Gå til innhold
Arkivverket

[#26504] Christine Birgitte Terjesen, 1852 - 1889


Gjest Knut Kvalvågnæs
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Kvalvågnæs

Jeg fikk så god hjelp av Berit Knudsen i Oslo og Geir Kamsvaagn Berntsen på Løvenstad til å få fram opplysninger om en oldefar i Oslo at det gav mersmak.Jeg vil nå forsøke å finne hvem som var foreldrene til min oldemor (min mors farmor), Christine Birgitte Terjesen, født i Fjære i 1852 og død i barsel i 1859 med barn nummer sju med sin ektemann, skolemannen Asbjørn Knutsen (Øyan) fra Kviteseid i Telemark.Asbjørn Knutsen var førstelærer på Birketveit skole da de møttes. Han var da blitt enkemann etter sin første kone, Anne, som døde av kreft.Vi finner Christine Birgitte i 1865-tellingen for 0923 Fjære, som Kristine Terjesen, fosterdatter hos Anne Pedersen, Skipsreder, Gaardbruger, Selveier.I 1875-tellingen for 0923 Fjære, finner vi henne igjen som Kristine Bergethe Terjesen, Fosterdatter. Under yrke står det at hun Bestaar Fostermoderen.Under samme telling samme sted, finner vi Asbjørn Knutsen som 1ste Lærer ved Birketvedt Skole. Han er det skrevet flere bøker om, så historien er godt kjent (Bilde). Det som mangler, er opplysninger om foreldrene til Christine Birgitte. Hvorfor vokste hun opp i fosterhjem? Hva skjedde med foreldrene hennes?Kirkebøkene for Fjære kan være et godt utgangspunkt, men den er ikke tilgjengelig for meg her. Det ville vært fint å få hjelp med dette.Med vennlig hilsen Knut Kvalvågnæsbilete0215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Flott! Her kan vi kanskje dele noe. Jeg har gransket en del om Asbjørn Knutsen og hans Fevik-tid. Se et provisorisk nettsted her: http://jarl.skoleveven.no/Ellers oppdaget jeg at Christine og jeg har felles aner på Søm. Hvis jeg hadde funnet din epost kunne jeg oversendt en pdf-fil med en slektsliste. Jeg vet foreløpig ikke hvem hennes mor er, men vet ganske mye om farslinjen/e.Kirkebøkene for Fjære er brent/borte for denne perioden....Jeg har notert at hun er dattter av Christen Jensen (Birketveit/Naseklev). Han var skipper og reder. Hun er omtalt i Fjære bygdebok bind 2 s 205.Reiser på ferie i ettermiddag og vil ikke kunne være aktiv her før etter nyttår....- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvalvågnæs

Til Jarl V. Erichsen: Dette var interessant. E-post hjem er knut@kvalvaagnaes.com. Hjemmeside: www.kvalvaagnaes.com. E-post på jobben er: knut.kvalvagnes@frana.kommune.no. Jeg er miljøvernleder i kommunen. (En av de få gjenlevende).Min mor (1912 - 2001) var oppkalt etter sin farmor og het også Christine Birgitte. Hennes yngste søster (min tante) forteller meg at hennes far var skipper og reder, men det er alt jeg vet. Bare navnet bringer meg et langt stykke videre.Til jul har jeg tenkt å gi mine to barn en CD hver hvor jeg har laget til en Power-Point presentasjon over familien på min side, fire besteforeldre, åtte oldeforeldre, 16 tippoldeforeldre, men så begynner det å bli vanskelig. To av 'gåtene' viste seg å bli en oldefar (min farfars far) og en oldemor, Christine Birgitte Terjesen. Hvem var hennes foreldre, og hvorfor vokste hun opp i et fosterhjem?Siden jeg begynte å lete omkring disse spørsmålene tidlig i november i år, er det helt utrolig hvor god hjelp jeg har fått gjennom dette forumet!Alt godt ønskes! Hilsen fra Knut Kvalvågnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Flott! Håper den eposten jeg sendte traff deg på jobb. Googl'a og tror jeg fant deg og en epostadresse.Dersom dette treffer er vi i slekt!God jul!- Jarl - (fra lånt pc i Nordfjord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvalvågnæs

Kjempegreier, Jarle!Tusen takk for tilsendt materiale. Det var så fyldig at jeg nesten ble svimeslått!Det traff. Hvor mange N-menninger er vi?God jul til deg og dine også! Med vennlig hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Morsomt når det klaffer! Du kan få det som gedcom over nyttår hvis du har et slektsprogramsom takler dette.God jul, slektning(om det enn er fjernt...!?)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvalvågnæs

Til Jarl! Nei, jeg har nok ingen spesielle slektsprogrammer. Det var etter et besøk i Lindås i begynnelsen av november, hvor slektsnavnet mitt kommer fra, at jeg fikk vite så mye at jeg ønsket å sette opp en mest mulig komplett liste til mine barn, to foreldre, fire besteforeldre, åtte oldeforeldre, 16 tippoldeforeldre... men så begynner det å bli vanskelig. To oldeforeldre skapte litt vansker. Den ene var min farfars far (se 'Hva skjedde med oldefar' i Oslo-gruppa). Den andre var min oldemor, Christine Birgitte Terjesen. Hun er fortsatt mye av en gåte for meg.Hvorfor het hun Terjesen, om faren het Christen Jensen? Hvem var Terje? Og så har vi dette fosterhjemmet da, hvorfor det?Min mor (1912-2001) var oppkalt etter henne. Nå ble jo Asbjørn Knutsen gift igjen, med en kvinne som het Emilie, som overlevde sin mann. Min onkel Per husker henne med mange gode minner. Hun var veldig snill, sier han.Med Emilie fikk han tre barn, Borghild, gift med Carl Gabrielsen, Sigvald (Unsle som vi kalte ham), gift med Birgit (jeg har ikke noe etternavn på henne som ugift) og Valborg, som den yngste. Valborg levde lengst av alle barna til Asbjørn Knutsen. Alle de tre barna fra det siste kullet brukte Knutsen som etternavn.Jeg ser fram til å høre mer fra deg, kanskje også treffes, en gang det passer slik.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.