Gå til innhold
Arkivverket

[#26477] Sidsel Pedersdatter Ring gift med Anders Jensen Hals


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Hvor kom Sidsel fra? Hun var f. 1635 og d. 1653. Hun ble gift med Anders Jensen Hals som var rådmann i Ystad i Skåne mellom 1650 og 1666. Fra ham stammer den norske slekten Hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Du mener kanskje at hun og Anders Jensen ble gift i 1635? Forøvrig er spørsmålet ditt like relevant.Ellers er jeg kommet over denne siden med anene til Anders Skriver, fogden i Hals:[url="http://www.logy.dk/gerda/anetavler/Klement.htm>http://www.logy.dk/gerda/anetavler/Klement.htmHer står det ikke noe om at Anders hadde en datter som het Anne, men på den annen side får vi vite at han var gift med ei Anne Andersdatter Kjærulf.Spørsmålet gjenstår vel om Anne Andersdatter var hans andre hustru, og at datteren Anne og sønnen Jens er fra første ekteskap med en (foreløpig) navnløs kvinne. Kanskje blir nowen klokere av denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har lenge vært interessert i denne slekten da jeg fører mine aner bakover via Sofie Jensdatter Hals til Jens Andersen Hals i Ystad. Det er sikkert mange andre som også har nedtegnelser om denne slekten. Jeg vet ikke mer om Sidsel Pedersdatter Ring enn det som er oppgitt her, men fikk opplysninger for en tid tilbake om en sønnedatter av Jens og Sidsel, som jeg ikke kjent til. Hennes navn var Øllegaard. Jeg fikk samtidig ytterligere informasjon om Jens Andersen Hals' kone, Metta Persdotter. Hvis det er flere som sitter på informasjon om denne slekten så kan vi kanskje utveksle informasjon og ikke minst kilder.Jeg legger også ut denne linken: Lenke Dette skal ikke tas for annet enn det er - usikre spekulasjoner som jeg har fått fra en eldre dansk slektsforsker, somi tillegg hadde en masse forskjellige våpenskjold fra Kjærulff'ene.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Har lest gjennom det som er skrevet i tråden og må kommentere det som står i nr. 3. Det har vært my frem og tilbake ang. Anders jensen Kjærulf (Skriver) som døde i juli 1589. Bla. er det oppgitt av Finne-Grøn at han skulle hatt to sønner ved samme navn, Jens Andersen hhv. Hals og Juel. Dette mener jeg er feil. Jens Andersen Juel var svigersønn til Anders Skriver, gift med datteren Anne Andersdatter. dette understøttes av følgende: I Vester Brønderslevs Historie (C. Klitgaard) så står det på side 217 følgende:'Den foran nævnte Raadmand Jens Andersen Hals i Aalborg havde været Værge for sin Søstersøn Anders Jensen Juel, der kaldte seg Hals og var Raadmand i Ystad, og da denne havde sin Fædrenearv tilgode hos Morbroderen, fik han fra dennes Bo udlagt 5 Tdr. Bygskyld af Krogen, hvilken Part han 12. Juni 1635 skødede for 250 Slettedaler til Herredsfoged Peder Jensen Kjærulf, som 24. Nov. 1636 blev dømt til at betale Købesummen. osv'Håper det er noen flere som har interesse av denne slekten og har kommentarer til dette.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.