Gå til innhold
Arkivverket

[#26584] Vedrørende 'Arbeidarar på Bergensbana Vest 1898-1908 '


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg var så heldig å finne min oldefar i denne databasen over arbeidere på Bergensbanen, i den forbindelse så har jeg tre spørsmål:1. Jeg får ikke frem bildet som er lagt ut under dokumentasjonen, var spent på om noen av mine slektninger var på det bildet, *S*2. Min oldefar står oppført slik: 970 Frantz Jonassen Glans 1910 1875 Askøen Askøen 0906 1903 2710 1903 29. Jeg vet med 100% sikkerhet at han er født i Askim av svenske foreldre, men Askøen som det her er henvist til ligger da vitterlig i Hordaland? Mulig jeg bare skal tolke dette som feilskrivning?3. Dette er tatt opp før av meg, men ovennevnte person forsvinner fra 'overflaten' etter 1915-1916, etter at min oldemor igjen er gravid med hans barn nr 2, vites der om det var noe jobb rundt Bergensbanen - Kongsberg i denne perioden og om der finnes noen dokumentasjon på arbeiderer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

her er svarene slik: 1) Kopi i jpg-format er sendt som vedlegg til mail. 2) Lesemåten av stedsnavnet kan nok være Askim, som da må antas å være den rette. 3) Arbeidet på Bergensbanen var nok stort sett avsluttet i 1908. Jernbanearbeiderne forflyttet seg til andre anleggprosjekter innelands, og noen drog utenlands. Det var mange muligheter i årene rundt 1915-16, da det var industriutbygging flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hjertelig takk for bildet og info/avklaring. Jeg har lett i mange år etter min oldefars dødsdato og sted, som nevnt tidligere så er det sagt fra familiens sin side at 'Frans var en rastløs sjel som streifet rundt på anleggsarbeide, han skal angivelig ha dødd av kulde på fjellet ved Kongsberg. Da liket endelig ble funnet og det skulle være begravelse, viste det seg at han hadde på forhånd solgt liket til anatomisk institutt på universitetet'.Jeg har sjekket aviser fra Kongsberg område helt frem til 1920, har søkt i kirkebøker (Bergen, Askim, Odda) og ringt universitetet i Oslo, men ingen løsning til nå. Derfor er jeg selvfølgelig på jakt etter hva som kunne ha vært av arbeid for Frans i det aktuelle området. Eller andre tips for hvor jeg kan lete for å finne denne personen registrert som død.Frans gikk også for å være en 'damenes jens', så jeg er også på jakt etter eventuelt andre etterkommere av Frans, mulig det var fler enn min oldemor han fikk barn med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.