Gå til innhold
Arkivverket

[#26570] Etterkommere etter Ole Sartz, f.1848 i Larvik (fyrvokter på Jomfruland, Kragerø)


Gjest Eli Irene Tubaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Håper Eli (som spurte etter opplysninger om etterkommere) har oss unnskyldt, men Knut spurte i innlegg 3 etter bakgrunnen til Ole Sartz. – Og nå gjelder det Ole Sartz far-mor.Madame (Johanne) Bødker/Bøcher/Bäcker (se innlegg 19-21) har tydeligvis allerede 3 slektsnavn (eller skrivemåter) fra forskjellige kilder. Når jeg så lanserer BUGGE som det fjerde. Er jeg på jordet da ??Ulrich Bugge Bocker Birth: 12 Oct 1803. Christening: 27 Oct 1803. Place: Kobenhavn. Father: Matthias SARTZ. Mother: Johanne BUGGEIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Irene Tubaas

I 1865 bodde Laurentius og Anna Sartz med fam. i gårdsnr.12 i Larvik. Er det noen som vet noe om hvor dette er i dag og om eventuelt denne bygningen eksisterer i dag?Når det gjelder folketelling for Larvik 1825, StorgadeRoden 14, hvor enken etter Mathias Sartz og hennes barn bor, ser det ut til at det bor to personer til med navnet Bøcher/Bøtker, Jomfru Dorthea Elisabet, 40 år, og Madame Bøtker,52 år som fortiden er i København. Dette er vel kanskje søstrene til enken etter Sartz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til 26: Hvis vi ser etter Else bugge, så skal det være en datter, Maren Caroline S, f. 1798 i søskenflokken.Og så var det Jens Christian S. 1769 - 1805, g.m. Margrete Agnete Schanche f. 1774. med døtrene Kirstine Eleonore Bindrup S. og Karen Marie Garmann S. Hvor passer disse inn ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til 26: Hvis vi ser etter Else bugge, så skal det være en datter, Maren Caroline S, f. 1798 i søskenflokken.Og så var det Jens Christian S. 1769 - 1805, g.m. Margrete Agnete Schanche f. 1774. med døtrene Kirstine Eleonore Bindrup S. og Karen Marie Garmann S. Hvor passer disse inn ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Larvik hadde i 1806 bl.a. 5 privatskoler, bl.a. .'Jomfru Bødtkers skole søktes om sommeren gjennemsnitlig av 20, om vinteren av det halve antal pikebarn, som for en betaling av 4, 6 og 8 skl. uken lærte at læse, skrive, sy og strikke. Paa grund av lærerindens alderdom var denne skole i tilbakegang'Jeg skal lete litt videre i Larviks Historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Irene Tubaas

Else Bugge var gift med Johan Fredrik Sartz. Johanne Bøcker (forskjellige skrivemåter oppstår alltid) var gift med kjøpmann Mathias Sartz (broren til Johan Fredrik), se ellers innlegg 11 hvor det også står at de var sønner av klokker i Gjerpen Jens Sartz og Kirstine Bindrup.Etternavnet til kona til kjøpmann Mathias er nok korrekt, da det er opplyst om dette under et bilde av ekteparet Sartz av Ole Sartz selv i boka 'Slægten fra 1814' av C.W. Schnitler skrevet i 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er kanskje mulig at denne slekta stammer fra bøkkeren og brannassistenten Michel Christensen Bødker. Han bodde veldig sentralt i Larvik midt på 1700-tallet, med flott utsikt over Larviksfjorden. Utsiktspunktet (den gamle brannvakta), er oppkalt etter denne karen og kalles Bøkkerfjellet.Gyldenløve anla forøvrig tidligere et batteri her for å forsvare jernverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Irene Tubaas

Er det noen som kjenner til hva som skjedde med den første kona til Ole Sartz, Anna Grim, f.1859 i Trondheim. Døde hun på Jomfruland?Kanskje Gunnar vet dette? (Håper det står bra til med Gerd, det er lenge siden vi hadde kontakt nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Larviks Historie II s 119:'... Da han [M. Sartz] døde 15. februar 1823, var det omtrent ingen varebeholdning inne, og boets passiva oversteg langt aktiva. Av hans 7 barn var bare to av sønnene voksne ved farens død, Ulrik Bugge Bäcker Sartz og Jens Jacob Sartz. De ble begge skippere, og bodde i mange år hjemme hos sin mor, men gikk ikke over til kjøpmannsyrket. Mathias Sartz' enke Johanna f Bäcker overlevde sin mann i over 25 år, og drev omkring midten av hundreåret en broderiforretning, som hennes yngste datter (Johanne) Mathilde (f 1815) fortsatte helt ut i 1870-årene.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 29: Else Bugge og Johan F Sartz: 'av deres 3 barn var det blot den ovennævnte Maren Kirstine, Alexander Bugges hustru (slekt), som opnaadde voksen alder.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Irene Tubaas

