Gå til innhold
Arkivverket

[#26526] Kock Trondheim/Orkdalsøra og Blom Orkdalsøra.


Gjest Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest liv Birgit Løkken

Hei!Jeg skal bare gjøre oppmerksom på at Kok var en norsk adelsfamilie første mann kjent fra 1520. Se Tore Vigerust adelssidene. Johan Borgos gjorde meg for flere år siden oppmerksom på at det var to Kok som vermenn på Andenes på 1500 tallet. Bergensborgene og adelen var jo sterkt knyttet til Andenes len som var et adelig len. Jeg har en bestemt følese at min Kok familie har hatt tilknytning til den gamle norske Kok familien, selvfølgelig inngiftet med dansk familie slik som det var på den tiden.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liv Birgit Løkken

Hei Leif og Per!En litt klarere oversikt over Kok (Kock) familien på Orkdalsøra.Første Gen.1A. Anders Erichsen Kok (Kock) f, ca 1590, død 15.5. 1653 i Trondhjem hvor han og hans hustru Malene Svendsdatter, død ca 1662 hadde kjøpt gård i 1651. 7 barn, 5 sønner, 2 døtre, kun to kjent.Andre Gen2A. Jens Andersen Kok (Kock), født 1631, død mellom 1709-14, gift med Bodil Mikkelsdatter, født 1633, begravet 1706, 73 år.2B Elias Andersen Kok (kock) gift med NN bosatt Orkfalsøren.Tredje Gen.3A. Erich Jensen Kock, født 1671, død 1724, gift med Karen Erichsdatter, født 1680, død 17??. De ble gift 15.8. 1700. Deres forlovere var Jens Andersen Kock og Elias Andersen Øren. Søsken etter Erich kjennes ikke derimot kjennes en fetter.3B. Anders Eliassen død på verket i 1696 28 år 9 måneder 3 uker gammel. Han må være den Anders Eilertsen Kock, soldat på Øren, født omkring 1667. Begravet 17.5. 1696 i Verkets kirke, Svorkmo Orkdal. Gift 27.12. 1695 med Maren Olsdater Hoff. Dødsdatoen som Leif Skjerve oppgir 1682 må være feil. Fikk dette paret barn?Fjerde Gen.4A. Bodil Erichsdatter Kock døpt 28.8. 1701, ukjent.B. Lisbeth døpt 6.7. 1704. Var kroeier, la ned i 1754. Gift 1.g.m.Tarald NN, g2.g.m.NNC. En ikke navngitt sønn, døpt 4.7.1705.D. Christian døpt 1.4. 1706, begravet 25.1.1750, gift med Margrethe Sørensdtr, født 1695-1700. død 17?? Hun hade før vært gift med Benjamin Mathisen Blom (Hans andre ekte). Trolovet 11.8. 1732, gift 26.10.1732. Deres forlovere var Niels Sørensen (Margrethes bror) og Friedrich Jensen Tromp.E. Malene født mellom 1709-14 da ingen dåpsinnførseler finnes i Orkdal. Hun er nevnt som fadder sammen med søsteren Lisbeth i Margrethe Bloms dåp i 1735.E. MaleneFemte Gen.A. Benjamin, døpt 14.5.1733, trolovet 13.12. 1759 med Ranni Olsdtr.De ble viet 21.2.1760 i Trondhjem. Ved vielsen kaller han seg Benjamin Christensen Blom.Var skipper og døde 1791 i Marseilles Frankrike.B. Margrethe Blom, døpt 7.4. 1735, død 1732 gift med Hans ravn Sparboe i Skånland.C. Margrethe Sophia, døpt 2.2. 1738, gift med styrmann Jørgen Pettersen. Margrethe Bloms mor Margrethe Sørensdtr far var Søren Nielsen, født 1659, gift med NN Barn:A. Margrethe Sørensdtr, gift 1.g.m. Benjamin Mathisen Blom, g.2.g.m. Christen Erichsen.B. Niels Sørensen født 1698, død 17??.Gift med NN. Nevnt som verge for søsteren Margrethe Sørensdtr. sine barn med Benjamin Blom.C. Berit født 16?? død 17??. Gift med Elling Baardsgaarden. Nevnt i skiftet etter Banjamin Blom som barnas moster.Håper dette har vært til noen hjelp.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Kilde: Elin Jacobsen ved Statsarkivet i Trondheim:'3. juledag 1695 ble Maren Olsdatter viet til Anders Eilertsen Kock i Orkdal Hovedkirke'Årstallet 1682 gjaldt Marens død.Kilde E. J. ved brev av 27.12.79:'vi finner imidlertid opplysning om dette (at Maren var en Olsdatter)i en obligasjon dat 8/1 1689, utstedt av Maren, sl. Anders Eilertsen Kockis (ovenfornevnte Maren Olsdatter) til svogeren Christen Jacobsen' (Orkdal pantebok A fol. 45)Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Innlegg 19'Død 1682' var nok en lapsus. Det var Marens far som døde dette år.Innlergg 28.'Død 1682' ser ut til å bli en gjenganger vedr. Maren.Anders Ejlers døde i 1696. De hadde ingen barn sammen.Maren må være død en gang mellem 1704 og 1712Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei! Takk for svar. Tror du det er noe mer å finne ut om denne ætten. Jeg har jo alt ganske mye. Mange barn er borte, og det er vel eventuelt linjer som kan føres videre bakover. Jeg tror det må være den samme jeg har som du har, og at han er satt på riktig plass i slektenMVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Til Per.Christian Erichsen (Kock) var døpt 1.4.1706. som du ser av oppsettet mitt, det kommer tydelig frem i det siste. Margrethe Sørensdtr. måtte være 8-10 år eldre. Hun var gift med enkemann Benjamin Mathisen Blom i 1717. Hun antaes derfor å være født ca 1696-98. Det var nok en ganske velstående enke Christian Erichsen fant seg, og fikk mange barn på kjøpet.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.