Gå til innhold
Arkivverket

[#26450] Lars Brun Olsen og Henricha Margrete Olsdatter Høyen (Ahlberg), Buksnes 1801


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Det ovenevnte par med barn bodde på Skulbru i Buksnes. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11860&gardpostnr=52&personpostnr=697&merk=697#ovre>LenkeI min slekt har jeg en Andreas Brun Larsen, gift med Maren Harken Johannesdatter på Himmelstein i Buksnes. Han skal være født i 1802. Siden han døde i 1852 er han ikke kommet med i noen av folketellingene, så det er ingen opplysninger å finne om ham der. Ved vielsen hans i 1833 står det heller ingenting som bringer meg nærmere hans opphav.Jeg leter etter hans foreldre, og paret på Skulbru er så langt det beste alternativet. Andreas har navnet Brun, og hans eldste sønn heter Lars Olsen Harder Andreassen.Flere av Lars Olsens og Henricha Olsdatters barns dåpsdager er nevnt i avskrift av kirkebøkene i Buksnes her på Digitalarkivet, men de går jo ikke så langt frem som til 1802. Har også lånt avskriften av kirkebøkene hjem, men denne perioden er dårlig dekket. Jeg kunne i alle fall ikke finne noe. Navnet Ahlberg på Henricha er brukt i de nevnte kirkebøkene.Det jeg altså lurer på (for å komme til poenget!) er om det er noen som kjenner til denne familien, og vet om de også hadde en sønn som het Andreas, født i 1802? Kan jo også nevne at den Ole Anders som er nevnt som deres eldste sønn i folketellingen, heter Ole Andreas i kirkeboka.Jeg har også spurt om Andreas her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

I militærlista for 1830 oppgir Andreas Larsen, 32 år gammel, at han er født på Skulbru, og oppholder seg dette år i Voie (Woje).Kirkeboka for Buksnes mangler i tidsrommet 1796-1840. Har du undersøkt militærrullene for Buksnes, disse er mikrofilmet fra 1806 og opp på 1820-tallet? Her vil du kanskje finne ham fra ca. 1810-12 (jeg har bare tilgang til året 1806, og der er han ikke nevnt, siden han var under 10 år).Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk for svar! Dette var jo oppmuntrende, sannsynligheten for at Andreas var sønn av Lars Olsen øker.Det er vel mulig at alderen som er oppgitt i militærlista du nevnte er noe feil, ellers skulle han vel vært med i folketellingen 1801, men der finner jeg ingen Andreas Larsen.Jeg har ikke sett militærrullene. Hva slags opplysninger inneholder de? Er alle menn over 10 år nevnt?Jeg ser at du er fra Vestvågøy. Andreas var etter sitt ekteskap bosatt på Himmelstein (nær Leknes?). Vet du hvordan den gården er plassert geografisk i forhold til Skulbru og Voie? Ikke at det behøver å ha noen betydning, men det kan jo være greit å få med seg alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Skulbru og Himmelstein er nabogårder, som igjen grenser til Leknes.Militærrullene er manntall over de militære mannskaper på hver enkelt gård, fra 10 år og oppover. (Noen ganger kommer også yngre sønner med). I 1806 er det på gården Skulbru oppgitt 4 oppsittere, hvorav Nr. 112 Lars Olesen, 46 år, født på Sundmør - hans sønn Ole Andrias, 18 år. (Det er også opplysninger om mannskapets helsetilstand - tjenestedyktig eller ei).Listene finnes på microfilm NT 197 og 198.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Else Thorsen

Ville bare opplyse om at jeg i dag fikk svar fra Statsarkivet i Trondheim med følgende opplysninger:'I innrulleringsmanntallet for Buksnes og Hol (1806-1844), boks Ra26, står det følgende: År 1811: Nr. 38 Skulbru: Peder Larsen og sønnen Abraham Pedersen 15 år, samt Lars Olsens Enke og hennes sønner Ole Andreas Larsen 22 år og Anders Brun 11 år.'Jeg regner med at Anders er identisk med Andreas her, og anser denne saken så og si som løst. Det er så mange indikasjoner på at Andreas er sønn av dette paret, at jeg går for det, selv om jeg mangler det endelige beviset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Navnet Andreas og Anders ble ofte brukt om hverandre, og når manntallet også oppgir mellomnavnet, så er det vel rimelig sikkert at du har funnet rett person.(Det er skifte etter Lars Olsen, Skulbru i 1810 (skifte nr. 165, side 244 - microfilm HF1987) Jeg har ikke notert om det nevnes arvinger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.