Gå til innhold
Arkivverket

[#26506] Anders Iversen Storsten f. 1761, trolig i Meldal, Sør-Trøndelag


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Jeg er på leting etter en Anders Iversen Storsten f.1761 som ble gift i Veøy prestegjeld. Garder med navnet Storsten (Storsteen) finnes så vidt jeg vet både i Meldal i Sør-Trøndelag, i Rana i Nordland og på to steder i Troms. Derfor har jeg kikket på FT1801 og forekomsten av navnet Iver. Meldal ligger nærmest Veøy, og der finnes Ane Iversdtr. 47 som gardkone. LenkeEr det noen her på konferansen som har kunnskap om det virkelig fantes en Iver Storsten i Meldal, som hadde en datter Ane f. ca.1754 og gift med Tore Andersen, men som også hadde sønnen Anders f.1761. Det skal også ha vært en annen sønn som slo seg ned et sted i Romsdalsbygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anders kan jo hete Storsten da han ble gift, men han behøver ikke være derfra. Mulig han bodde hos 'søsteren' like før eller da han ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Bergsrønning

Hei! Har nå lett i bygdabok for Meldal etter Anders Iversen uten resultat, men det betyr ikke at han ikke finnes. Har derfor lett i kirkeboka og funnet konfirmert: Arent Iversen Storsteen, Dom 17 p.Trin 1783.Han er ikke nevnt i bygdaboka og jeg har ikke funnet mer om ham, så dette er et skudd i blinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel kanskje Arn Iversen dpt. 9/3 1766 Meldal, foreldrene bor på Dragset som ble konfirmert da. Arn er gift og bor på Dragset i 1801.Om dette er din Anders i 1801 så undrer jeg på om kona hans er datter til mannen til Ane Iversdt.? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11541.wc2&gardpostnr=26&personpostnr=524&merk=524#ovre>LenkeAne Iversdt. 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Meldal bygdebok, bind 3, side 467: Tore Andersen Kosberg f.1874 fikk skjøte på Storsten i 1774, han var samme året gift med Ane Iversdt. Skubbholt f.1756.Side 442: Iver Eriksen Skubbholt f.1714 bygsla Skubbholtet gift 27/10 1739 med Lusi Olsdt. Bergsbakkene f. 1712- 1746, Iver giftet seg 2.gang i 1748 med Marit Olsdt Rønningen (Berg) f 1718Han hadde 8 barn ,nr. 6. Ane f. 1756 gift med Tore Kosberg Storsten, men desverre ingen Anders, men han kan være deres sønn,og ikke blit med i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Dere har hatt mye arbeid med å undersøke Storsten-slekten i Meldal, noe jeg har satt stor pris på. Letingen har ikke gitt noe resultat, noe som ikke er så merkelig, hvis opplysningen jeg fikk ad annen vei stemmer:Det er overveiende sannsynlig at Anders Iversen Storsten kom fra Sunnmøre et sted. Jeg undersøkt litt på nettet, og det kan se ut til at Sunnylven er det mest sannsynlige stedet. I den anledning kommer jeg trolig til å legge ut en ny etterlysning.Uansett: Takk for bidragene, - og god jul! Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.