Gå til innhold
Arkivverket

[#26441] Kan noen gjøre oppslag i Meldal kirkebok 1709?


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Kan noen gjøre ett oppslag i kirkebok for Meldal for meg? Det dreier seg om to barn til Stiger og Grubeskriver Hans Henriksen på Løkken verk. For å finne min egen ane som er halvsøster til disse to personene trenger jeg å vite hvem som var forlovere ved inngåelse av forlovelse. Jeg trenger også de data som står om alder etc. Jeg er ikke sikker på om begge er døtre, men Martha har i alle fall samme navn om henne jeg søker, Ellen vet jeg er riktig person.Først den jeg er sikker på, det er Ellen Hansdatter som giftet seg med Thomas Junghans den 4 apr 1709, når forlovelsen fant sted vet jeg ikke.Så dreier det seg om Martha Hansdatter som giftet seg med Nils Marstrand den 28 okt 1709.Kan noen gjøre ett oppslag for meg? På forhånd takk!Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Dersom det er mulig så ønsker jeg også ett oppslag på dåp med det samme, det er Hans Henrichsen sin datter som døpes den 3 oct 1686, ønsker gjerne opplysninger om faddere.Min kilde til ekteskap og dåp er familysearch, det er derfor jeg ikke har tilgang til selve kirkeboken med ytterligere data for nevnte hendelser.Jeg er veldig interressert i om det skulle være nevnt noen som heter Kirsten Michelsdatter Karmarch i noen av hendelsene som er nevnt over. Eller om det er noen som kjenner til om hun er nevnt i andre hendelser i Meldal.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det er dessverre ganske sparsomme opplysninger i de gamleste kirkebøkene og når forlovlesen ikke står oppført er heller ikke forloverne med. Fant derfor ingen flere opplysninger i forbindelse med disse vielsene. Når det gjelder Nils Marstrand og Martha mener jeg det står oppført ved giftermål 'efter kongebref og bevilgn.' Kanskje det kan finnes noen opplysninger i et slikt brev ?Har også inntrykk av at de av høyere byrd ikke alltid ble forlovet før de giftet seg. De hoppet like gjerne rett på vielsen.Vedr. dåpen til Lisbeth i 1686 står det kun:Døpt 3.10. 1686: Hans Hendrichs. LisbethFaddrene var det veldig sjelden sto oppført. Det er heller ikke alle kirkelige handlinger som er innført i kirkebøkene. De er svært mangelfulle.Kan ikke huske å ha sett Karmarch-navnet i kirkebøkene for Meldal, men det er ingen garanti for at de ikke er der. Ikke alltid man fester seg med navn som ikke har kjennskap til. Skal imidlertid ha et våkent øye, og varsle hvis jeg skulle komme over noe. De jobbes forresten med å få scannet kirkebøkene for Meldal/Rennebu og da vil de jo bli tilgjengelige for flere.Dette ble vel heller dårlig hjelp til å komme videre, men det er jo greit å få sjekket om opplysninger finnes eller ikke også.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.