Gå til innhold
Arkivverket

[#26562] Julekalenderens kokebok - vafler fra 1700-tallet


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Har tenkt å prøve meg på Digitalarkivets vaffeloppskrift fra 1700-tallet: LenkeMen sliter litt med teksten:'Vafler at Bage Tag et pund Meel, Een pot Søed Melk som er luncked, 6 Eg, Lidt Sucker, ? ?, Smelted Smør, Lidt ...'Og der stopper det opp for meg. Oppskriften er ikke lang, kanskje andre ser bedre hva som står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

etter eggene har jeg: Lidt Sønderstøt Caneel, Smelted Smør, Lidt Rosenvand, 2 støtte .. og så står jeg fast foreløpig, skal prøve mer senere.Fortell oss hvordan de blir, da!Wenche Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en av ingrediensene: Rosenvand. Dette får du kjøpt på apoteket, i hvert fall med et par dagers bestilling. Det seldes riktignok som hudvann, til utvortes bruk, men det er helt riktig i gammeldags bakst (hva slags funksjon det har, er jeg ikke sikker på). Peppernøttene mine dufter også i år svakt av roser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Vafler at bage, med gjær, er kanskje ikke vafler av vafflerøre stekt i jern, eller hva? Hva med sucker wafler? Jeg tar gjerne imot rettelser, og tips på de stedene i oppskriften jeg står fast: Sucker waflerTag 2 pund fiin hvedemeel(?), 2 pund støt sucker, 2 pund smelted smør, 8 lod støt canel, il(?) lod støt cardemomme, 2 lod støt muskat..blumme(?), il(?) lod stødt...(?), it(?) lod støt annis &(?) 2 lod stødt ingefer &(?) (?) eg... (herfra sliter jeg veldig fram til ..'bagis saa.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tag it pund Meel, Een pot Søed Melch som er luncked, 6 Eg, Lidet Sucher, støt Caneel, Smelted Smør, Lidet Rosenvand, 2 Støkke Tvebach eller Eggeschaaller, Kan een Schee fuld fersch gier deri, Lad det staa och hefuis, bag det saa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg får prøve meg på disse sukkervaflene, så får Yngve rette opp mine feil, - om han har tid:-)Tag 2 pund fiin Huedemeel, 2 pund støt Sucker, 2 pund Smelted Smør, 8 Lod støt caneel, it Lod støt cardomomme, 2 Lod Støt muskatenblummer, it Lod stødt neglicher, it Lod støt annis og 2 Lod stødt Ingefer og 24 Eg giør heraf een dey og(?) kom noget Frontignack (trolig frontiniak, hvit muskatvin fra Frontignan i Sør-Frankrike.) iblandt, deyen skal vere saa Haard som til Huedebrøed, saa skal dend Rullis ud, og kommis I it Jern som til goede Raad, og bagis Saa.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Og om Goro sier ordboken:Svensk: 'gorå' (godrå), egentl. 'godrådskager' (velstandskager), modsat sv. 'tunnrå' og vort fattigmand(sbakkelse).Greit å vite :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.