Gå til innhold
Arkivverket

[#26598] Iver Biörnsen Vabue, f. ca 1782 gm Brithe Christine Ejde 5.2.1806 Gulen


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Her er ein Iver Bjørnsen som er dreng på Ejde, men det seier ikkje noko om kor han kjem frå. Der er og ei Brite Christine, men ho skulle jo ikkje vera fødd. Kan vera ein slektning. LenkeGod tur til Bømlo :-)mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo det er rett Brithe Christine, det var jeg som skrev det litt feil. Jeg mente at han giftet seg med henne 5.2.1806, hun var födt 1785, men foreldra hennes har jeg. Det var han jeg lurte paa.Takk for innspill-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Iver Bjørnsen dpt. 11/12 1783 Voss. Foreldre Biorne Monsen og Ragnilde Brynjelsdt.Også FS:?søster: Borilda Bjørns. f. 1780 Rioe, Vang, Voss, død 25/4 1819. Gift 17/6 1813 Nils Andersen.Krk.bok: Konf. Voss [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vosk1811&gardpostnr=5368&merk=5368#ovre>Lenke1801 Bjørne Monsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk allikevel-:) Men det stod faktisk at han kom fra Vabue, og det fant jeg ut maatte vaere paa Lindaas.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andersen

Hei! Iver Biørneson f. 1782 på Nesheim Vossestrand, flyttet som barn med sine foreldre Biørne Eilivson og Kari Steffensdtr. til Vabøe i Lindås. Senere tok han jobb som dreng i Gulen og ble gift med Brite Johannesdtr. fra Eide f.1785. Iver og Brite var mine tippoldeforeldre. Er du interessert i flere opplysninger om disse? Hilsen Arne Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Jeg fant faktisk også denne Iver på FS som dpt. 24/6 1781 Vinje Hordaland med foreldre Biorne Eilevsen og Kari Stephensdt. Men siden jeg aldri har hørt om Vinje i Hordaland trodde jeg det var feil og lot den være. Vet fremdeles ikke om det er noe sted i Hordland som heter Vinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Vinje gard og sokn, Voss og Vinja (i dag kalla Vinje) gard i Etne:Vinja Etne-soga 2 - Bygde- og gardsoge 1660-1800 Vinja Etne-soga 5 - Folket Grindheim sokn Vinje Voss bygdebok 2 - Gardssoge for Vossestrand - Vinje sokn (kopiert fra DIS-Hordaland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innspill-:) Til Arne : Jeg er interessert i mer da disse menneskene er forfedre til min datters samboer.Dersom det er for mye aa sette opp her, er min e-mail: kelly.petit@wanadoo.frmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er vel Brithe og hennes foreldre i FT 1801? LenkeKan noen bekrefte det? Hun er bare 11 aar her men det finnes ikke noen som er 15 paa Eide i 1801. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa-Karin Svendsen

Brithe Christine og Ivar er også mine tippoldeforeldre. Ivar er fra gården Nesheim i Vinje (Voss). Brithe Christines far er Johannes Torbjørnsen Eide (ca 1745-1809) og moren er Kari Ellingsdtr antagelig født i Jølster ca 1754, død i Gulen 1802. I tellingen 1801 er Brithe Christine 16 år. Mvh Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Elsa-Karin. Jeg stusset litt mellom de to i FT. Da var det altsaa galt par jeg fant, godt aa faa det rettet opp-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andersen

Hallo Kjellaug! Hvordan er slektskapet mellom din datters samboer og Iver? Jeg stammer fra Den eldste datteren (som var tvilling). Jeg vet bare litt om Ivers slekt bakover, og enda mindre om Brithe Christines. Hører gjerne fra deg. Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Arne Er dette aner på din fars side?Hvis det er på din mors side så ønsker jeg også en oppdatering. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andersen

Hei igjen Roald! Ja, dette er aner på min fars side. Takk for Gedcom-fil forresten. På grunn av den, fant jeg en feil i mine oppføringer. Jobber litt med anene til Ole Thorsen og Gunilde Olsdatter. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Arne, dette paret er hans 3-tipptippoldeforeldre. Fra det som vi har sett her, har jeg dette forelöpig:1. Elling Iversson Virkedal (f. 1814)2. Iver Biörnsson Nesheim (f. 1781 -)3. Brithe Christine Johannesdtr Eide(f. ca 1785 -) 4. Biörne Eilivsson Nesheim (f. 1748 -)5. Kari Steffensdtr Ulven6. Johannes Torbjörnson Eide(1745 - d. 1809)7. Kari Ellingsdtr (1754 Jölster - 1802 Gulen) de giftet seg i 1785) 8. (usikkert) Eiliv Iversson Nesheim9. (usikkert) Brita Biörnsdtr Morkve10. (usikkert) Stephen Jonsson Ulven (1704 - 1772)11. (usikkert) Dorthe Aamundsdtr EimstadDet var alt, takknemlig dersom noen kan föye til mer. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa-Karin Svendsen

Hallo Kjellaug, her kommer et par tilføyelser til listen din:1. Elling Iversson Virkedal (f. 1814)2. Iver Biørnsson Nesheim (f. 1781 Vinje, Voss – død 1867 Gulen) gift 18063. Brithe Christine Johannesdtr Eide( f. ca 1785 – 1854 Gulen) 4. Bjørne Eilivsson Nesheim (f. 1748 Vinje, Voss – 1800 Lindås) gift 1772 Vinje5. Kari Steffensdtr Ulven (1772 Vinje – 1811 Lindås)6. Johannes Torbjørnson Eide(1745 - d. 1809)7. Kari Ellingsdtr (1754 Jølster - 1802 Gulen) de giftet seg i 1785) 8. Eiliv Iversson Nesheim (1717 – 1798) gift 17379. Brita Biørnesdtr Mørkve (1719 - 1779)10. Stephen Jonsson Gjøstein (1704 - 1772) gift 173111. Dorthe Aamundsdtr Eimstad16. Ivar Eilivson Vele (1677 Voss – 1751 Vinje, Voss) gift 171517. Martha Aslaksdtr Kvåle18. Biørne Olsen Bygd (ca 1687 Vinje – 1746) gift 171519. Liva Akselsdtr Nedre SkjervheimBiørne Eilivsons søster Liva er oldemor til Per Sivle.Mvh Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Elsa-Karin, dette begynner aa ta form-:)Artig aa höre at Per Sivle er i samme slekta.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant en Kari Ellingsdtr fra Jölster som kan passe, er det noen som har sjekket henne? Lenke Har og notert at det er et stort sprang mellom giftermaal til 10 og 11 (Stephen og Dorthe): 1731 og til Kari Steffensdtr ble födt ca 1772. Det maa nok vaere en feil her et sted.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.