Gå til innhold
Arkivverket

[#26409] Otte Jonassen Strokkenes, født 1677?


Gjest Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei! Er det noen som forsker på Otte Jonassen Strokkenes?. Han har ingen forbindelse til Ravn-ætta i Sogn. (Meg selv, Lars E. Øyane med fler.) Med vennlig hilsen Liv Birgit Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kommer nå på at jeg har fundert på dette før - nemlig at Malene Ottesdatter i 2. ekteskap er født 1725, mens Kirsten Ottesdatter i 1. ekteskap er født 1727. Her må det være en skrivefeil. Hvis oppkallingsreglene fra den gang ble fulgt, kan Ottes 1. kone ha hett Anna. Hvor vanlig var navnet Gjertrud i området? Dette er definitivt ingen forskning, men et forsøk på å få igang en diskusjon. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei! Ja, det er snakk om to ekteskap og Ottes første kone er ukjent. Opplysningen om Otte har Simon Ellefsen skaffet seg gjennom bygdebøker og snakk med andre forskere. Simon Ellefsen driver ikke så vidt meg bekjent med førstehåndsgransking. All hans slektsforskning bygger på sekundære kilder. Uten at jeg med dette kritiserer Simon. For all del han gjør en utmerket jobb. I Skiftet etter Otte står det greit at barna er av to kull. Moren til Sophia som jeg nedstammer fra er ukjent. Otte er ikke av presteslekten Ravn, men det finnes andre muligheter. Nå har jeg forlagt (mistet) skiftet etter Otte, må skaffe meg en ny kopi. Så vidt jeg husker var det et lite skifte med 23 rdlr netto. Imidlertid kan ting være merket der. Det vil eventuelt kunne bidra til å finne ut mer om Otte, og hans første kone.Med vennlig hilsen Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei! At han er fra Bergen stift er det ingen tvil om. Opplysningen stammer fra manntallet 1701. For å komme oss videre må vi ha det som er av skifter etter Otte og barna fra første og 2 ekte for å se hva vi finner av merkede ting. Den første kona kan ha hett Anna hvis den som er ført opp som den eldste i 2 ekteskap er den eldste. Både Sophie og Malene er navn som forkommer hyppig i borgerslekter. MVH Liv Birgit Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Sofia er også min ane så derfor er jeg nysgjerrig etter å finne Ottes første kone.Har lest gjennom en del bygdebøker for området og jeg har hatt også Otte i tankene, men har ikke funnet spor.Hvilke skifter er det snakk om? Fra Astafjord? Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei! Det er snakk om skiftet etter ham selv. og det som måtte finnes av skifter etter barna i første ekteskap. Barna i andre ekteskap må også taes med, kanskje det nettopp i et av skiftene ligger informasjon i form av merkede ting som kan gi oss informasjon om Ottes opphav. MVH Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Sofia Ottesdatter og Jørgen Nilsen får sønnen Søren Jørgensen 1766 – 1847: http://vestraat.net/iea-p/p481.htm#i45779 Denne Søren får i sitt ekteskap med Pernilla Jørgensdatter en sønn som ser ut til å hete Samuel Ross Sørensen. En annen sønn heter Jørgen Sverdrup Sørensen. Nå vet jeg at mange i Nord-Norge lot barna sine få etternavn som mellomnavn – oppkalt etter en eller annen standsperson.Finnes dette Ross-navnet i området der etterkommere av Sofia Ottesdatter bodde? Eller kan en tenke seg at navnet kan forbindes med Sofias ukjente mor. Sverdrup har jeg sett ofte brukt som mellomnavn. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Jeg har tenkt på det samme selv. Ross navnet har jeg undersøkt. Det er ikke mye brukt i området. Jeg undersøkte litt rundt det for ganske mange år siden. Så vidt jeg husker holdt Ross til i Trøndelag og var borgere, men ikke blant de mest prominente. Kanskje er det en forbindelse til Sophias ukjente mor. For å finne ut av dette må vi se i skiftene etter ting som er merket. Jeg skal prøve å få tak i skiftene. Forrige gang jeg undersøkte var jeg ikke gundig nok.MVH Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Liv Birgit skriver i et av innleggene'Otte er ikke av presteslekten Ravn, men det finnes andre muligheter.'Kunne du si litt mer om hvordan du har kommet til denne konklusjonen ?mvh. Nils Johan Fosli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Et spørsmål til.Liv Birgit skriver: 'At han er fra Bergen stift er det ingen tvil om. Opplysningen stammer fra manntallet 1701.'Hvor var Otte i 1701 ?Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei Nils!Jeg har selv sett opplysningen i manntallet 1701. Tore Meier har også sett dette. Dessverre har jeg ikke notert hvor han var. I manntallet sto Bergen stift. Bergen stift er stort, han behøver nødvendigvis ikke ha kommet fra selve byen. Jeg skal gå gjennon manntallet for 1701 på nytt. For tiden pågår byggearbeider i riksarkivet Vet ikke når de blir ferdige. Kanskje oppgir Astafjord bygdebok hvor han befant seg 1701. Så vidt vites var det ikke hos hans andre svigerfar som myten vil ha det til. Til Strokkenes var han kommet før 1715 for i 1721 betaler han skatt for gården. En rydningsmann var fritatt for skatt de første 6 åreneMed vennlig hilsen Liv Birgit Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei Nils! Jeg har endevendt hele presteslekten Ravn uten å finne ham. Han som oppgies som far kan utelukkes totalt. Har hatt flere samtaler med Lars.E. Øyane. Han er også kommet til samme konklusjon. Blant annet arvet Ravn barna jordegods Otte Jonassen er ikke nevnt i den forbindelse. Andre muligheter. Det er flere slekter som bruker navnene Otte og Jonas på Vestlandet. Vi mangler også navnet på Ottes første kone.MVH Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Liv nevner flere slekter i Bergensområdet der Otte og Jonassen er i bruk. På denne lenken : [url="http://www.genealogi.no/Prestehistorie/prosti_nordhordland.html>Lenke finnes en Otte Jonassen PKAP 1648 – 1653 i Bergen korskirke. Hvem er dette? Kjenner man hans familiebakgrunn? Svein Saugmester sies også å komme fra Vestlandet. Er det ikke en viss forbindelse mellom Otte Jonassen og Svein Saugmesters etterkommere gjennom giftermål? Lenke viser til Svein Saugmester. Her finnes også Falk- navnet i senere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei! Den presten du ser blir senere inngiftet i Schrøder familien og havner i Askvoll i Sunnfjord. Noen bruker ikke Schrøder navnet. Hvilken forbindelse Otte Jonasen har til Vestlandsslekter og hans ukjente kone nr.1. har til andre slekter løser vi ikke med å lete på nettet. Noen må finne ut av det. Det nærmeste jeg kommer er at vi tar for oss alle skiftene og ser hva som er merket og skyldfolk de har hatt. Det er det eneste som nytter. Hypoteser er fine å ha med til syvende og sist kommer vi ingen vei med dem. Noen må være de første som seriøst leter i familien.MVH Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Er det kjent hvor Otte var bosatt i sitt første ekteskap ? Hvis man finner ut av det, er vel muligheten til å finne navnet på første ektefelle større.Han han kom fra Bergen (1701) betyr vel nødvenigvis ikke Bergen by.Min tilknytning til Otte er gjennom sønnen Otte Ottesen.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Han bodde vel på Strokkenes. Nei, det har ingen betydning, for i og med at Otte levde står han som skattebetaler og hustruens navn blir ikke nevnt. Noen skifteprotokoller har vært bortkommet. Noen av disse skal ha kommet tilrette og ligger i Tromsø. Kanskje det der er noe å finne om Ottes første koneMVH Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Astafjord bygdebok, Gratangen 2' har følgende opplysninger om Otte.Han giftet seg første gang ca.1705. Navnet på kona er ikke kjent. Paret ble husmannsfolk på Medby i Salangen sammen med Kristoffer Joensen/Jonassen som også var fra Bergen.I 1711 opplot Ole Sørensen på grunn av fattigdom halvparten av sitt bruk på Åkenes i Gratangen til Otte Jonassen. Etter 3 år flyttet Otte fra Åkenes og begynete å rydde på Strokkenes i Salangen.Ved folketellingen i 1711 er Kristoffer Joensen dreng på Rotvik i Salangen. Han er 22 år og fra Bergen. Etter at han var husmann på Medby flytte Kristoffer til Reite.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Takk for svar. Denne Kristoffer kan jo faktisk ha vært Ottes bror. Dette bør undersøkes nærmere.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Jeg finner verken Otte eller Christopher døpt i Bergen. Det er jo bare biter av kirkebøker fra 1600 tallet. De kan godt ha kommet derifra. Hvis det menes Bergen stift er jo den stor.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.