Gå til innhold
Arkivverket

[#26608] Skifte i Nordfjord, Stad, Ervik 1781-1785


Gjest Hasse Vegard Stave Teigen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hasse Vegard Stave Teigen

Hei!Eg lurer på om eg kan få hjelp med å finne ut kven som er nemnde i desse to skifta i Nordfjord:5019 Peder Gregoriusen Ervik Stad 371 17 1781-17854879 Eli Nilsdtr Ervik Stad 197b 17 1781-1785 Eg er spesielt interessert i om det er nemnd ei Eli/Ellen Pedersd., og evt om Rasmus Monss. er nemnd som mannen til Eli/Ellen.Eg har vore på jakt etter foreldra til Eli Pederd. Ervik, som var gift med Rasmus Monss. Hovset. Etter det J. Aaland fortel i bygdeboka for Selje og Vågsøy, døde Eli i 1835, 70 år gamal, og altso fødd omlag 1765. I Fylkesarkivet SoFj sine databasar finn eg berre ei Pederdotter fødd i Ervik mellom 1757 og 1790 med førenamn som byrjar på E, og denne personen er Ellen Pedersd., fødd 1765, dotter av Peder G.s. og Eli N.d.No lurer eg på om foreldra til Ellen, Peder G.s. og Eli N.d. kan vere same personane som det blir skifta etter i dei to skifta ovanfor, og om Ellen kan vere 'mi' Eli.God jul! Helsing Hasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Eli Nilsdatter er datert 7. juni 1781 og nevner enkemannnen Peder Gregoriussen og barna Gregorius, gift, Peder P., 20, Marthe, g.m. Lars Siursen i Bergen, Anne, 24, Elie, 17.Skiftet etter Peder Gregoriussen er datert 6. oktober 1783 og nevner barna Gregorius Pedersen, myndig, Peder, 21 1/2, Marthe, gift med Lars Siursen i Bergen, Anne, g.m. Ole Sjursen Eltevig, og Eli Pedersdatter, 18 1/2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg leter også etter foreldrene til Peder Gregoriussen og Eli Nilsdatter Ervik, og Yngve hjalp meg litt på veiLenkeMen jeg har ikke funnet ut mer om foreldrene til Peder og Eli, og er interessert i all informasjon som kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bygdeboka for Selje/Vågsøy, var Eli datter til Nils Olsen Ervik d. 75 år gammel på Ervik, bnr. 11, Britebruk. I følge samme kilde døde hun 53 år gammel i 1781.Nils Olsen var gift 2 ganger,først med en Synneve Knudsdtr. Ervik som døde i 1704. Altså må det være kone nr. 2, Anne Olsdtr, d. 69 år gml. i 1764, som er mor til Eli.Peder Gregoriussen døde 65 år gml. i 1783, og bygsla bruket på Ervik etter svigerfaren. Ålandsboka nevner en datter Marte, gift med en Lars Sveinson i Bergen. Sønnen Gregorius Pedersen overtok bruket.Hvem Peder var, vet jeg ikke, men navnet er spesielt for et fåtall slekter i Nordfjord, bl.a. på gården Kjøllesdal i tidligere Davik sogn.Jeg håper dette kan være til litt hjelp, og denne Peder er også jeg interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hjertelig takk! Eli døde i desember 1781, og kirkeboken sier at hun var født i 1728. Er det mer enn en Nils på Ervik? Eller kan Nils ha hatt 3 koner? Jeg har registrert fødsler med Nils Ervik som far i 1705, 1712, 1731, 1732, 1734, 1735 og 1739 i tillegg til Eli (som jeg ikke har funnet fødselen på) i 1728.Datteren Marthe var forøvrig gift med Lars Sivertsen Brunsland/Brundtland, og bosatt i Bergen.De to eldste døtrene til Eli og Peder het henholdsvis Ane og Marthe. Dersom Elis mor heter Anne skal vi kanskje være ekstra oppmerksomme på en Gregorius gift med en Marthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle bygdebøkene er fine å bruke for å komme på sporet, men pålitelige er de ikke. Jo, det er en Nils til når vi slår opp i Folketellingen for 1701:Niels Olsen 13 t fød i Bergen Ervigen Selløe SælløeJeg må innrømme at Anne Olsdtr. ser ut til å passe bedre i alder til denne Nils'en, og at bygdebokforfatteren kanskje har vært noe desorientert. Så da er spørsmålet hvem er hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg ser at