Gå til innhold
Arkivverket

[#26594] Buksnes: Fredrikke f. 1877


Gjest Anna Marie Normann
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Marie Normann

Hei,Jeg lurer på opphavet til Fredrikke f. 1877 i Buksnes i Nordland. Kjenner ikke farsnavn. Jeg finner henne i FT1900 i Bodø, da gift med Edvard Eliassen fra Kvernes på Nordmøre. De flyttet ned til Nordmøre etter 1900 en gang.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

I KB for Buksnes er det innført som nr.26 Fredrikke Kristine, født 02.01.1877 og døpt 27.05.1877, uekte, av foreldre ungkar Laurits Christophersen, fra Aareten i Vaagan Prestegjeld og pige Lorentsie Marie Hansdtr. fra Myklevig. Det er også innført 'begge første leiermål' - som vel betyr at de begge har kun dette ene barnet utenfor ekteskapet.Det er to ord i KB som er vanskelig å tyde: 1) Aareten og 2) Lorentsie. Disse burde la seg verifisere via konfirmantlister og senere giftemål.Jeg ser at du har funnet farsnavnet Kristoffersdtr. som kan bety at jenta over er feil. Hvor har du funnet farsnavnet? Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ytterligere noen kommentarer før det bærer til fjells i Romjulen.Ref. FT1865 er Laurits Kristoffersen fra Aarsten i Vaagan (ikke Aareten), f.1851, og har foreldre Christoffer Fredriksen / Hansine K. Angell.Lorentine Hansdtr. (ikke Lorentsie) kommer fra Stenviken i Hoel sogn, Buksnes prestegjeld, f. 1848. Foreldrene er Hans Hansen og Hartuvikke Hansdtr.Som alternativ til Fredrikke Lauritsdtr. f.1877 har jeg en Fredrikke Larsdtr. f.1879 (hvis førstnevnte skulle være feil).Jeg finner ikke Fredrikke Lauritsdtr. som konfirmert i Buksnes kirke - hun er nok sannsynligvis konfirmert i Hoel kirke. Det finnes imidlertid bygdebok fra Hoel m/slektshistorisk tillegg som kan være spennende å kikke i.Fredrikke/Edvard kan være gift i Hoel kirke, event. i Bodø - så disse kildene må du innom for å bli 100% sikker på Fredrikkes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Kristin Aalbu Sæther

Hei!Jeg leter også etter Fredrikke Kristofferen f.01.02.1877-d.18.10.1960 som er min oldemor. Min oldefar er Edvard Eliassen f.02.12.1871, Averøya, Nordmøre. Følger spent med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Tilbake fra fjellet....Eli, den fødselsdato'en som du nevner for Fredrikke, er den 01.02.1877 eller 02.01.1877?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eli Kristin Aalbu Sæther

Fødselsd.01.02.1877 er hentet fra et inform.skriv utarb. iforb. med et slektstreff i Kårvåg 12.08.1995.Tror dette er feil da min farmor har notert 02.01.1877 som fødselsdato på sin mor Fredrikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg tror nok din farmor er en nokså sikker kilde - hun har nok deltatt i sin mors bursdag diverse ganger.Ellers ville jeg dratt innom ditt lokale bibliotek og fjernlånt bygdeboka for Hol m/slektshistorisk tillegg.Et annet alternativ - som koster 6 x ca.15 kr = 90 kr - er å bestille KB for Hol på microfich for årene 1886-1898 (krever tilgang til microfich leser). Her vil du finne oversikt over fødte / konfirmerte / viede / døde. Kirkebøkene fra 1899 - 1910 er dessverre bortkommet i brann.God jakt videre - finner du vielsen kan du være 100% sikker (til forskjell fra 99,9%) ): Mvh Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

OK, Anna og Eli, nå kan dere avslutte jakten.Fredrikke Kristine Lauritsdtr. ble konfirmert som nr. 5 i Hol kirke, 24.06.1892. I KB står at fødested er Myklevik og bosted Myklevik. Foreldre er Laurits Kristoffersen Aarsten og pige Lorentine Marie Hansdtr.Snedker Edvard Eliasen og Fredrikke Kristine Lauritsen blir viet 23.03.1899 i Bodø. Brudgommens fødested var Kvernes prestegjeld, f.02.12.1871, d.14.01.1872 og konfirmert i 1886. Bruden var f.02.01.1877, d.27.05.1877 og konfirmert Buksnes 24.07.1892 (skal nok være 24.06.1892). Edvard's far er Ind. (Inderst) Elias Monsen og Fredrikke's far Laurits Kristoffersen. Forlovere ved bryllupet var snedker Iver Eliassens og snedker Ole Eliassen (kanskje Edvard's brødre?).Edvard & Fredrikke får sønnen Leif Erlander Henry f.30.08.1999, d.08.10.1899 i Bodø. Faddere ved dåpen var snedker Ole Eliasen, snedker Iver Eliasen, enke Ane Wornes og pige Olea Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.