Gå til innhold
Arkivverket

[#26588] Ann Marie Svendsdatter, f. 1859 i Sverige, men hvor??


Gjest Severin B. Sjømark
 Del

Recommended Posts

Gjest Severin B. Sjømark

Her er en person jeg har holdt lenge på med: Anne Marie Svendsdatter, f. 1859 et sted i Sverige.Hun Giftet seg den 14. april 1882 i Skjeberg kirke med steinhogger Laurits Andreassen Myren, f.8.07.1859 i Skjeberg, Østfold, sammen fikk de syv barn.Barn nr. 4 var min Oldefar.forloverne deres var Andreas Myren og Kristian Heia.Familien var i 1865 bosatt på Myra i Skjeberg.I 1900 var de Bosatt på Frydenberg i Skjeberg.Anne Maries far var Sven Olsen, ifølge giftermålet deres.Jeg har ikke funnet hverken Anne Marie eller Sven Olsen som innflyttede til Østfold(Denne fant jeg i digitalarkivets julekalender for ca. 1 uke siden)Derfor søker jeg all mulig informasjon om henne og faren, spesielt fødestedet. Takker på forhånd!!:-) mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Du skrev: Jeg har ikke funnet hverken Anne Marie eller Sven Olsen som innflyttede til Østfold(Denne fant jeg i digitalarkivets julekalender for ca. 1 uke siden)Derfor søker jeg all mulig informasjon om henne og faren, spesielt fødestedet ....... fant du noe? hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Severin: Hva har alderen å si i forhold til å få tilsendt Skjeberg MINI til ditt nærmeste bibliotek?Egil: Vielsen er sjekket tidligere, og det opplyses kun det Severin skriver.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

hei.. Bo sted for Anne Marie Svendsdatter er ikke mere angit (!) én Myren (f.eks)?Tenker på hvilket navn hun brukte ved innflytting i Norge, og når , bor hun i norge i 1865 eller Skjeberg i 1875 f.eks?hilsen Egil S. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du har ingen andre holdepunkter fos denne Svend Olsson en datterens vigselspapirer? Det er jo ikke ensbetydende med at han var her da. Eller kom han også hit? Giftet han seg her på ny? Døde han her? HAr du sjekket ut dette?Hva het barna til Anne Marie? Har du sjekket ut deres faddere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Kan ikke finne noen i FT1865 eller FT1875 som kan passe med henne.Hun bodde på Skjeberg Prestegård da hun bl viet til Laurits Andreassen på Myren den 14.04.1882 i Skjeberg Kirke. Hennes stand er da oppgitt til Pige, men jeg vil tro at hun var tjenestepike.Det er ikke noe som antyder at Svend Olsson også innvandret til Skjeberg. Dette med forbehold om at han kan ha vært fadder for noen av Anne Maries barn, noe som ikke er undersøkt pt.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Med hensyn til at Anne Marie var ''pige'' da hun ble gift, er det nok en stilling hun fikk i full fart så det er nok ikke rart om hun er innflyttet etter FT 1875.I FT 1900 heter hun Marie Andreass. og er gift m Laurits Andreass. og de har 7 barn. Jeg vet ikke fadderne til noen av disse.De bor på Frydenberg og Anne Marie er nevnt som ''husgjerning''.Alt står her: Lenkemvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Er det ved vielsen Anne/Ann navne kommer inn i bilde, eller er det ved dåp på hennes barn?Event mulig få lånt ut film lokalt i jula. Men hvilket år skal vi prøve på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Hva mener du??innflyttelsen til Skjeberg eller vielsen for da kan Magne hjelpe oss.Vet ikke hvordan man bruker mikrofilm så der er jeg ganske alene.mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Egil: husker jeg ikke helt feil så er det ved vielsen hun blir omtalt som Anne Marie. I og med at de er eneste hendelsen som er kontrollert igjennom MINI må det nødvendigvis være i den sammenhengen.Severin: det skal være svenske folketellinger tilbake til 1749. Jeg har imidlertid ingen ytterligere kjennskap til dem, men ta en kikk her http://www.arkion.se/sidor.asp?id=66&id2=49Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tror det er best å fokusere på Ann(e) Marie som ensom innvandret pike. Farens navn oppgis alltid i vigselsboka selv om han skulle være død.Det beste er å endevende ALLE kilder som finnes her. Kan du ramse opp barnas navn og fødselsår? Deres faddere kan være av interesse. Kan hende at det er noen av Ann Maries slektninger som er oppført som faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg kan ikke finne henne født i registrene hos Släkdata, som dekker store deler av Bohuslän. KAnskje hun kom fra Värmland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Barna:1. Johanne Andreassen Lauritsdatter, f.ca.1882 i Skjeberg 2. Adolf Andreassen Lauritssen, f. ca.1883 i Skjeberg 3. Krestian Andreassen Lauritssen, f. ca.1885 i Skjeberg 4. Severin Andreassen Lauritssen, f.24.08.1887 i Skjeberg d.08.03.1971 i Trondheim(min Oldefar) 5. Lars Andreassen Lauritssen, f.1889 i Skjeberg 6. Marie Lovise Andreassen Lauritsdatter,f. 1895 i Skjeberg 7. Dagni Olive Andreassen Lauritsdatter,f. 1898 i Skjeberg.yrke: jobbet i Oslo på bondeheimen.håper dere kan finne noe ut av dette!! mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Hva var egentlig vanlig alder å få første barn på 1800-tallet??Man kunne jo utelukke noen hvis de var under tjue år....mvh.Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Er det noen som har funnet noe???anything at all?? Har tenkt å ta en tur på biblioteket i romjula, vhis det er åpent da...Ha en riktig fin Jul:-)mvh. Severin:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Er navne - på moren -Ann(e) Marie Svensd(ater) ved dåpen på 'alle' barna? Eller skal vi finne de(t) ? hilsen Egil S. med hilsen om en God Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.