det er skifte etter Nils Olsen Ervik født 1676, død 1751 (Protokoll 11, s. 334b). Da er det kanskje mulig å få stadfestet/eliminert om dette er den rette Nils? Den yngre Nils finner jeg ikke noe dødsfall på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 12. mai 1752 og nevner enken Ane Olsdatter, og barna Ole N., 15, Synneve N. Ervigen, død og hadde etterlatt seg sønnen Christen Axelsen, Solvei N., 30, Synneve N. (d.y.), 25, Eli N., gift med Peder Gregoriussen Ervigen, Marthe N., 20, og Solvei N. d.y., 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tusen takk! Hadde ikke ventet svar på det spørsmålet på 2. juledag! Men da er jo farskapet til Eli bekreftet. Så flott! Her kommer det jo også fram mange navn som kanskje kan være et spor på veien mot å finne slektskapet mellom Peder og Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hasse Vegard Stave Teigen

Hei!Her har det skjedd mykje sidan sist :-) Takk til alle for mange nye opplysningar! Eg har ikkje heilt tankane med meg i dag, så om eg dobbelpostar opplysningar no får de orsake meg. Eg har nokre opplysningar om denne Nils Olson Ervik. Dette er også henta frå J. Aaland si bygdebok, og so spørst det om eg har forstått kva som egentlig står der. Rettingar vert tekne i mot med takk! Eg har ikkje fått lagt inn opplysningane Yngve kom med frå skiftet etter Nils, så Eli Nilsdtr. står som einaste barnet i min database. Ancestors of Nils Ols. Ervik First Generation 1. Nils Ols. Ervik,(1) son of Ola Olss. Ervik and Marte Mikkelsd. Drage, was born circa 1676 in Ervik, Selje 1 and died in 1751 in Ervik, Selje 1 at age 75. Noted events in his life were: * 1695. Nils var brukar på Ervik, bnr.11, Britebruket. Han var brukar av halve bruket. * 1723. Nils var brukar på Ervik, bnr.11, Britebruket. Han tok dette året over resten av bruket etter den avdøde faren, Ola Ols. I alt brukte han 4 pd 11 mrk. Nils married Synnøve Knutsd. Ervik(1) before 1704 in Ervik, Selje.(1) Nils next married Anne Olsd. Ervik(1) in Ervik, Selje. The child from this marriage was: i. Eli Nielsd. Ervik was born circa 1728 in Ervik, Selje 1 and died in 1781 in Ervik, Selje 1, 2, 3 at age 53. Second Generation (Parents) 2. Ola Olss. Ervik (1) was born circa 1643 in Ervik, Selje 1 and died circa 1723 in Ervik, Selje 1 at age 80. Noted events in his life were: * 1671. Ola var brukar på Ervik, bnr.11, Britebruket. Han var brukar av ½ våg fisk. Herav sa stefaren opp 1 pd og 'Mork-Ola' ½ pd. Ola married Marte Mikkelsd. Drage(1) in Ervik, Selje.(1) The child from this marriage was: i. Nils Ols. Ervik 3. Marte Mikkelsd. Drage,(1) daughter of Gamle Mikkel Olss. Drage and Synnøve, was born before 1646 in Indre Drage, Selje.4 Another name for Marte was Maritte Mikkelsd. Drage.(1) Noted events in her life were: * Nemnd: Marte vert nemnd i lag med syskjena Anders og Solveig, 1646, Indre Drage, Selje.(4) Marte married Ola Olss. Ervik(1) in Ervik, Selje.(1) Third Generation (Grandparents) 6. Gamle Mikkel Olss. Drage,(4) son of Oluff Swendsenn på Drage and Unknown [[NB!!]], died before 1668 in Indre Drage, Selje 4. Gamle Mikkel married Synnøve(4) in Indre Drage, Selje.(4) Children from this marriage were: i. Marte Mikkelsd. Drage ii. Anders Mikkels. Drage was born before 1646 in Indre Drage, Selje.1 iii. Solveig Mikkelsd. Drage was born before 1646 in Indre Drage, Selje.1 7. Synnøve (4) was born before 1633. Noted events in her life were: * Nemnd: Synnøve vert nemnd, 1646, Indre Drage, Selje.(4) Synnøve married Gamle Mikkel Olss. Drage(4) in Indre Drage, Selje.(4) Fourth Generation (Great-Grandparents)[[NB!! Den her er veldig usikker!! Oluff Swendsenn var brukar før G. Mikkel Olson, men han er sjølvsagt ikkje sikker som far til Mikkel. Skulle ikkje Mikkel hatt farsnamnet Olufson i staden for Olson?]] 