Gå til innhold
Arkivverket

[#26448] Skifte i Nordfjord - Hornindal - Lødøen


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut hvem som var foreldre til søsknene Ole og Halsten Arnesen Kjøllesdal, Peder Arnesen Vassbotnen og Sigrid Arnedtr. Rotihaug.I bygdebok for Davik er Halstein oppgitt å være fra Melheim i Hornindal, mens broren, Peder Arnesen Vassbotnen som fra Frislid, Bakken i følge bygdebok for Volda.At faren het Arne er det liten tvil om, men moren må ha vært gift en gang til, for i skiftet etter Ole Arnesen Kjøllesdal (Myklebust) er nevnt en halvsøster, Gjertrud/Jartrud Iversdtr. \gift på Skipenes i Eid sogn. Denne Gjertrud ser ut til å være yngst – født rund 1695.I et forsøk i å finne ut av ovenstående skulle jeg gjerne hatt kjennskap til innholdet i dette skiftet som kan være bestefaren:32 Ole Arnesen Lødøen Hornindal 168b 1a 1698-1699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette skiftet er datert 14. desember 1698, og har et komplekst innhold: Ole Arnesen og hans hustru Anna Iversdatter var begge døde. De hadde sammen datteren Giertrud Olsdatter, men begge hadde vært gift tidligere, han med Britte Pedersdatter, og hadde datteren Sindeved Olsdatter, gift med Bottolf Sollem, med henne.Anna Iversdatter hadde vært gift med Rasmus Arnesen, og hadde fra det ekteskapet sønnene Iver, Arne og Olle, samt døtrene Anne, g.m. Anders Fondnes, Marie g. m. Ellias Skrede, og Dorthe, ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. På en måte var dette et blindspor, men på den annen side gir skiftet viktig informasjon om foreldre mv. til Brithe Eliasdtr Skrede som var gift med ovennenvte Halstein Arneson. I så måte et blinkskudd.Dersom noen skulle komme over andre opplysninger i sakens anledning er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

På Frislidbakken er der en Arne Pedersen som bruker fra 1656, der kommer en ny bruker i 1689, som heter Ivar. I 1701 tellingen finner jeg Ole, Halsten og Peder Arnesen som tjenere rundt om på gårder i Horningdal. I kb for Eid finner jeg gift 3 des 1724 Halsten Arnesen med Brita Eliasdtr., ingen gård er nemd, men forloverne er Ole og Knudt Strand fra Horningdal. Du nemner en Gjertrud Ivarsdtr. gift til Skibenes født 1695, det kan jo hende at denne Ivar på Frislid var gift 1 gang med enken etter Arne og de fikk Gjertrud, også dør hun og Ivar gifter seg oppatt med Brite Ottesdtr Frislid. Alt dette blir bare spekulasjoner, men mest trolig er disse Arnesønnene fra Horningdal og kanskje fra Frislid. Vi får vel aldri sikkert svar på denne slektsforskergåten, hvis ikke noen av fadrene skulle være søsken til disse tre Arnesønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant, Rune, og teoriene dine virker nokså sannsynlige. Hvordan disse to brødrene endte opp som brukere på to nabobruk i Kjølsdalen i Davik sogn kan en bare spekulere i.I følge Aaland hadde Hallstein vært soldat og vært med Tordenskjold i Dynekilen, men her blander han kanskje med en soldat som bodde på Oldøyra.Takk også for dato for giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jorunn Hjelle

Sidan eg sjølv har mykje slekt frå Frislida, kika eg litt ekstra på dette innlegget. Det eg kan bidra med, er diverre ikkje oppklarande, men heller forvirrande..... Eg tek sjansen likevel.Når det gjeld Folketeljinga 1701, så ser eg at Peder Arnesen (20) står som o (= oppsitjar?), men han er 'fød i fogder.' - er ikkje 'hieme', slik som ein ville vente, dersom han var sonen til den tidlegare brukaren, Arne Pedersen. Må ikkje det tolkast som at han kjem frå ein annan gard?Iflg. FS gifte Gertrud Arnesdr. seg 26.12.1728 med Ole Nielsen. Denne Ole Nilsson Skauset var brukar på Skipenes frå 1704, iflg. Aaland. Om Gjertrud Arnesd. står det vidare at ho døde i 1736 på Spitalen i Bergen. Og om neste brukar, Anders Olson, seiest det at han måtte ut med 20 rdl. til Spitalen for henne.Dette må vel vere 'di' Gjertrud? I kyrkjeboka blir ho kalla Arnesdatter, dersom avskrifta er rett? Sonen Iver Olsen må ha vore nyfødd, då ho døde i 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for bidrag, Jorunn. Den Gjertrud du nevner er nok riktig person. Når Peder Arnesen ikke er 'hieme' betyr vel dette bare at han ikke er hjemme på tidspunktet for tellingen? På frierferd? Om han hadde vært 'utkommandert' hadde vel dette kanskje stått, men han er jo i riktig alder for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.