Gå til innhold
Arkivverket

[#26571] Arbeidarar på Bergensbana Vest 1898-1908


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Julekalendern gir meg en fin opplysning knyttet til 1513 (nummer 1500) Axel Eik f. 12 nov 1838 i Gøteborg. Han er oldefar til min kone, men er døpt Aksel Ech. Kan jeg tolke opplysningene slik at han begynt på Bergensbanen 24 nov 1904 og fortsatte til 8-10 juli 1905. Finnes det andre opplysninger som ikke er lagt frem, f.eks. hvor han bodde under denne perioden og hvilken stilling han hadde etc.Vi vet at han døde 28 august 1912 på Sel i GudbrandsdalenFinnes det opplysninger om hvorfra han kom i 1904 og hvortil han reiste i 1905. Det var jo i grunnen en kort perioden ved Begensbanen, men det stemmer med historien at han var med på Gravhalstunnelen. Vi vet at han var på Narvikbanen i 1901. Finnes det tilsvarende oversikt over arbeidere ved Narvikbanen?Finnes det noen som har andre opplysninger om personen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har bygd på 'Arbeiderfortegnelse' for jernbaneanlegget. Der er det ikke stort mer informasjon å hente. Det står ikke noe om hvor de bodde, og bare unntaksvis står det hvilken stilling de hadde: 'smed', 'formand'. da har vi tatt det med i databasen. Det står ikke noe om hvor de kom fra, og heller ikke noe om hvor de reiste, bortsett fra at det er oppgitt et 'hjemsted'.Jeg tar for gitt at alle anleggene hadde tilsvarende oversikter over arbeiderne, men vet ikke om de i alle tilfeller er bevart.I tillegg til protokollen vi har databaseregistrert finner vi oversikter over arbeidslagene, og - for Granvinbanen - små bøker for hver enkelt formann og hans arbeidslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Nei, ikke kommet så langt. Det er jo ikke mange dagene siden julekalenderen fikk åpnet en luke som gav meg disse opplysningene jeg nå sitter med og det er klart at her er det mer å nøste på.Men alle tilgjengelig opplysinger blant alle som leser tema, vil jo også være til stor hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Stensland

Denne databasen er interessant, og det er svært prisverdig at denne typen informasjon blir digitalisert. Men jeg ble nokså lang i masken da jeg ikke fant noen av mine forfedre der..inntil jeg oppdaget i dokumentasjonen at databasen dekker den såkalte 1. avdeling på anlegget. Dette var strekningen Voss-Reime, altså en nokså liten del av det hele. Jeg foreslår at dette føyes til i overskriften..for klargjøringens skyld. Forøvrig er julekalenderen dagens høydepunkt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.