Gå til innhold
Arkivverket

[#26413] Hvem var faren til Knud Monsen


Gjest Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Arne Danielsen

Yngve Nedrebø har tidligere hjulpet meg å finne følgende (Tema 26348 i Arkivforum): 'Johannes Arnesen Torsteinsvik Herdla 188 20 1837-1839. Skiftet er datert 20. oktober 1837 og nevner 1) sønnen Mons J., myndig, 2) sønnen Endre var død, men hadde etterlatt seg barna Johannes E., 14, Christine E., 18, Brithe E., 17, og Anne E., 10 år, og 3) datteren Rakel, død, men med etterlevende barn Johannes Knudsen, 13, Engel Knudsen, 6 år, Knud Monsen, 4, og Christine Knudsdatter, 16 år.'Jeg finner ikke Knud Monsen ( 4 år i 1837) under Døypte i Manger 1816-1880 Lenke Kan du finne hvem faren var til Knud Monsen var i materialet på Statsarkivet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om dette er rette folket, men på FamilySearch VRI finner jeg en Rachel Johannesdtr. gift 28.05.1833 i Sund med Mons Andersen.Samme kilde viser at Mons Andersen og Rand ? Johannesdtr. får en sønn Knut 26.07.1833, som døpes i Sund 28.07.1833.Der var ikke opplysninger om Rachel hadde vært gift tidligere, eller hvor hun kom fra.Det kan imidlertid kanskje være av interesse å få sjekket opplysningene mot kirkebøkene for Sund. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

På FS finner du også at faren til Rachels øvrige barn het Knud Knudsen. Barna er ifølge samme kilde født i Sund. Finner et par som gifter seg i Manger i 1818, Knud Knudsen Wiigebøe og Rachel Johannesdtr. Tosvig. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=manv1759&gardpostnr=2632&merk=2632#ovre>Lenke Og da er det vel henne du finner i FT 1801 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Arne Danielsen

Mange takk for svaret fra dere begge to ! Faren til Rachels øvrige barn het Knud Knudsen ihht. 'Ættebok for Øygarden' ved Jahn Sjursen. Det var særlig faren til Knud Monsen som jeg ikke fant der. Igjen takk for svaret fra dere begge to !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Arne Danielsen

Hei Rune Thorstensen: Jeg har nå sjekket begge de opplysningene du ga Rune mot kirkebøkene for Sund - og de stemmer ! Kan du forresten angi hvor du gikk inn i FamilySearch VRI da du fant Rachel Johannesdtr ? Jeg har gått inn her Lenke - uten å finne henne når jeg søker. Har du en annen nettadresse ditt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Prøv å gå inn på International Genealogical Index, velg Norge og Hordaland/Bergen.Velg marriage year 1833 og Rachel Johannesdatter.Da burde du finne henne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.