Gå til innhold
Arkivverket

[#26592] Hvem savner Mads (Mathias) Rye f. i Bergen ca 1802 ?


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Jeg driver for tiden med leting etter mine aner fra Rävmarken i Dals Ed sockn, Sv., og da i alle små torp og gårder i de karrige store skogene i grenseområdet.I kirkebøker og litt. fra disse områdene dukker det stadig opp fortellinger om en gullsmed med navn Mads Rye født ca 1802 i Bergen. Han kom til disse skogene i 1834 og bosatte seg på en plass som senere får navnet Guldnäset. Når han kom til Rävmarken (i dag er dette en svensk nasjonalpark - Tresticklan) hadde han med seg Caroline Jacobsd f. 1796, og tre barn som var født mellom 1828-34. Dette paret var trolig ikke gift, da presten har notert en anmerkning i kirkeboka om at han skulle protestere mot deres måte og bo sammen. De giftet seg senere. Han fikk tre barn til mens han bodde på Guldnäset.I boken om Dals Ed står det at han levde et eventyrlig og et merkelig liv. Han var bofast i sognet i 50 år. han skal visstnok aldri mer ha hatt noen forbindelse med sin familie etter han flyttet til Sverige. Han skal etter etterkommeres utsagn ha vært utdannet som gullsmed i Tyskland, og etter dette ha slått seg ned i Frhald hvor han var lærling hos en gullsmed. Det var vel der han traff sin livsledsager Carolina, som kom fra Nössemark, et sogn inntil Rävmarken. Han skal også ha hatt en bror som var militærutdannet har etterkommere fortalt.Hvordan kan en gullsmed fra Bergen ha havnet i disse øde områdene milevis fra veier, og som ble bebodd av folk som levde helt i pakt med naturen? Hvorfor han forlot Frhald og et bedre liv der kan en bare spekulere på. I Dals Ed boken står at det på den tiden ble snakket om en grov yrkesforseelse med å blande opp de edle metallene hos gullsmeden i Frhald.Han laget en mengde sølv og gullsaker som hans Carolina gikk rundt og solgte. Det finnes flere gjenstander etter ham i museer og i privat eie i området enda. Noen av hans arbeider er avbildet i Dals Ed boken.Han fikk med årene en større kundekrets etter han flyttet på den andre siden av sjøen Stora Lee, som var et lettere tilgjengelig sted. Han bosatte seg da på en plass inntil sjøen Käringvattnet ved grensen til sognet Håbol, og denne plassen fikk av Rye selv navnet Gulldalen. Han døde i sitt hjem høsten 1882. Enda lever det etterkommere av Rye i området (1977).Jeg ble litt fasinert av dette og synes det hører hjemme her i debatten. Det kan jo være noen som ”savner” ham.I år 2004 er det jo heller ikke noe sak å finne denne karens foreldre og familie. Han fant jeg ”i en fei” i søkesystemet til Digitalarkivet. Regner med at det er den riktige.Lenke Noen kilder til dette: Boken om Dals ED, 2. opplag 1977 (flere forfattere), artikkel om Rye skrevet av Tage Heimer. Kulturminner grenseområdet Dals-Ed, Aremark og Halden. Utg. Dals-Eds kommune og Tistedalens Friluftslag (hefte med medfølgende karter) Jeg finner ham også kirkebøkene, og i flere andre bøker som omhandler området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det var artig lesning. Kan disse ha vært brødre? Gullsmeden Mads Rye i Dalsland blir også skrevet som Mathias, kan Johannes ha blitt Jens?http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exeOm dette er riktig kan det vært farens skjebne (og også brorens), som gjorde sitt til at Mads Rye i Dalsland aldri mere (50 år) tok kontakt eller snakket om sin familie i Bergen.Takk for interessen!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Jaudå, dei to er brør, det stemmer. Her er de inne på 'mitt' felt - far deira, Martinus M.Rye var fødd her i Gloppen i 1767. Endå eit døme på kor fantastisk dette internettet er - eg hadde aldri tenkt på å leite etter Mads i Sverige, og hadde eg leita, hadde eg neppe funne han likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det var fint at denne Ryehistorien kom til nytte!Det står flere sider om han i 'Boken om Dals Ed', med bilder av noen sølvarbeider og en tegning av Gulldalen hvor han sist bodde. Er det noe mere du vil vite kan jeg hjelpe deg. Jeg har en del av kikebøkene for Dals Ed, og denne boka jeg refererer til.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette var virkelig morsomt. Jeg vet det er folk i Dalsland som er opptatt av denne Ryekaren, de har ikke greid å spore han opp utover tellingen tror jeg. Mulig jeg formidler dette videre om jeg får lov av deg.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.