Gå til innhold
Arkivverket

[#26480] Tone Mortensdtr Lid, Lårdal, ca 1735 - 1797


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Tone Mortensdtr på Lid i Lårdal gifter seg første gang med Halvor Andreson 20.10. 1755. Hun gifter seg 2. gang med enkemann Ole Larsen 4.4. 1763. Ole Larsen [Moen] hadde vært gift 1. gang med Aase Olsdtr 1.1. 1751. Datoene her er hentet i LDS basen.Tone og Ole har blant annet ei datter Ingebjørg født 1771 i Øyfjell. Dette skal være fra kirkeboken.Noen som vet hvor Ingebjørg ble av? Noen som vet hvor Ole Larson kom fra?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Vedr Ingebjørg: Jeg søkte litt rundt og fant denne Lenke i FT1801. Ingebjørg/Ingeborg Olsdatter gm Gullek Sigurdsen. De har bl annet en datter ved navn Tone (I FS/VRI oppført som Todne Gulleksdatter) De får også (iflg FS/VRI) en sønn Ole i senere 1801.En kandidat i alle fall!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

;-)..... Det er nettopp den Tone Olsdtr i Flatdal som er utgangspunkt for mitt spørsmål.Jeg har funnet i alt 6 kandidater ('Ingebjørg Olsdtr' f ca 1770) i Seljord hvorav 4 er 'sjekket ut'.Som du også har sett er det datteren Tone f 1797 som gjør forbindelsen til Lårdal mulig/sannsynlig. Tone f 1797 er datter nr. 2 og bør da ihht tradisjonen være oppkalt etter mormor. Fadderne i Flatdal er naboer mer enn familie, noe som indikerer innnflytting.Jeg holder Lårdalforbindelsen som den mest sannsynlige, men er på jakt etter ytterligere indisier/bekreftelse på dette. Eller kanske en avkreftelse fra et skifteregister på at hun fra Lårdal døde/giftet seg et annet sted?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Hi, Ole B.I think Heidi is right. I also have Ingebjorg as married to Gunnleik Sigurdson Spranget. Plus I have her sister Aase's daughter, Aashild, married to Leidulv Knutson Aakre of Flatdal.Also Tone Mortensdtr's son by her first marriage, Eivind Halvorson (1756-1805), I have as married to Kari Torsteinsdtr Aamot of Aamotsdal.As to who Olav Larson is, at this point I am just working on the probability that he is the brother of the Saamund Larson (abt 1731-1807) who married the widow, Margit Gunnleiksdtr (dtr of Gunnleik Mortenson in 1755. Saamund died at Aaktstøyl. Married twice, but evidently childless. They might be the sons of Lars Reffelbrekk, but I don't think so.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heidi,du har rett i at alternativ burde vært nevnt. Jeg valgte imidler tid en 'åpen løsning' denne gangen for å se om det var alternativ jeg har gått glipp av.Mary,thanks (again) for valuable indications/confirmation. You pointed to Lårdal in the first place.;-)Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.