barn, hvorav 7 døde som små (Nordli). De bodde en tid under Sigernes, og er innerster der 1801.18. Ole Steffensen, f.ca.1705. Han var i flere år tilknyttet Søndenfjeldske Dragonregiment som hesteskjærer og tømmermann. Kom til Nes i 1740-åra. [Nevnt i Nedre Romerike Extrarettsprotokoll nr.1, 2-7-1762, og i et rettsmøte 9-10-1786]. Han var sammen med11. Marie Christensdatter, f.ca.1726 (1716?). De bodde først på Frigård i Skogsbygda, så Fuglerud nord for Vormsund. I Fantefortegnelsen 1845 kan vi lese at 'Fra Ullensakers Præstegjeld, hvor Taterne fornemmelig have et Slags Tilhold eller Hjem, har man efterstaaende Oplysninger: Af alle de Fantefølger, som pleie at streife om paa disse Kanter af Landet, er Steffens-Følget formentlig det ældste, talrigste og meest bekjendte, hvoraf flere andre Følger tildeels ogsaa er Forgreninger, og bruges det derfor ogsaa ofte som et Fælledsnavn for alle de Følger, som vandre om i disse Egne. Det skal have faaet sit Navn af en vis Steffen, en Hesteskjærer, som levede for omtrent 150 Aar siden'.Beklager forglemmelsen, men nå skulle det være rimelig greit, håper jeg :-) Der er definitivt mer å hente, spesielt på de inngiftede personene i Steffens- og Ouen-følget, men dette er en familie jeg ikke har jobbet så mye med.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, igjen! Bare en aldri så liten rettelse du trolig har sett selv: Siste nummeret i anetavlen skal selvsagt være 19. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg sjekket kirkebøkene for Ullensaker; Ouen Olsen f 1824, og finner en ganske interessant ting. Arild har sjekket klokkerboken (innlegg 21), men her er Berthe overstrøket, og Lene satt inn i stedet. En sjekk i presteboken bekrefter dette: Foreldrene til Ouen er Ole Ouensen Gaardermoen og Lene Jacobsdatter. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.