Gå til innhold
Arkivverket

[#26610] Tingbøker leiemål Bergen


Gjest Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Presten Otte Jonassen født 27.1. 1625, død 1688. Gift med Anne Hansdtr. Schrøder død etter mannen. Barn:1. Ingeborg Ottesdatter født 29 februar 1659 død 7 oktober 1696 i Bergen ugift.Flere barn, men ingen angies fødselsdato på, ei heller dødsdato.Hun var søster til Jonas Ottesen, hvis skifte bekreftet at Otte Jonassen Strokkenes ikke var sønn.Spørsmålet er: Ei Ingeborg Ottesdatter døper 3 jul 1674 i korskirken et barn (uekte) barnefaren oppgies å være en Philip Erichsen. Kan ikke denne Ingeborg Ottesdatter ha fått flere barn. Lar det seg konstantere via tingbøkene.(Leiemålsbøter) Kilden til Ingeborgs fødsel og dødsdato oppgies å være Johan Fredrik Lampe bind ll. Jeg finner henne ikke blant gravlagte her på arkivet. Et eller annet sted må datoen ha kommet frem. Otte Jonassen oppgies å være 24 år i 1701, da er han i Astafjord. Altså leiemål ca 1777.mvh Liv Birgit Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bybrannen i Bergen i 1702 gjorde tilnærmet 'rent' bord i arkivene. Det er derfor ytterst få tingbøker bevart fra 1600-tallet i Bergen. Men det er regnskaper (i Riksarkivet) der man kan finne bøtelagte ugifte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Takk for svaret. Når jeg får anldning skal jeg se etter. Jeg vet imidlertid ikke hva jeg skal tro om hele saken. Visse personer påstår at nettopp hun er moren. Diskusjonen har vedvart i mange årMVH Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.