Gå til innhold
Arkivverket

[#26601] Date of folketellinger


Gjest Moira Bue
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne dato til folketellinger så jeg kan bruke den å kalkulere alderen til mennesker. Jeg tror det er des. 31, men jeg er ikke sikkert om det. Takk for hjelpen, moira bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

[url="http://digitalarkivet.no/1900/om1900.htm>http://digitalarkivet.no/1900/om1900.htm1865: Kgl. res. 11. oktober 1865 bestemte at det natten mellom 31. desember 1865 og 1. januar 1866 skulle holdes 'almindelig Folketælling' i Norge.1801: Folketeljinga skulle syna stoda den 1. februar 1801, men da det altså var grunn til å tru at arbeidet ikkje kunne sluttførast denne dagen, måtte teljarane få ytterlegare instruksjonar. Det heiter i reskriptet at dei skal la vera å telja born som er fødde etter den 1. februar, men ta med i listene dei som levde denne dagen og var døde seinare. Det er derimot ikkje sagt noko tilsvarande om korleis flyttarar skulle handterast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Denne utregningsmåten kan også brukes i 1801-tellingen. Hvis f.eks. alderen er oppgitt til 5 år, menes det at han var i sitt femte år (altså hadde fylt 4 år).En helt annen sak er at den oppgitte alder ofte ikke er til å stole på. På litt avsides steder tror jeg neppe telleren vasset fram i djupsnøen, men brukte nok annenhåndsopplysninger. Likeså har jeg hørt at endel tellere kun spurte bonden, og at denne igjen opplyste om husmannsfamieliene.Dette bidrar nok til at flere har fått både feil navn og alder i tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.