Gå til innhold
Arkivverket

[#26609] Gjertrud Leganger


Gjest Edle  Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Er det noen som vet hvem Gjertud Leganger f.ca. 1730 i Os var gift med. Ønsker og opplysninger om Gjertruds foreldre. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Gjertrud Garmann Leganger, født 20/4 1730 i Os, død 9/12 1768 i Os, giftet seg 1749 med res. kap. til Os 1747, Hans Astrup, født 23/5 1719 på gården Spjelkevig på Sunnmøre, død 24/9 1769 i Os.Gjertrud var datter av sogneprest i Os 1721, Nils Iversen Leganger, født 11/10 1682 i Vik i Sogn, død 16/1 1747, og hans annen kone.Kilder: Personalhistorisk tidsskrift 6-IV, Nye opl. om Leganger-slekten, av G.F.Heiberg. Bergens Stifts biskoper og prester, av LampeHan var gift 1.gang 3/10 1708 med Gjertrud Christophersdatter Garmann, født 18/7 1673, død 19/3 1726, gift 2. gang 18/5 1729 i Os med Marie Fuiren Finde, født 1700, død 6/10 1777 i Ferstad, Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hun neppe ha vært, for hun ble altså g. som 19-åring med Hans Astrup (i 1749) og han overlevde henne med et snaut år. Så det kan kanskje være relevant å spørre om HAN giftet seg påny !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kan noen si oss (Bronnoy Bygdebok) om Iver Leganger f. ca. 1780? Han dode i Bronnoy Nordland i 1813 kapellen ugift 33 aar. Interessert i fodselsaar og foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Amazing! Takk!! Kan jeg spore: Samuel Bugge, faren til Iver var kappelen i Eid. Hvor ligger Eid, der er mange. Eid i Nordfjord S og F??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Thank you very much! Interesting for me to find someone from Nordfjordeid! My grandfather was from there (Hundvik og Alsaker farms)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest knut fasting

I Digitalarkiver, Bergen, vigde 1633 - 1816 finner jeg denne :Johan Friderich Krøpelien Gertrud Garman Leganger enkemd kiøbmand i huuset Aug 27 1771Johan Friderich Krøpelin Angnete Cathrine de Lange ekmd kiøbmand afg. Claus Peter Korens i huset Jan 29 1784Så finner jeg en Gertrud død 1774:Gertrud Gasmann Leganger 24 Johan Christian Krøpeliens kiæreste i kirken kl 1 1/2 med fuldkommen ceremonie Feb 18 1774Her er det altså 2 andre Gertrud Leganger, med forbindelse til Krøpelin.Kjenner noen til bakgrunnen til disse to ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Jeg har en oppstilling her iJohan Garmann, kongelig prodivitør ved sølvbjergeti Haderslev gift med Boel Reinminchs og hadde med henne en sønn.f.1612 i Haderslev d. 3-4 1674 som president i Bergen. I Nicolaysen norske stiftelserstår det om han i 3. bind at han først var kjøpmann i Lybech, og derpå til 16630 hos Morten Mortensen, tolder i Øresund, senere underskriver hos Kristopher Urne på Akershus slott inntil 1636 da han bev toller i Bergen. I 1650 blev han tollforvalter og før 20.jan.rådmann i Bergen, dermed toller samme sted. July 1665 President 0g kommercedirektør i BergenFikk avskjedi 1669 Se frimanns Bergenske stift 1.197 og Hardenbecks likpreken over ham. Kjøbenhavn 1680 Første gang gift med:Margrethe Anderdtr. Buch d. 1669 Hun er f.1637. Dtr. av sogneprest til Voss Anders andersen Buch f. 1589 d.1623 og Kristine Madsdtr.. En sønnKristoffer Garmann gift med Margrethe Søfrensdtr. Hoffmann dtr. av Søfren Jensen Hoffmann F i Bergen i 1639 d 1721 dtr. Gjertrud Garmann f. 166---d.1726 Gift med sogneprest til Os Nils Iversen Leganger f. i Vik 1682 d.1747 Iver Nielsen Leganger g. med Katrine Astrup Ivar var SorenskriverAltså: Gjertrud Garmann g med Niels Leganger Sogneprest til Os D 1726 Gjertrud Garmann Leganger g. med Johan Chr. Krøepelin. Hvis jeg husker rett er begge disse i min manns aner. Jeg har kansje mere men vi får se. Jeg ønsker en gjennomgang av dette, da jeg ikke har gjennomgått og gransket dette så mye enda. Håper det er til hjelp. Der er vel en til Gjertrud g. med hans Astrup Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Edle: jeg har de samme opplysningene som du,(sønn f. 1612 heter Herman).Det er enda en Gertrud, som finnes død :Gertrud Gasmann Leganger 24 Johan Christian Krøpeliens kiæreste i kirken kl 1 1/2 med fuldkommen ceremonie Feb 18 1774.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Takk for svar. Her har du litt til. Petter, dpt. Peder Koren dpt.19 juni 1774 i Domkirken i Bergen. D. 28jan.1841. Borgerskap i Bergen 25 mai i 1798 g. 6 april 1802 i Bergen Domkirke med Else Fredrikke Krøepelin f. 22-1 1774 i Bergen, d. 23.nov.1823 begravet i Nykirkens kjeller .Dtr av Johan Fredrik Krøepelin f.9 juli 1732 d.7 juli 1805 og hans annen hustru Gjertrud Garmann Leganger F. ca. 175o begr. 1774 i Korskirken 24 år gml. Claus Koren dpt. 11-1 1732 i Nykirken i Bergen d. 24 okt.1781 bisatt i domkirken1. nov. Han var gift 12 sept1771 med Agnethe Catarina de Lange dpt.1. nov. 1752d. 1 okt. 1822 i Bergen. Dtr. av Conradus Conradusen de Lange og hans3:hustru Anna-Marie Ibsen dpt. 28. juli 1723 begr. 26 mars 1754 i Bergen Her er litt til. Har heller ikke sjekket ut dette, så du får ta det for det det er Mange hilsener fra Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Flott Knut. Jeg har kansje mere og, må tenke meg litt om. Her er jo mange linjer og ta av. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Har en liten notat her. Lurer på om noen har vært borti dette før. Petter ,Peder Koren gift med Else Fredrikke Krøpelin . Hun var dtr. av Petter Korens stefar. Det står i notaten min at de var sammenbrakte barn. Hva betyr det? Desverre har jeg mistet notaten hvor det står hvor jeg har det fra. Men det kan være slektsboken om Krøepelin. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.