Gå til innhold
Arkivverket

[#26582] Inger Arnesdatter Kvisler, f. 1754


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Embret Larsen, f. 1751 på Vesle-Fulu, dpt. 27.06.1751 i Strøm Kirke, overtok som bruker på Kvisler i 1771, og satt innen 1785 som eier av alt bondegodset i gården. Det gikk dårlig økonomisk, og han møtte selge seg ut i 1798. I 1812 skiftet han boet sitt og flyttet til en datter og svigersønn på Kvislerbråten, der han døde 17.06.1831.Embret ble gift første gang med Eli Sørensdatter fra Disen, f. ca. 1748, d. 1776, gravl. 19.11.1776 fra Strøm Kirke. De hadde ingen barn.Som enkemann giftet han seg ganske raskt igjen med en Inger Arnesdatter. Hun var født ca. 1754, og døde i 1808 på Kvisler. De hadde bl.a. datteren Eli Embretsdatter, f. 1778.Men Kirkeby sier i bygdeboka for Sør-Odal at hun ikke er fra Odalen, heller ikke nevner han ikke noen dato for giftermålet. Jeg har selv gransket kirkeboka for årene 1776-1778, og har ikke funnet noe ang. giftermålet til Embret og Inger. Har også kikket så vidt i kirkeboka for Vinger uten å finne noe.Da kommer vi endelig til spørsmålet mitt: Er det noen som vet noe om denne Inger Arnesdatter? Hun er vel antakelig fra en av bygdene rundt, dvs. på Romerike eller i Solør, eller kanskje Hedemarken?mvh Frank H. Johansen (tipp-tipp-tipp-tipp-oldebarn av Inger og Embret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takk for tipset! Jeg har ikke mulighet til å få sjekket dette ut nå før jul, tror jeg. Men jeg vet at mange sitter med avskriftshefter av kirkebøkene for Grue, så det er kanskje noen som føler seg kallet mitt i førjulsstria...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Fra Grue kirkebok 1774-92, side 72: 14. oktober i Brandval kirke, Copul: Ingelbret Lars. Qvisler fra Oudhalen og Inger Arnesdr Breen.Forloverne var Guttorm Arnesen fra Berger og Einar Olsen fra Kvisler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På Fam.search er det ei Inger Arnesdtr. døpt 22-12-1754 på gaarden Breen Brandvold med foreldre Arne Breen Olsen f.18-4-1723 Breen, døde 15-12-1807 og Martha Hansdtr. Rolvstad f.5-10-1727, døde 13-11-1782. De giftet seg i Winger 29-12-1750. Hennes foreldre var Hans Bergeson Rolvstad og Tore Joensdtr. Rolvstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Tuuuusen takk, både til Jan og Carsten!'Ingelbret Lars. Qvisler fra Oudhalen' kan jo ikke bli spesielt mye tydligere :)Breen er i en gård i Brandval, og 'Rolvstad' er vel antakelig Rolstad i Brandval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.