Gå til innhold
Arkivverket

[#26621] Gratulerer, selv julenissen blir sensurert på brukerforum!!


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Med et stort GLIMT i øyet la jeg i går inn et tema under navnet JULENISSEN. Vel å merke humor. Nå viser det seg altså at selve julenissen med hans hilsen er sensurert vekk. Virkelig LAVMÅL synes jeg.Jeg hadde også tenkt å legge inn et tema om min slektning JUL Wettlesson, men lar det helle være i frykt av at han også vil bli sensurert bort.Dette var flaut for hva er vel forskjell på et tema med 'God jul' et et tema med glimt i øyet?Nå har julenissen et sted mindre å besøke, ikke sant?? :-) HVa synes dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Innhaldet var morosamt det, men eg forstår at det kan vere greit å holde seg til prinsippet om at fiktive namn ikkje er ønskt i Digitalarkivet. Sjølv i jula. Alltid vanskeleg å vite kvar ein skal setje foten ned igjen viss ein fyrst har løfta han opp, veit du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Send innlegget om julenissen i no.fritid.slektforskning.diverse så får flere vurdere innholdet. Jeg leste desverre det ikke, men har sett at enkelte innlegg blir fjernet. Er pressefriheten borte?? Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Nå kjenner jeg ikke til innleggets innhold, hvis det går på en bestemt person så skal jeg være enig i at det fjernes, men som jeg forstår av de som har lest det så var det et morsomt innlegg. Og i Norge har vi heldigvis pressefrihet, innholdet skal vel være nokså graverende for at et innlegg skal fjernes. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Nina.Det ante meg at det var du som hadde laget innlegget, og det var en artig julehilsen og det er synd den forsvant.At du ble lei deg da det ble fjernet skjønner jeg, men hvorfor bli så snurt som ordbruket ditt tyder på da du som bruker av DA i mange år nå burde vite at innlegg med feil adresse blir fjernet(her går jeg ut fra at det var det som skjedde). Jeg personlig kan ikke tenke meg at det ble fjernet pga. innholdet.Synd du ikke kontaktet DA først og forhørte deg om det var greit å gjøre det på den måten, for da hadde de jo visst hvem avsenderen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Synes også det var synd at denne morsomme hilsenen fra Julenissen ble luket vekk.Kanskje en ide å prøve på nytt, sent på kvelden etter at sensoren (eller den ansvarlige som enkelte foretrekker si) har gått til ro.Eller etter at sensoren har tatt week-end. Da er det i alla fall en sjanse for at det blir liggende til mandag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er flott at Digitalarkivets redaktør er konsekvent når det gjelder fiktive innlegg. Det burde være kjent for alle faste brukere at slike innlegg blir fjernet. Det finnes da nok av newsgrupper på internett hvor man kan legge inn denne typen innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Denne julenissedebatten synes jeg ikke passer her i det hele tatt. Her er det regler, de får vi følge enten det er jul eller påske. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