Fin informasjon Arnstein. Laurentius Sartz ble også skipper. Når det gjelder de to andre brødrene, Johan Frederick og Hans Hendrich, så har jeg ikke undersøkt hva de hadde som yrker. I 1865 ser det ut til at Mathilde Sartz (søstra til Laurentius)og Anna Cathrine Sartz driver med handel. Kan Anna Cathrine være en eldre søster av Laurentius, som ikke er med i FT i 1825, eller kan det være Trine, 17 år i 1825 (stemmer da ikke helt med alderen)?Er det noen som tilfeldigvis skulle vite når Laurentius Sartz døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Se 19: der er søskenflokken med Laurentius, men ikke brødrene Johan Frederick og Hans Henrich.Er det jeg som går i surr her ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå begynner vi å nærme oss noe, NST X (1946) s 243:Ulrich Bugge f 24. juni 1716 i Larvik var kjøpmann i Risør. Han hadde 3 døtre, bl.a. Dorothea (1744-1811) som hadde 2 døtre i ekteskap med kirurg i Risør Johan Carl Penne (1735-78). Den ene, Johanne (1747-1830 hadde 10 barn i ekteskap med kateket i Risør Jacob Hansen Bøcher (1738-87). Fotnote: Fra en av sønnene nedstammer en dansk slekt Bøcher hvortil hørte admiral M. B. Bøcher (1811-86). Fra en av døtrene nedstammer en gren av slekten Sartz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det ble en merkelig lenke. Søk på Mathæus Bøcher Google så kommer dere til Runeberg, der er admiralen omtalt med foreldrene Ulrich Bugge B. og Anna Cathrine Lang.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

For mitt vedk. må dette inn med teskjeer.Så vidt jeg nå forstår har Bugge-navnet kommet inn hos Sartz på TO måter.Jeg har oppfattet flg. slektskjede på 5 ledd:Ulrich Bugge f.1716. – Johanne Bugge f.1747 g.m. Jacob Hansen Bøcher f.1738 - Johanne Bøcher f. ca 1775, g.m. Mathias Sartz . – Laurentius Sartz f.1819 g.m. Anna Coldbjørnsen – Ole Sartz f.1848Johanne Bøcher var altså barnebarn av Ulrich Bugge. Men var også Else Bugge (som ektet Mathias Sartz sin bror) også Ulrich Bugges barnebarn, eller er det to forskjellige BUGGE-slekter vi forholder oss til ?Med andre ord: Ektet brødrene Sartz (Mathias og Johan Frederik) hvert sitt søskenbarn med felles Bugge-opphav ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ulrich Bugge f 1716 var sønn av skipsfører og reder i Larvik Ulrich Bugge f ca 1674, død 1716 (druknet), gift med Dorothea Nielsdtr Banck (eller Bangh). Denne Ulrich (d.e.) var sønn av byfoged i Larvik, Thomas Bugge (ca 1630-1691), gift med Annechen Alexandersdtr, jfr Kjeld Bugge i NST 10.Else Bugge gift Sartz (1766-1850) var datter av Johan Bugge (1728-1779), gift med sin firmenning Maren Bøckman. Johan Bugge var sønn av skipskaptein og kjøpmann Niels Bugge f i Larvik 1685, død 1738. Gift med Anne Jochumsdtr Coldevin. Niels Bugge var sønn av kjøpmann Magnus Bugge f ca 1660, død ca 1720, gift med Anne Nielsdtr. Magnus var sønn av ovennevnte Thomas Bugge - byfogd i Larvik, jfr Larviks Historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Finner noen familiemedlemmer i Frk. Børresens fotoregister:FOTO1.ASC 22.06.1892,Anna Sartz,1762 22.06.1892,Leif og Anna Sartz Knæb.,1763Nummerne bak er platenummer. Bildene kan bestilles av Jan Hasseleid i Kragerø. Han eier dette fotoregisteret.Skal sjekke om jeg kan finne opplysninger om Anna Sartz her i Kragerø.Til Eli Irene: Skal hilse så mye fra Mor. Alt er bra ute på Jomfruland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er barndåpen til Eva:SKM3DOPT.TXF 3,126,3,1897,Skaatø,30,01,1897,09,05,1897,Eva,K,E,H,Ole Kolbjørn Johan,Sartz,Jomfruland,Fyrforvalter,Gift mand,1849,Martha,f.Berg,Jomfruland,Hustru,1869, ,K:Hjemmedaaben stadfæsted 09.05.1897. K:Daabsvidner er Husets Folk.,Ole Kolbjørn Johan,Sartz,Jomfruland,Fyrforvalter,Barnets fader,M,Martha,f.Berg,Jomfruland,Barnets moder,K,Anna,Sartz,Jomfruland,Frøken,K,Hanna,Thorbjørnsen,K ragerø,Fru,K,Thorbjørn,Thorbjørnsen,Kragerø,Skibsreder,M, ,13,02,1897,Ole Kolbjørn Johan,Sartz,Jomfruland,Fyrforvalter,Barnets fader,M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Noen flere bilder fra samme register som nevnt tidligere:01.06.1895,Frøken Jenny Sartz Gr. 4 Vikt.,285601.06.1895,Frk. Sartz Gr. 3,287201.06.1895,Frk. Andersen hos Sartz Jomfruland,287328.10.1895,Lille Eva Sartz Jomfruland,320128.10.1895,Fru Sartz med lille Datter Jomfruland,3202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Irene Tubaas

Jeg har vært i kontakt med denne fotografen og har noen av de bildene som du nevner, men ikke alle (ikke 2872 og 2873) så takk for opplysningene. I tillegg skulle jeg gjerne visst hvem de fire personene på bilde nr.2856 er, tror du moren din kan vite noe om det Gunnar? I tilfelle så kunne jeg sende en kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, igjen,Ja, send en kopi så tror jeg sikker det er noen på Jomfruland som kan vite det. Du har vel adressen hennes, eller om du sender dette som vedlegg til mitt fornavn og kktv.no etter @Hilsen Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.