Gå til innhold
Arkivverket

[#26452] Rognlien i Eidanger?


Gjest Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Anfinn Bernaas

Eg prøver å leggje ved foto med skriftprøve ein gong til, jf. innlegg 26451.Anders Gunnulvsson Stuvetrå f 19. oktober 1859Tinnsoga seier at Anders er reist til Grimstad og blei gift der. Ved skiftet etter morfaren i 1892 er han oppgjeven å vere i Skien, men i parentes er tilføyd Eidanger, Rognlien? Ja, dette Rognlien er eg særs uviss på,om eg har tolka rett.Eg har lagt ved vedlegg med kopi av skrifta i von om å få innspel til tolkinga .Eg har funne Rognlien i Langangsfjorden i Eidangerboka. Eigaren der dreiv visstnok med iseksport på slutten av 1800-talet. I så fall har han nok hatt mange arbeidsfolk, og Anders kunne vere ein av dei.bilete0214.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ja, det må være Rognlien det står.b) sønen Anders Gunnufsen, ligeså ( i Eidanger hos Rognlien)Ligeså henspeiler på at han (som broren Ole) er bosatt i Skien. Eidanger er i Porsgrunn, nabokommune til Skien.I FT-1900 ser Rognlien ut til å være et bryggeri. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Wiborg: Du trur altså også at det står Rognlien. Når eg prøver med Rognlien i FT1900 som gardsnamn får eg opp eit ektepar på Rognlien i Eidanger med to barn. Han er er gardbrukar og iseksportør. Når eg prøver med Rognlien som etternamn får eg opp fleire personar som bur i bryggerhuset (ikkje bryggeriet!) på Hegna 4/9 i Eidanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hos Rognlien tolket jeg på samme måte som 'hos Cappelen', dvs. at Rognlien er navnet på personene han er hos, og ikke gårdsnavnet...Bryggerhusbygning leste jeg litt kjapt som bryggerihusbygning..., men det var ihvertfall Hegna jeg tenkte på... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSiden Eidangerboken 1800 - 19++ er her på nettet kan du kanskje finne noe herLenkeForfatteren kan sikker skaffe opplysninger om tiden før 1800.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Takk for opplysninga om at Eidangerboka var på nett. Det visste eg ikkje. Men det som sto å lese var det same som eg alt har lese på papir. Det som gjeld tida før dei siste tiåra av 1800-talet er lite aktuelt for meg her, sidan 'min mann' var oppgjeven å vere på Rognlia på byrjinga av 1890-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Folketellingen 1891 kan muligens være din mulighet til å finne ut noe mer om ham. Den er dessverre ikke filmet og finnes på Riksarkivet i Oslo. Hvor du nå må reise for å se den er jeg mer usikker på. Enten er det Byarkivet eller Deichmanske.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.