Gå til innhold
Arkivverket

[#26529] Sør-Odal


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

SØR-ODAL_Hjelp til oppslag ønskes :Gunhild Foerster (pikenavn Stenerud) ble født 28. desember 1893 i Kristiania. Hun bor i Seattle, USA og er nesten 111 år gammel. Foreldrene hennes var SIGVARD (også skrevet SIGVART) Stenerud, f. 1864 opprinnelig fra Odal i Hedmark og Nikolene J Gundersdtr, f. 1864 fra Eidsvoll (datter av Gunder Nilsen og Maren Nilsdtr).En av følgende tre oppføringer i 1865-tellingen for Sør-Odal kan være hennes far:- Sigvart Ols., Melgaardsrønning (Slaastad skoledistrikt), Strøm sogn- Sigvart Sørens., Lysagerud, Strøm sogn- Sigvart Eriks., garden Spigset vestre, Ulleren sognForespørsel :Kan noen av dere med lokal kjennskap til Sør-Odal bistå med opplysninger (fra bygde- eller kirkebøker el.l.) :Hvem av disse tre giftet seg med Nikolene J Gundersdtr fra Eidsvoll ?(eldste datter er født 1891)På forhånd takk !Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Hvis det er gården STEINERUD (gnr. 80 i S-Odal) så kan jeg desverre ikke finne noen av de navnene du nevner (S-Odal VII s. 239 - 269)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Jeg tror Carsten har funnet den riktige Sigvart født 15-3-1864 i Stenrudstuen (under G. nr. 80) og døpt i Ullern kirke i S.O den 28-3-1864. Foreldre var Husmann Gulbrand Olsen (1835 - 1912) og hustru Anne Sørensdatter (1840 - 1934) Sigvart Gulbrandsen står oppført under utflytting i kirkeboka den 22-9-1882 til Christiania. Vi kan jo ikke være helt sikre, uten å ha sett giftemålet til Sigvart og Nikoline. Jeg tror de giftet seg i Christiania Du kan lese om Steinerudstua i Sør-Odal bygdebok nr. 7 på side 259 og 260. Der står det Syvart til Oslo, men i kirkeboka er han døpt Sigvart Mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til Carsten Schanche og Terje Bjørndahl,Jeg er enig i at det er (altoverveiende) sannsynlig at dette er den rette personenUten hjelp fra dere vil jeg ikke ha kunnet koble oppføringen 'Syvart' til Sigvart Gulbrandsen (Sigvard i FT_1900)Stenerud var et sjeldent etternavn både i 1900 og i dag.Hans datter Gunhild (Gundhild i FT_1900) er den eldste personen (med dokumenterbar alder) med bakgrunn fra Hedmark noensinneTakker hjerteligst for rask og god hjelp!!Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.