Gå til innhold
Arkivverket

[#26573] Arbeidarar på Bergensbana Vest 1898-1908


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kristensen

Otto. Jeg ringte LKAB i Narvik med samme spm for noen år siden. En av direktørene i Kiruna (tror det var inf.direktøren) har en lønnsutbetalingsbok fra første del av jernbane-utbyggingen (benevnt som 'kopi bok'). Jeg hadde planer om å dra innom Kiruna på en av ferie turene for å ta en titt i denne - kom aldri så langt. I Narvik (hos LKAB) har de også arkiver fra denne første perioden, men klarte ikke å få den 'historie -interesserte' personen som jeg ble anvist til, til å gjøre noen oppslag. Uansett ring LKAB, Narvik. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk skal du ha. Dette får jeg prøve. Selv om det i første omgang er denne personen som er av størst interesse her nå ved at han dro fra Narvik-anlegget til Bergensbanen og visstnok også stod aktivt i byggingen av Buksnes kirke, så finnes det (noe som ikke var unaturlig i den perioden) flere som var med på Narvik-anlegget innen denne familiegrenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Uten at dette har noen direkte tilkytning til spørsmålet om Axel Eck, men kanskje kan ha en familietilknytning. Kirkeboken i Kvæfjord forteller om en Hans Jakob Andreassen Eck f. 1842 i Bohuslen, Sveriege (spørsmålstegn både foran og etter ?Bohuslen?) er ført inn som far til et uægte barn, Karl August Eck f. februar 1901. Denne Hans Jakob Andreassen Eck er innført i kirkeboken som død på Tromsø sykehus 27 apr 1911 og begravet på Rå kirkegård i Kvæfjord 5 mai 1911. Dette tyder på at han har hatt tilknytning til kommunen fra ca 1900 til 1911 uten at jeg kan dokumentere det noe nermere, men om han hadde slektskap med Axel Eck ? ? ? Det er ikke den store avstanden mellom Ofotbanen (Narvik-anlegget)og vår kommune, så det er ikke utenkelig at han hadde vært der på et tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk skal du ha.Intet er umulig, men så langt som vi vet om foreldre og ellers nær familie til Axel, synes det ikke sansynlig, men man skal jo aldri si aldri.Navnevariantene Karl, Hans, Jakob, August er ikke uvanlige navn hverken i denne familien eller i omenget der familien kom fra.Men jeg har notert meg dette og så skal vi se hva som kommer frem etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Otto Jørgensen

Denne Aksel La ca 1885 grunnmuren til Buksnes Kirke (ref side 291 i Bind 1 Buksnes Bygdebok)og må ha kommet til Lofoten følr 1885.19. mars 1892 tar han utflytting fra Gøteborg og inngår 30 november 1892 ekteskap ved Sorenskriveren i Vågan.Det store spørsmålet er hvor han har vært i perioden 1885 til 1892. Når han dør i Sel i Gudbrandsdalen i 1912 fortelles det at han har 2 flere barn i Lofoten enn hva som er kommet frem via hans ekteskap.Vi er derfor meget interessert i å vite om noen kommer bort i hans navn og om det skulle dukke opp noen flere barn fra 'skapet'.Så alle relasjoner hvor hans navn dukker opp (ulike skrivemåter) er av stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.