Gå til innhold
Arkivverket

[#26440] Gjerpen kirkebok, konfirmerte 1861 - 1863 / hjelp til oppslag


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

To av mine forfedre skal ha blitt konfirmert (ihvertfall gått til konfirmasjonsundervisning) i Gjerpen kirke i 1861-1862. Jeg tror derfor at de skal ha blitt konfirmert der... Kan du hjelpe meg å se etter?Nicolai Hansen Bodin med kone Tarjer Serine AndersdatterPå forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Noen som har tilgang til Gjerpen kirkebok? Om så vil du være så vennlig å hjelpe meg se etter om Nicolai Hansen Bodin og konen Terjer Serine Andreasdatter blir viet der?På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Det fantes desverre ikke noen fortegnelse over døpte i Gjerpen for ca.1810. Heller ikke konfrmerte i den perioden jeg søker...Fikk opplyst igår at denne Nicolai Hansen skal være fra Gjerpen og han var født 1810. Noen som kan tenke seg å se etter for meg? Hjerteligste takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!I kirkeboka for Gjerpen finner jeg ingen som passer født 1810-11. Finner heller ikke Nicolai konfirmert 1861-62. Er det samme person som du mener er født 1810 og konfirmert 1861-62?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Det er Nicolai Hansen Bodin som skal være født ca.1810 og konfirmert i perioden 1861-63 i Gjerpen. Det stemmer. Takk ihvertfall til deg Kari som har lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Kai. Her tror jeg du må sjekke nærmere. Jeg synes det virker lite trolig at en mann som var født ca. 1810 ikke ble konfirmert før han var i 50-årene. Det kan jo ha skjedd, men høres lite trolig ut. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det imidlertid trossamfunn på utsiden av kirken i Grenland på den tiden også. Mulig at han kan ha vært medlem av disse. Har du mer informasjon om mannen, kan jo være at han var i noen av nabokommunene også. Jo mer informasjon jo lettere er det å lete. Vet du hvor han var i 1865 eller hva foreldrene het f.eks?Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Følgende informasjon har jeg om Nicolai Hansen Bodin:Nicolai Hansen Bodin, født: ca.1810 i Røros / Risør / Gjerpen. død: 12.06.1899 på Venstøp fattighus i Gjerpen. I Fantefortegnelsen 1845 er han i Sannidal, i fantefortegnelsen 1865 er han i Gjerpen. Det ser ut til at etter 1865 holdt han til i Gjerpen...Nicolai gifter seg den 11.07.1843 i Øiestad kirke medTarjer Serine Andreasdatter, født: 1819, død: 1874(?) hvor?Om noen klarer å finne ut av hvor Nicolai holder til i noen norske folketellinger er det kjempe flott! Og ekteskapet i Øiestad har jeg ikke fått bekreftet ennå...En hjertelig stoor takk til dere alle som hjelper meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Til Kari og Lars. Dette Kai skriver om at Nicolai kanskje var rundt 60 år når han ble konfirmert, er ikke vanlig, men når det gjelder omstreiere (tatere/fanter) ble de ofte ikke konfirmert i 'vanlig' alder. Resultatet ble at de ofte ble konfirmert i høy alder, slik som for Nicolai Bodin, en omstreifer.En måte å konfirmere dem var å sette dem på tukthus (altså under tvang).mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen. Nei, de måtte være konfirmerte for å få giftet seg. Dermed bør jo Nicolai være konfirmert før 1843? Kan det være 1841-42 de gikk til konfirmasjonsundervisning i Gjerpen?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

I Fantefortegnelsen 1859 står det at han ikke var døpt eller hadde noen kristendomskunnskap. Det vil vel si at han heller ikke var konfirmert i 1859. I 1845 står det at Severine var pige, det vil vel si at de ikke var gifte?Nicolai og Tarjer Serine skal ha giftet seg den 11.juli 1843 i Øiestad kirke (Telemark/Aust-Agder)... Jeg har ikke sjekket dette på noen måte, og har ingen kilde på om dette er riktig. Noen som kan sjekke opp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.