Gå til innhold
Arkivverket

[#26423] Ole Pedersen Eide f. 1823 Hitra


Gjest Odd-Tore Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd-Tore Nilsen

Etterlyser forfedre og etterkommere av Ole Pedersen Eide f. 1823 Ørkedalen, Hitra d. 1906 Hitra. Han var gifte med Helene Nilsdatter f. 1866 Munkedal, Hitra.Datter av disse var Helga Kristine Olsdatter Eide f. 24.10.1891 Kvenvær, Hitra. Hun fikk barnet [Redaktøren har fjernet navn på nålevende person] i Trondheim, med Karl Johan Johnsen f. 1891, vet ikke hvor han er født.Vet ikke noe om Karl Johan, han døde muligens rundt det tidspunkt [] ble født. Har hørt at han var murer.Dette er en nøtt jeg har slitt med over lang tid og håper noen har tips til hjelp.Hilsen Odd-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Odd Tore!Med alle mulige forbehold, har jeg noen opplysninger du kanskje bør sjekke.Har vært borti en Ole P.Eide i egne søk. I 1900 bor det en ved dette navnet på Gjeldsøy i Kvenvær. Han bor hos Gitlestad og har understøttelse. (Denne karen er imidl. oppgitt født i Meldalen i 1824, så det er kanskje feil Ole). Finner ingen andre på Hitra i 1900 som passer og hvis din Ole dør på Hitra i 1906, er det jo litt rart at han ikke finnes der.På FS finner jeg at Helene Nilsdatter giftet seg 29.aug 1886 med Ole Pedersen Eide. Finner også at disse får en jente i tillegg til Helga Kristine, nemlig Beret Johanne Eide, f.23.juni 1895 (død 1967). I FT 1900 finner jeg ikke Helene igjen. Finner imidlertid en Helga Olsdatter f.1891 som pleiedatter på Asmundvåg, Hitra hos Peter Andersen og Ragnhild Jonasdatter. Finner også en Berit Olsdatter f.1895, boende hos Oluf Nilsen og Elen Antonsdatter på Olderøen (Kvenvær), lægdslem. (Dette vet du kansje allerede)Vet ikke om dette var til noen hjelp, men ...Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Ørkedalen er det gamle navnet på Orkdal. Meldal er en egen kommune, de to er nabokommuner i Sør-Trøndelag.Du finner 6 barn av Ole og Helene Eide på Digitalarkivet, under kirkebøker, Sør-Trøndelag, Kvenvær Hitra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Med litt bedre tid i kveld fant jeg også disse seks barna døpte i Kvenvær på ovenfor nevnte sted. Fikk ikke opp noen da jeg søkte med mors/fars navn tidligere i dag.Har ellers forhørt meg litt mer om Ole P.Eide med andre fra Hitra i dag. Hvis du vil, kan du sende meg e-postadr. så kan jeg nok gi deg flere tips om fam.Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd-Tore Nilsen

