Gå til innhold
Arkivverket

[#26453] John Clementson. Systad - Hyllestad


Gjest Siv Eidevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Eidevik

John Clementson giftet seg med Kari Johannesdt. fra Systad 17 mai 1853. Jeg har funnet ut at han ble født ca 1821, men ikke hvor han opprinnelig kom fra og hvem som er foreldrene hans. Håper noen kan hjelpe meg. Mvh siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1865 oppgis han iallefall å være født i Hyllestad Lenke . Og som du sier bor han på Systad.Hans gamle moder bor også på gården, enke Johanne Johnsdatter. Faren skal da hete Clemet.-----FS IGI Individual Record - submitter unknownJohn ClemetsenBirth: 09 MAY 1818 Lekva, Hyllestad, Sogn Og Fjordane, NorwayFather: Clemet Halvorsen FamilyMother: Johanne JohnsenSpouse: Kari Johannesen FamilyMarriage: 17 MAY 1853-----Det finnes 3 gårder med navnet Leikva i Hyllestad i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei Nina Jeg fant dem jeg på 1865- tellingen jeg også. Har også funnet Kari(konen til John) sin fødsel og foreldre. Problemet er at jeg har søkt gjennom kirkebøkene til digitalarkivet og fylkesarkivet til Sogn og Fjordane uten å finne noen tegn til hverken John Clemets. eller foreldre. Uansett så skal du ha takk for din hjelp. Mvh siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei Carsten Tusen takk for hjelpen din :-) Til ditt innlegg (4), så har jeg stor tro på at du har funnet faren til John.Da John giftet seg sto han oppført med Legred som fødested, det er jo selvfølgelig det samme som Legereide, som er oppført som bosted til Clemet Halvorsen da han døde. Ser foresten at Clemet døde samme år som sønnen ble født, dette kan jo kanskje forklare hvorfor jeg ikke har klart å finne Johns fødsel registret noe sted.Giftermålet i Lavik kirke er jeg litt tvilsom til, bruden sto oppført som 51 år da hun døde i 1800, enten var hun eldre enn den Clemet hun giftet seg med, eller så må Clemet har vært veldig gammel da sønnen hans ble født(1821). Kan være at jeg resonnerer feil også, men uansett er jeg nå kommet lengre på vei. Mvh siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Carsten... Ang. mitt siste innlegg. Fant Clement Halvorsen som enkemann i 1801 folketellingen for Eivindvik,da var han 47 år gammel. Så da må jeg nok bite i meg ordene om den tvilen jeg hadde ang. giftermålet i Lavik. Atter en gang tusen takk for hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Denne Clement Halvorsen er omtalt i Ættebok for Lavik s. 215. Der har han ikke fødselsår, men broren Ola er født i 1740 på Ytre Torvund. Foreldrene er Halvar Olson Torvund (1712-1757, ukjent opphav i Læ) og Gjertrud Andersdtr. Torvund (1714-1760). Hennes foreldre er Anders Torson (Fusketun) Lavik og Christi Hansdtr. Og Anders sine foreldre er Tor Anderson Fusketun (1626-1699) og Maria. Fusketun er det tidligere navnet på gården som ble Lavik prestegård. Denne ætteboken er ikke alltid pålitelig, men du har i alle fall noe du kan lete videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

To Margaret Thank you for your information :-)Til Terje Takk så mye for hjelpen din. Er klar over at bygdebøkene ikke alltid er til å stole på. På fylkesarkivet til Sogn og Fjordane har jeg funnet at det finnes skifte etter Halvar Olson Torvund og Gjertrud Andersdatter i de årene de etter ætteboken skal ha dødd, blir spennende å se om jeg klarer å grave fram noe mer etterhvert. Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.