Gå til innhold
Arkivverket

[#26436] Isak eller Jacob Arntsen Schilliaas, Overhalla, 1844, - har presten skrevet feil


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

I Skage kirke,Overhalla 22.11.1844 ble William døpt. Som foreldre er skrevet Jacob Arntsen Schilliaas og h. Hanna Hansdtr. Jeg kjenner ingen Jacob Arntsen, men Isak Arntsen Schilliaas og h.Hanna Hansdtr, som var mine tippoldeforeldre. I Overhalla bygdebok er de ikke nevnt å ha barn, men de hadde følg. barn: Andreas f. 1832, Gidsken f. 1833, Helena f. 1836, Berith f.1840 (min oldemor), Hans f. 1842, Johannes f. 1846 og Johannes f. 1849. Så jeg undres på om presten kan ha skrevet feil, så det skulle ha stått Isak og ikke Jacob i 1844. Det er jo litt spesielt at kona heter Hanna Hansdtr i begge tilfelle. Isak Arntsens far, Arnt Isaksen Schilliaas hadde en datter i sitt 1. ekteskap, og så ble han far til Isak i 1810, og jeg kjenner ikke til at han hadde flere sønner. Er det noen som kan oppklare dette? Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I utgangspunktet kan det se ut som presten har skrevet feil, men man kan ikke gå utifra det uten å sannsynliggjøre at det er feil.Jeg har ingen kunnskap om disse folkene eller distriktet, men har vært borti mange lignende tilfeller.Aller først bør du nok undersøke Williams konfirmasjon - hvem er oppgitt til foreldre der. Og hvis William gifter seg - hvem er faren?Det andre du bør gjøre, er å finne ut om det i det hele tatt har vært et par Isak og Hanna på denne tida. Uten dåp, konfirmasjon eller vielse på Jacob ligger han jo dårlig an - dersom han ikke kommer fra nabosognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den lenka så jo litt dum ut, men det jeg mente var at det finnes ingen William der. Men han kan jo være død.For moro søkte jeg på FS og der fant jeg at Jacob A og Hanna H døpte Gjerta 25/3 1838 og som nevnt William 22/9 1844. De passer akkurat inn i lukene mellom Isak og Hannas barn. Kanskje står det noe mere ved Gjertas dåp. Hva med faddere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Først til Arild: Jeg vet med sikkerhet at Isak og Hanna levde i den tida. Min farfar, Beriths sønn, vokste opp hos dem, og jeg har funnet dem i kirkeboka for Overhalla, både da de ble gift i 1831 og da deres barn ble døpt.Til Berit: Lenka var ikke så god, nei,- fordi ved FT 1865 er Isak og Hanna å finne på plassen Moen og i 1875 på Skilliaasmoen. Jeg har nylig lest kirkeboka fra 1824 til 1854, - faktisk to forskjellige microfilmer, men begge hadde bare med dåp og jeg må låne et annet eksemplar etter nyttår! Så jeg får vel tilstå at jeg håpet på noen som satt med noe kopi av kirkeboka kunne se om William var konfirmert der, og hvem som var skrevet som foreldre. Men latskap lønner seg sjelden!!Jeg mener å ha sett noen døpt som Gjerta, men het hun Jacobsdatter Schilliaas? I så tilfelle har det vært en Jacob Arntsen likevel-. Når det gjelder faddere så er det både kjente og ukjente navn for meg, fra dette området, som er faddere for Isaks barn, men det er ingen Jacob Arntsen eller noen annen Hanna. Litt rart kanskje hvis de var naboer, men det kan være riktig for det. Moen og Skilliaasmoen var samme plass, men nevnt med forskjellig navn i de to tellingene. Det var husm.plass under gården Skilliaas. Men takk til dere for svar, jeg får smøre meg med tålmodighet litt til og håpe å få en bedre microfilm neste gang! Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ser jeg skrev litt feil - det du bør finne ut av er selvfølgelig om det eksisterte et par Jacob/Hanna - vielse?Presten kan godt skrive feil to ganger - særlig på disse to navnene - fordi Isak og Jakop, for en prest, er to navn som henger sammen.Men sjekk konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Arild! Ja, det var slik jeg tenkte også, at Isak og Jacob er to navn som henger sammen, bibelsk, og kunne være lett å forveksle. Men jeg skal sjekke kirkeboka på dette, både for konfirmasjon og vielse. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Monica Jakobsen

Hei, du kan kanskje hjelpe meg. Jeg stammer fra ei Ingeborg Arntsdatter f: ca 1781 Skillaas.Jeg kjenner ikke noe til hennes opphav.Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er begravelsen til lille Villiam - ikke helt til å bli klok av den heller. Kan det være slik at den som har meldt om dødsfallet har sagt at barnet heter Isaksen, og så har presten sett på døpte i kirkeboka og funnet ut at barnets far het Jacob?Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Overhalla (Ranem), Ministerialbok nr. 764A07b (1824-1865), Døde og begravede 1845, side 473.Permanent sidelenke: Nr. 21: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er Gjertas dåp i kirkeboka (nr. 17). Det er ingen tvil om at det står at faren heter Jacob:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Overhalla (Ranem), Ministerialbok nr. 764A07a (1824-1864), Fødte og døpte 1838, side 60.Permanent sidelenke: LenkeLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ved Gjertas konfirmasjon står det at faren heter Isak! Det er nok presten som har gått surr i bibelske navn, ja:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Overhalla (Ranem), Ministerialbok nr. 764A07a (1824-1864), Konfirmerte 1853, side 275.Permanent sidelenke: LenkeLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Laila! Takk for meldingene dine! Jeg fant det samme som deg, og har sett at Gjertas far er nevnt Isak da hun ble konfirmert. Altså er det presten som har gått i surr, og det skikkelig også! Når det gjelder lille Villiam, så har presten først skrevet Isaksen og så streket over og skrevet Jakobsen. Antakelig har han sett tilbake på dåpen. Men jeg har også et annet tegn på at Isak var far her, for Villiam er nok kalt opp etter Isaks onkel, William Schilliaas, - en viktig person som var veldig rik og som sikkert kunne ha gitt sin lille slektning med samme navn, noen goder i framtida, - han fikk ingen etterkommere selv. Men slik gikk det ikke når gutten bare ble ett år. Takk skal du ha! Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Monica! Ja, jeg har opplysninger om Ingeborg Arntsdatter Skilliaas, f. 1781. Det er hennes farsslekt bakover, og hvem som var hennes mor. Hvis du legger ut din e-postadr. kan jeg sende deg dem. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Jakobsen

Hei, Aslaug.Jeg har ikke mottatt noen mail enda, og lurte på om det var problemer med min mailadr. ?Mvh Monica Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Monica! Unnskyld at jeg ikke har sett at du hadde lagt inn din mail. Jeg skal sende deg opplysningene så snart jeg får samlet dem. Rekner med at jeg har det klart i morgen. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.