12. Oluff Swendsenn på Drage,(5) son of Swendt på Drage and Unknown, was born circa 1540. Noted events in his life were: * Nemnd: Oluff vert nemnd i 1563 då han legg ein dalar i skatt i lag med fem andre. 1563, Indre Drage, Selje.(5) s. 136, 'Oluff Nielsenn, Isaach, Jonn Einersenn, Swendt, Oluff Swendsenn og Boduor legg kvar sin dalar i skatt.' * 1603. Oluff var brukar på Indre Drage, bnr.2.(5) Oluff married. The child from this marriage was: i. Gamle Mikkel Olss. Drage-------------------------------------------------------------------------------- Sources1. Jacob Aaland, Nordfjord-Frå gamle dagar til no (Selje, Sør- og Nord-Vågsøy) . II. Dei einskilde bygder 5. Selje, Sør- og Nord-Vågsøy,(R. Søreides Prenteverk, Sandane 1943) s. 118.2. Digitalarkivet, Skifteregister, Nordfjord 1690-18533. Kyrkjebok for Selje Prestegjeld, Mini A 5 (Avfotografert og publisert på Digitalarkivet av Statsarkivet i Bergen.), s. 179a.4. Jacob Aaland, Nordfjord-Frå gamle dagar til no (Selje, Sør- og Nord-Vågsøy) . II. Dei einskilde bygder 5. Selje, Sør- og Nord-Vågsøy,(R. Søreides Prenteverk, Sandane 1943) s. 138.5. Ibid, s. 136 og 138.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Her strømmer det jo på med opplysninger! Jeg hadde allerede merket meg familien Michel og Synnøve Drage med barna Anders, Solue og Marite i kopskatten 1645. Det stemte så veldig bra med navnene. Alle disse må imidlertid ha vært født i god tid før 1646, for aldersgrensen for å betale kopskatt var vel 15 år.Jeg merket meg også at det er en bruker på Drage ved navn Gunder i 1645. Her har jeg filosofert litt fritt. Navnet interesserte fordi jeg registrerte at en Anders Gregoriussen og sannsynligvis hans kone Margrethe Olsdatter var faddere for noen av Eli Nilsdatter og Peder Gregoriussens barn (ref. julekalender). Det er vel ikke urimelig å anta at denne Anders er i slekt med Peder, selv om han gifter seg og får barn såpass sent at han sannsynligvis ikke er en bror. Blant fødte i Selje finner jeg imidlertid at Gregorius Gundersen Drage får sønnene Anders i 1708 og 1714, og sønnen Gregorius i 1711. Denne Gregorius Gundersen kan være en potensiell far til Peder, og slektskapet mellom Peder og Eli kan gå tilbake til Gunder Drage i 1645 som kan være bror eller svoger av Martha Michelsdatter. Jeg vet ikke om brukerne på Drage var selveiere, men hvis ikke kan kanskje bygselsregnskapene gi mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissil: Drage var dels hospitalgods tilhørende St. Jørgens hospital i Bergen, og dels kirkegods, i likhet med svært mange andre gårder i Selje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg får si som ungene: 'Yess!' Da er det en mulighet for å finne fram enda mer informasjon - når jeg en gang får tid....:-)Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei Ser det er en stund sidan siste innlegg, men eg prøvar likevel. (Hei Hasse, det er berre å ringe om du treng info). Ang. Rasmus Monsson Hovset og kone Eli Pedersd. har eg desse opplysningane: Rasmus og Eli gifte 1798, Eli var fødd i Britestova i Ervik 45/11, - 5/11-1765 (døpt). Foreldra var som dere har angitt, Peder Gregoriusson og Eli Nilsd. Ervik. Rasmus og Eli hadde barna Eli f 1799 og Anders f.1807. Eli Rasmusd. overtok bruket på Beitveit, broren Anders vart gift til Fløde 17/bruk nr 1. Ang. Eli Pedersd. f.1765 var ho yngste dotter til Peder og Eli Ervik. Dei hadde og desse barna: 1.Gregorius f.1746 - 1748 2.Ane f.1749 - 1749 3.Gregorius f.1750 Overtok bruket etter foreldra 4.Marthe f.1753 *.Lars Sivertson Bergen (Sissil Bruun Sørensen), 5.Sylvei f.1756 - 1756 6.Ane f.1758 Gift i Aslakstova i Ervik 45/6 7.Nils f.1760 - 1779 8.Peder f.1762 - Husmann i Ervik 9.Eli f.1765 Beitveit 26/1Nils Olson Ervik hadde med Synneve Knudsd.: Synneve f.1705, Mikkel f.1710 - 1711, Ole f.1712 - 1713, Sylvei f.1718 (Hoddevik 46/14 ?) 