Gå til innhold
Arkivverket

[#26467] Hvor kom Starupslekta fra? Hans Jonsen Starup, klokker i Nærøy, f. ca 1730


Gjest Odd Tjade
 Del

Recommended Posts

Hans Jonsson Starup, var klokker i Nærøy, Nord-Trøndelag, og g. m. Brynhild Sivertsd. (Brønild Siurdsd.), Kolden, Bindal, Nordland. Barn: 1. Sirianna Starup, f.1762, gm. Jens Jensson Schanche, f.1754, Hansvig, 2. Johanna Everina Starup, 1766-1842, gm. Søren Mortensen Ytre Bolla, 1755-1831, 3. Peter Christian Starup, 1771-1849, g. m. Maren Skamfer, 1782-1844, Dyrstad, Ibestad, Troms. Det finnes også en Petter Andreas Starup med etterslekt i Ibestad. Han kom trolig fra Trondheim. Starup finnes flere steder på Jylland. Så slekta kom trolig fra Danmark.Vet noen om Starupenes røtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Odd Tjade. Jeg har lenge vært på leit etter forfedrene og -mødrene til Hans Johnsen Starup (se innlegg 20122). I tillegg har jeg hatt innlegg i Slekt og Data uten å ha kommet noe nærmere. Jeg har funnet 8 barn etter Hans og Brynhild Sivertsd.: Dorothea 1758, Boletha -61, Seriana -62, Martha M -64, Johanna E -66, Jens Jacob -67, Jens Jacob (II)-70 og Peter Chr.-71. Johanna Everine er 'min'. Peter Chr. var militært utdannet fra København, så HJSs forfedre finnes kanskje i Danmark. Når det gjelder navnet Starup, finner jeg en Peder Starup i norske kilder. Han nevnes første gang som den første sorenskriveren i Sunn-Hordaland 1592 (Kilde: Sunn-Hordaland, bind 1914-27, og i Slektshist. tidenede, bind 1). Denne Peder hadde ikke barn, men flere søsken som førte slekten videre. I danske kilder, i en oversikt på microfishe over Kjøbenhavner- studentene som Statsarkivet har, finnes: 1. Mads Hansen S, nevnt 1578, senere prest i Østre Starup. 2. Peder Hansen S, nevnt 1578. (er denne identisk med ovennevnte sorenskriver?). 3. Laurits Corfitsen S, immatrik. 1705 fra Fredriksberg skole. 4. Fredrik Christian Ditlev S, immatrik. 1737 fra Roskilde, d. 1804. 5. Boye Olsen S, immatrik. 1744, fra Odense. 6. Hans Chr. S, immatrik. 1776 d. 1810. Starup nr. 4 og 6 oppgis å være degn (klokkere). På Jylland er det fire steder med navnet Starup. Kanskje svaret er å finne i Landarkivet i Viborg? Et av svarene på min etterlysning i Slekt og Data, var at svaret kanskje var å finne på Grønland, så kanskje....? Mvh Eldar Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Roald Pedersen

Hans Johnsen Starup var klokker for Leka og Kolvereid, bostatt på Torstad, Nærøy. I tillegg til det som er nevnt over står det følgende i Nærøy bygdebok: 'Det er mulig at soknepresten så det tjenelig at klokkeren var busatt på Torstad. Fordi soknepresten hadde bygselsretten, ordnet han det slik at den nye klokkeren, Hans Jonsen Starup overtok Hans Hansen von Aphelens gardpart i 1757 eller 1758. Hvor den nye klokkeren kommer fra er ukjent. Som klokker hadde han i 1759 biskopens attest på god kirkesang, og han var 'ulastelig i sitt embete', men senere var han holdt for å være nedlatende og kranglelysten og var truet med suspensjon.' Som man ser er opphavet like ukjent. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har ingen løsning til tross for iherdig søking etter Peter Christians slekt og etterslekt som finnes påhttp://leskjerv.seria.no/aner/13591.htmHvis det finnes feil ber jeg om tilbakemelding til: leskjerv@online.noDet er hans kone Maren Kirstina Skamfer som tlhører min slekt. Hennes far er en berømmet kirkesnekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.