Gå til innhold
Arkivverket

[#26503] Skoger - Strømsgodset ca.1864-1865


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Har noen anledning til oppslag i kirkeboka for Skoger-Strømsgodset ca.1864-65.Mulig en Hans Halvorsen f.ca.1843 giftet seg med Anne Thronsdatter f.ca.1840 i Drammen. Kan og være de fikk sønnen Hans Theodor ca.1865.Denne familien bor 1865 i Drammen, og det er oppgitt i tellingen at han var født i Sognedalen.Det jeg lurer på er om dette kan være Sognedalen i Norderhov. Står forhåpentligvis dato for hans fødsel eller farens navn da Hans Halvorsen ble gift.Har trålet Norderhov på jakt etter denne karen, men kun en ådøling er en mikroskopisk kandidat. Han var døpt Hans Andreas og født 24.juni 1843, av foreldrene Halvor Olsen og Kari Guttormsdtr. Utflytterlistene er svært så mangelfulle, finner han ikke der.mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Hei Ellef,Jeg har ikke tilgang til kb for Skoger Strømsgodset, men jeg har sjekka Strømsø-Tangen og Bragernes for den aktuelle perioden. I kb for Bragernes fant jeg følgende: Hans Theodor født 11.4.1865, døpt 11.6.1865. Foreldre Andreas Halvorsen, malersvenn og Anne Malene Trondsdr. Bosatt i Fremgaden. Faddere: Moderen, Catrine Petrea Throndsdr., Lauritz Petersen, Ole Halvorsen, Martin Throndsen Dette er alt som står i kb.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen Tore Jørgen, og hjertelig takk.Ja, alt tyder på at dette er samme person. Både dette at Hans Andreas Halvorsen ble registrert som Andreas ved dåpen til sønnen, og som Hans Halvorsen i 1865-tellingen.Dette var forresten et spørsmål det lokale historilaget oversendte slektshistorielaget nylig. Vedkommende som lurte på dette hadde ikke flere opplysninger enn hva han hadde funnet i 1865-tellingen, og visste heller ikke hvilken Sognedal det her var snakk om.Så dette tyder på at han var født i nabodalføret Ådalen 24.juni 1843 , og hanhende bodde i Sognedalen (Soknedalen) en kortere tid før han dro til Drammen. Stor trafikk mellom Soknedalen og Ådalen i de tider. (Foreldrene til Hans/Andreas Halvorsen var forresten Hallinger som tok tjeneste i Ådalen). Blir artig når dette kan slås fast med 100 prosent sikkerhet, da det vistnok gjelder et slektstevne på vårparten.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.