Hei på dere. Takker for fine innlegg. Har endel av opplysningene fra før. Hadde vært fint å komme i kontakt med deg Eva slik at jeg kunnet ha mailet de opplysningen jeg har til deg og få flere tips fra deg. odd.tore.nilsen@broadpark.noOdd-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Odd Tore har fått mailer fra meg med alt jeg har funnet om Ole P.Eide og Helenes familie. Han har også fått opplysninger om slekt som lever og bor her ute i dag, derfor privat mail.For at de som har engasjert seg i denne etterlysningen og evt. andre som kan ha interesse av det skal få vite mer, kommer det her:Opplysningene er hentet fra Kirkebok for Hitra, Kirkebok for Kvenvær, 'Øya og folket' og Norges bebyggelse.Ole P. Eide var født i Kuli i Meldal, 1824, og flyttet til Eide, Hevne (Hemne) før han ble konfirmert. Han ble gift i Kristiansund 25.mai 1851 med Anne Martine Stur, f. 1825. Flyttet til Hitra 1861, handelsbetjent på Rørøy (Kvenvær).Barn: Peder Olsen Eide, f.1851, KristiansundJohan Magnus Eide, f. 1853, KristiansundOle Olsen Eide, f. 1854, KristiansundAdolph Martin, f. 28.01.1862, døpt 29.06.1862, KvenværBernhard Julius, f. 02.07.1865, døpt 08.10.1865, KvenværKjøpte handelsstedet Rørøy i 1867. Kona, Anne Martine Stur døde 3/6- 1881.Ole Pedersen Eide giftet seg annen gang, 29/8-1886 m. Helene f. i Munkedalen 1867. Far: Nils Olsen Munkedal. Der oppgis Oles fødested: Kuli i Meldalen, og farens navn: Peder Andersen Eide, Hevne. (Sannsynligvis dem en finner på 'Hemneslekt.net' ,selv om Ole P.ikke er nevnt).Barn: Nicolai Anton f. 26/7-1887, KvenværHelga Kristine f. 24/10-1891, Kv.Anna Olise f. 24/6-1895, Kv.Gyda Jensine f. 3/10-1897, Kv.Ole var nå blitt en gammel mann. Han maktet ikke å ta hånd om og brødfø en stor familie lenger.(Fortalt av eldre folk her ute, som har hørt denne historien). Handelsstedet hadde han overlatt til sønnen, Peder. Selv kom han på legd, hos datteren Anne Marie, som var gift med lærer Gitlestad fra Lyngdal, og bodde på Gjeldsø. (FT 1900)Helene måtte ut i arbeid, og er den Helene Carsten Schanche finner i Tr.heim (FT 1900), blikkenslagerarbeiderske. Alle Helene og Oles barn er da å finne på ulike steder på Hitra, satt bort. Helenes far, Niels Olsen Munkedal er en annen spennende person med mye historie rundt seg. Han kom fra Sverige som liten gutt sammen med faren sin. Faren 'ble borte for han', og han 'tumlet omkring' noen år, til han som niåring kom til Ellev på gården Holden i Hemne. Der fikk han bo, og var gjetergutt. Niels ble utlært skredder mens han var i Hemne. Som 29-åring dro han til Hitra, og havnet i Munkedal, hvor Hans Singsdal, som også kom fra Hemne holdt til. Niels bygde nye hus og fortsatte dyrkingen av jorda der langt oppe i marka, langt fra folk. Det ble dyrket opp 25 dekar av jorda med bare handmakt. Hest hadde de ikke, men greide seg med kjøreokse, og eventuelt ble ei ku spent for i tillegg!Det fortelles at da Nils Munkedal var ca 14 år, og bodde i Hemne, trengte han dåpsattesten sin for å bli konfirmert. Den måtte han hente i Sverige, og dit gikk han til fots. Heimbygda hans var i nærheten av Karlstad, en tur på ca 570 km. Etter fem uker var han tilbake i Hemne med dåpsattesten sin.Fra Kirkeboka: Innflyttet til Hitra: 29/4-1852: Dreng, soldat Nils Olsen Holden, f. 1823, Østmarkes Prgj. Sverrig. 29 år. Skredder. Attest: 6/4-52 Heyerdal. (Prest i Hemne).Gift: 8/8-1953: Anna Caroline, alder 19 år. Far: Hans Larsen Dreng Niels Munkedal, fødested: Østmarken i Sverrig, 29 år. Far: Ole NilsenI følge FT 1875, barn:Magnus f. 1854Nils f. 1864Helene f. 1867Anna, f. 1870Christian, f. 1872I kirkeboka finner en at Christian var født i 1873, og at han døde 10/5-1876. På samme sted er oppført nok et barn, Karl, død 8/6-1876, en måned gammel. Det er også oppgitt at disse er begravet samme dag. (Antagelig jordpåkastelse samme dag, da det er nesten en måned mellom dødsfallene).Helene er altså den unge jenta som gamle Ole P. Eide giftet seg med. Sikkert mulig å finne mer om etterkommere etter disse.Helenes bror,Niels, f. 1864 ble gift med Johanne Paulsdatter, f. 1869 sønn: Nils Petter Nilsen, f. 1895 (muligens flere) Karl Johan Johnsen, som fikk barn med Helga Kristine har jeg ingen opplysninger om. Håper andre kan hjelpe Odd-Tore med det? Det var IKKE min mening å bidra til å stoppe noen form for leting da jeg tilbød oppl. på privat mail. Det var fordi jeg så flere nåværende slektninger som jeg ønsket å tipse han om.Dette innlegget ble 'skrekkelig langt', men det var så mye spennende historie, at jeg velger å bringe det videre.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.