Gå til innhold
Arkivverket

[#26566] S.O.S. Eksperthjelp til Knut Larsen Birkeland fra Naustdal sine Amerikareiser


Gjest E. Heindl
 Del

Recommended Posts

Knut Larsen Birkeland ble født 22.12.1878 i Gloppen, vokste opp på Birkeland i Naustdal, giftet seg 1901 i Bergen, fikk i april 1902 flyttetillatese i S&F fra Naustdal til Amerika og var i mai samme år kort ansatt som arbeider på Bergensbanen Vest. I følge Bygdebok fra Naustdal oppholdt Knut seg fra 1902 - 1905 i Amerika. I 1906 er han å finne som emigrant fra Bergen med reisemål Tacoma Washington. Jeg antar at han denne gangen kom tilbake seinest ca. 1912. Skulle gjerne visst sikkert om Knut virkelig var to ganger i Amerika, hvor han oppholdt seg og hvor lenge oppholdene varte. Da jeg ikke finner ut av dette, håper jeg at noen av emigrantekspertene er vennlige og hjelper meg.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har så langt funnet ham en gang i databasen til Ellis Island og da registrert somZirkeland, Knut Larsen linje 25 LenkeResidence: SondfjordUtreise fra Liverpool den 23.maiAnkomst NY den 2.juni 1906 med båten BalticDestinasjon TacomaHan reiste med en Aspeland fra samme hjemsted som skulle til sin svoger Johannes Aspeland i Tacoma, Knut skulle også til samme sted og svogeren kalles da for 'venn'. I 1910 bor trolig denne Johan i Skagit Washington. Jeg får ikke opp imaget, men tenkte jeg skulle sjekke ut om Knut kunne bo der.I følge manifestet er dette første gang Knut reiste over. En flyttetillatelse i 1902 er ikke ensbetydende med en utreise.Hvor lenge han ble? Du får nesten sjekke ut innflyttere i kirkeboka for den aktuelle tiden du tror han kom tilbake på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert! Hadde jeg nådd deg, hadde du fått en klem (- om du ville)! Hjertelig takk! Aspeland er muligvis et 'amerikanisert' Espeland. Og at Knut kun oppholdt seg en gang i Amerika, tror jeg kan være nokså sansynlig. Nok en gang: Hjertelig takk!Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.