Gå til innhold
Arkivverket

[#26468] Korsbøeneie på Modum


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Det blir litt slekt selv i travle tider. Jeg sliter med Sørine Olsdatter. Etter alt å dømme er det 2 stykker. I 1850 dør Aase Kittelsdatter og datteren Sørine er 14 år. Far er enkemand Ole Pedersen Korsbøeneie.Han gifter seg pånytt med Berte Evensdatter ,de får 5 barn. Han dør i 1871 og den minste er Sørine på 5 år Ingen Sørine som burde være 35 år er nevnt.Hun kan være gift eller død, eventuelt emigrert. Har tenkt at den eldste dør og den yngste blir oppkalt. Den yngste er gift med Johan Johnsen i Mjøndalen i 1898. Det mystiske er at jeg finner ingen av de i kirkebøkene. Hvor har de blitt av? Jeg er klar over at området ligger tett på Sigdal og Krødsherrad. Har ikke funnet noe på Nedre Eiker heller.Om noen har tips? Jeg har gått meg litt fast.MVH BJØRG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørg,Pige Sørine Olsd. Korsbøeneie dør iflg. dødsfallmeldingene til sorenskriveren den 22/5 1866. Hun blir 30 år gammel.Vennlig hilsenArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Takk Arnt. Så enkelt og greit, men da er teorien om oppkalling av den yngste klar.Da får jeg fortsette leting etter nr.2 som blir gift og bor i Mjøndalen. MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Har funnet noe, Sørine Olsdatter fra Modum gifter seg med Peder Johan Johansen fra Sverige i Øvre Eiker 15 mai 1897. Hun er konfirmert i Modum 1881 og han i Sverige 1887. Fedre er Ole Pedersen Korsbøeneie og Johan Berggren . Ekteparet får Johan Svedelius 22 sep 1897 og Brigida Marie den 24 sep 1898 . Men så slutter sporene. Jeg burde finne noen av dem på FT. 1900, men ei, jeg har ikke funnet de på utvandring heller. Hvis de flytter til Sverige , hvor kan det komme fram? MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

hEI. Kan noen derute hjelpe meg med denne familien? Jeg har lett, men siden ingen er å finne i FT1900, tror jeg de må ha flyttet.Jeg har lett på utvandrerlistene til USA, og på Ellis Island. Det kan jo tenkes at jeg ikke får opp resultat på grunn av lite kreativ søkeforsøk? Det dreier seg bare om et par år som kan være aktuelle også.Er det sannsynlig at de kan ha flyttet til Sverige? MVH bJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.