2 ekteskap med Ane Olsd.: Eli f.1728, Marthe f.1731 (Konf.1748), Ane f.1732, Synneve f.1734 Ervik 45/1, Ole f.1735 (Sjåstad 23/1), Sylvei f.1739 (Svareset 39/1)Nils Olson er son til Ole Olson og Marthe Mikkelson Drage. Nils hadde og søskena Ales f.1680 og Birrete f.1684.Ang. Peder Gregoriusson vart han fødd på bruk nr 3 på Austmyr(Drage). Han var son til Gregorius Gunnarson og Sylvei Andesd. Dei hadde barna: 1.Rakel, 2.Anders 1708 - 1708, 3.Gregorius 1711 - 1773 (Overtok bruket), Anders 1714 brukar av Refsnes 43/1 og Peder f.1718 Brukar av Britebruket i Ervik 45/11.Ang.Gregorius Gunnarson har eg notert at han kom frå Sunnmøre, men desverre kan eg ikkje finne kjelda mi. Om han er må det då vere Sylvei Andersd. som er nær slekt med Eli Nilsd.ErvikPå Indre Drage 50/2 er brukar Anders Mikkelson nemd. Han er bror til Marthe Mikkelsd. i Ervik Slik at Nils Olson Ervik og Sylvei Andersd. kan sjå ut til å vere søskenbarn. dermed blir Eli Nilsd. og mannen hennar Peder Gregoriusson tremeningar. Det synest at dette må vere løysinga, ...men... der er et men. Barna til Anders Mikkelson og Brithe Monsd. er følgande: 1.Synneve f.1652 (Årvik 35/1), 2.Marthe (Marrite) 1657 (Indre Drage 50/5), 3.Mikkel f.1660 (Ytre Fure 47/1), 4.Sylvei 1663 - 1676, 5.Mons 1665 Overtok bruket, 6.Mogens (Mons) 1669, 7.Sylvei 1673 - 1675. Som dere ser har Anders og Brithe 2 barn ved navn Sylvei, men ingen av dei vaks opp. (Skal sjekke kyrkjebøkene 1 gang til om eg har sett feil). Håpar dette kan hjelpe litt underveis. Mvh Jan Petter Hoddevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hvis du har bygdeboka for Davik for hånden, er en Gunnar Gregoriussen nevnt under gnr. 38, Kjøllesdal, br. nr. 3 Hallsteinbruket i 1625. Gregorius er et navn som har vært spesielt for slekter her i denne bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anders J. Moen

Løfter frem igjen denne:Jeg har denne søskenflokken i Ervik: 1 Anders Ervik 2 Iver Andersson Ervik b: 1732 in Selje, Sogn og Fjordane Baptism: 26.07.1732 Selje, Sogn og Fjordane 2 Ole Andersson Ervik b: 1734 in Selje, Sogn og Fjordane Baptism: 25.12.1734 Selje, Sogn og Fjordane 2 Torbjørn Andersson Ervik b: 1737 in Selje, Sogn og Fjordane Baptism: 23.09.1737 Selje, Sogn og Fjordane 2 Anders Andersson Ervik b: 1739 in Selje, Sogn og Fjordane Baptism: 11.08.1739 Selje, Sogn og Fjordane 2 Sylvei Andersdtr. Ervik b: 1742 in Selje, Sogn og Fjordane d: 1809 in Selje, Sogn og Fjordane Baptism: 04.04.1742 Selje, Sogn og Fjordane .... Isak Pederson Hoddevik b: 1740 in Selje, Sogn og Fjordane d: 1815 in Selje, Sogn og Fjordane 2 Torbjørn Andersson Ervik b: 1744 in Selje, Sogn og Fjordane d: 1800 in Selje, Sogn og Fjordane Baptism: 06.09.1744 Selje, Sogn og Fjordane .... Ragnhild Pedersdtr. Indre Drage b: 1754 in Selje, Sogn og Fjordane d: 1823 in Selje, Sogn og Fjordane Baptism: 04.01.1754 Selje, Sogn og Fjordane 2 Lisbeth Andersdtr. Ervik b: 1748 in Selje, Sogn og Fjordane Baptism: 16.04.1748 Selje, Sogn og FjordaneHer det faddere fra de som er nevnt i dette temaet. Hva kan forbindelsen være. Hvem var Anders og hvem var kona?Han er utelukkende nevnt alene ved alle dåpshandlingene. Torbjørnnavnet som går igjen får meg til å tenke på Torbjønbruket nr. der en Torbjørn var bruker allerede i 1603 Sender Peder Tobjørnson i 1626 og Torbjøn (Pederson) var bruker i 1644. Knut Torbjørnson var bruker i 1666 og var gift med Sylvei Olsdtr. Ervik.Torben og Knut i 1666: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=bd22MT60&gardpostnr=137&merk=137#ovre>LenkeKnut i 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.