Gå til innhold
Arkivverket

[#26422] Golla Hansdatter Luth f. ca. 1751 g.m. Richard Bendixson Hertel f. 1740


Gjest Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Tvedt

Gollas far het Hans Hansson Berg, d. 1773. Men hvem var hennes mor? Og hadde hun noen søsken? Hun giftet seg med Richard Bendixson Hertel fra Røros 02.12.1772 i Tromsø. Er takknemlig for opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Nå har jeg lett gjennom alle slektssider jeg har lagret, men finner det selvfølgelig ikke igjen! Jeg fant det nemlig på en privat slektsside. Jeg skal ha det i tankene hele tiden, slik at jeg kan gi deg lenken når jeg finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Dette er mine 3-tipp oldeforeldre og jeg er like interessert som deg i å finne anene hennes. Jeg kaller henne Berg etter stedet hun er født og bor på når hun gifter seg med Richard Bendixson Hertel 02.12.1772 i Tromsø.Hva slags forhold har du til disse 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Dette er min samboers 3-tipp oldeforeldre. Christianne Bergithe Wilhelmina Røsler f.12.02.1836 giftet seg med Jonas Osmundsen Stave f. 14.08.1844. Sammen fikk de etter det jeg har fått opptegnet 5 barn: Josefine Christine Osmundsen f. 1865, T. Osmundsen f. 186.., Antonius Osmundsen f. 05.07.1868, Harald Osmundsen f. 05.09.1870 og Aminda Osmundsen f. 1878. Aminda giftet seg med Knut Knutsen Grønås, og dette er min samboers besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Dette var interessant. Antonius Osmundson Jonassen er min oldefar, og min mor er mao. din samboers tremenning!!Kunne vi prøvd å utveksle informasjon privat. Min E-post er andmoe@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest lars rostadmo

Vi bor i Golla Hertels hus. Veien har også fått navn etter henne. Huset er fra 1789, og er restaurert 1990-92 av undertegnede. Huset er spesielt stort, og med god takhøyde i andre etasje, sett i forhold til tiden det ble satt opp. Satt opp i 6 toms tømmer, og med golvbord opptil 60 cm bredde. Golla var fra Berg, og datter av en av brødrene Hansen som drev bondehandel fra Berg. Han anla et jektebruk, som Golla og Richard Hertel(fra Røros) overtok. Folketelling i 1801 viser at Golla bor i huset som enke med to sønner. I tillegg er det diverse losjerende der. Golla drev tidvis gjestgiverivirksomhet. Min tippoldefar kjøpte huset og gården ca. 1830. Han tok like gjerne Hertelnavnet med i navnet på en av sønnene- Hans Henrik Hertel Pedersen Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.