En god latter forlenger livet sa de til meg da jeg var liten. Det skal også sterk rygg til å bære alle livets bører. Da jeg begynte her på digitalarkivet oppdaget jeg tidlig at det ikke var lurt å skrive om hva som helst,ja hvis jeg ikke da ville skille meg ut og utsette meg for kritikk i tide og utide. Jeg leste inlegget ditt Nina, det kunne like godt vært meg som hadde funnet på noe slikt, i et av mine mange lyse øyeblikk. Vær du glad du har fått humoren i gave og fortsett å bruke den. Ikke din skyld at ikke alle vil eller kan skjønne den. Litt gøy må vi ha det innimellom også. hilsen siv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Pressefrihet? Du verden. Dette forumet har ingenting med presse å gjøre. Det er et diskusjonsforum med en redaktør som har ansvaret for at diskusjonen er saklig ogforegår i sømmelige former. Jeg forstår godt at redaktøren velger å gjøre det enkelt for seg ved å fjerne alle ukjente avsendere, i stedet for å bruke tid på å vurdere morsomheten eller ufarligheten i hvert enkelt tilfelle. Julenisseinllegget var ikke engang mer enn halvmorsomt, så de som har gått glipp av det har gått glipp av lite. Å bli så sur at man nekter å legge inn saklige innlegg under fullt navn på grunn av dette, tyder på et tandert humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Jo vist har det med presse å gjøre på lik linje som ordet fritt i hvilken som helst avis. Men for meg ser det ut som om at det er flere som har surnet av dette innlegget, og for en som ikke har lest innlegget virker det som noe grusomt. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No har det seg slik, Edvardsen, at ingen ting heiter 'ordet fritt' i ei avis. Kvart eit innlegg vert underlagd vurdering av ein ansvarleg før det kjem på trykk. Grunnen er to kapittel i Straffelova, kap. 23 og kap. 43. Det eine omhandlar ærekrenkjing, det andre kven som er ansvarleg for alt som står på trykk. Dessutan har kvar avis sine interne reglar for kva dei vil ta inn. Og alle som har prøvd nokre gonger, veit at det slett ikkje berre er lett å få inn eit innlegg i ei avis.DA har, etter det eg forstår, vald å ha ein ansvarleg redaktør (som då òg er strafferettsleg ansvarleg for alt i alle innlegg) for debattfora og reglar for innlegg. Dessutan er det eit krav at dei som skriv innlegg, skriv under fullt namn og gjev opp ei internett-adresse som funkar. Dette veit alle som nyttar desse fora meir eller mindre jamstøtt.Og eg trur vi skal vera glade for at det er slik. For seinast i kveld kom der eit innlegg som hengde ut ein levande person med fullt namn. Hadde ikkje redaktøren vore vaken, så hadde det innlegget lege her enno. Men avdi redaktøren held auge med desse fora det meste av døgeret (og i helgene med!), vart innlegget fjerna etter tre minutt.Dette er ikkje surmuling, og langt frå nokon kritikk av 'morosame' innlegg. Men skal eg vera ærleg, fall det meg ikkje inn at det nemnde nisse-innlegget var skrive av korkje Nina eller andre faste debattantar på debatt-sidene. Eg trudde rett ut sagt det var skrive av ein som berre var inne for moro skuld. Difor såg eg heller ikkje noko rart i at redaktøren fjerna innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Nina:Da jeg leste dette innlegget dit, som senere ble luket ut, trodde jeg det var skrevet av redaksjonen i Digitalarkivet.Innlegget fikk til og med en gammel kverulant som meg til å trekke på smilebåndet. Kan ikke forstå at det skulle være noen grunn til å fjerne dette harmløse og humoristiske bidraget.Håper i alla fall du får besøk av Nissen. Det virker heller som enkelte andre bidragsytere ikke setter så stor pris på han. Hva vet jeg, kanskje han heller får flere steder han slipper besøke.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Er det ikkje betre å ta denne diskusjonen direkte med Redaktøren istadenfor med alle brukarane på forumet ?Uansett God Jul og et Godt Nytt År til alle saman for mange interessante debattar.M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ojjj 18 innlegg, slettest ikke værst!!Innlegget var ikke ment som noe mer enn en morsom ting og dreide seg mer eller mindre om hva en slektsforsker har på ønskelista si til jul. :-)Trodde takhøyden kanskje var litt høyere oppunder jul, men dengang ei sa ...julenissen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Siden denne føljetongen fortsetter:1) Vi har klare og greie kjøreregler og forsøker å forholde oss til disse.2) 'Redaktøren eller dei han set til det har suveren og inappelable rett til å ta bort innlegg frå debattar.'3) Jeg fjernet et tema som strider mot kjørereglene. Ikke fordi det hadde støtende innhold, men fordi det var publisert uten at redaksjonen var gjort kjent med hvem som skjulte seg bak pseudonymet.4) Og nå som forfatteren så tydelig, og så mange ganger har gitt seg til kjenne, finner jeg det uproblematisk å gjengi innholdet her:19.12.2004 22:58 (1) HO HO HO - JULENISSEN HER! Er det noen snille slektsforskerbarn der ute? Har dere vært snille slektsforskere i året som har gått? Tenkte jeg det ikke.Jeg har lagt merke til at dere har fått slik en fin julekalender så jeg antar at dere har vært snille. Stemmer det?Så fortell nå nissen hva en slektsforsker ønsker seg til jul!1.2.3.4.5. ................. så så...det holder.....Selv håper jeg at dere alle sammen husker på meg når jula kommer. Jeg er selvsagt veldig glad i grøt så husk det. Jeg sitter på låven og venter, for dere tror vel på meg enten dere er ung eller gammel, bosatt på Nordpolen eller andre steder der ute i den vide verden?Fortell meg så hva dere gjør for å tekkes meg den 24.HO HO HO HO ........GOOOOOOOOD JUUUUUUUUl alle sammen!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Og hadde jeg vært Shakespeare ville det vært i dette øyeblikket jeg hadde funnet på å skrive 'Stor ståhei for ingenting'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Spørsmålet i innlegg 1 i dette temaet er: ''Nå har julenissen et sted mindre å besøke, ikke sant?? :-) HVa synes dere om dette?''Av dei som har brydd seg om å skrive, ser det ut til at minst halvparten har meint at redaksjonen gjør rett i å stille krav om at dei som skriv inn opplyser om namn og heimstad.Eg vil takke redaksjonen for at de greier å holde oppe nivået i dette forumet, det er derfor det blir interessant. Og da trur eg krav om fullt namn i alle innlegg er eit viktig verkemiddel.Til Nina: Kanhende har julenissen færre stader å besøke i år enn før, men han bør komme til DA-redaktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Om dröyt tre måneder er det 1. april. La diskusjonen ovenfor väre en påminnelse om at på dette forumet må alvoret holdes i hevd også den dagen.PS: Men Gravalvorprisen 2004 må vel gå til Oslo byarkiv, som bare allernådigst har sluppet til Riksarkivets brukere i sine lokaler. Ikke bare er parkeringsplassene forbeholdt Byarkivets brukere, men også bordene/stolene på lesesalen er like strengt oppdelt som drikkefontenene i en bypark i Alabama på 1950-tallet. Litt komisk med tanke på at stamgjestene for en stor del er de samme på begge arkivene.Men nå skal vi ikke väre sure - det er tid for å önske hverandre en riktig god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Knut og alle andre: Er det nokon som verkeleg har vore 'jolenisse' i år, så er det DA-redaktøren - og alle dei han har rundt seg. For aldri har, i alle høve eg, fått så mange bøker under treet som det vi alle har fått i denne advents-tida. Tusenvis av originalsider er det blitt - og den vi fekk i går, HH Lilliensiold si reiseskildring, er eit praktverk. Måtte dei berre vakne oppe i Trondheim, og gje slepp på framhaldet!I alle høve: all ære til Universitetsbiblioteket i Bergen for at dei gav SAB høve til å fotografera dette bokverket - og likeeins til SAB som tok jobben med å gjera dette verket tilgjengeleg i original-kopi for alle oss andre.Med den jolekalenderen vi har fått i år, har vi lesestoff til langt inn i år 200?. Og meir kjem det nok - for det er to dagar att ...Dermed er det tid for å sende ei jolehelsing til kjende og ukjende kringom i landet og verda elles. Vi er mange som treng hjelp, som får hjelp og som yt hjelp etter fattig eller rik evne.Men i ei tid då fleire ynskjer å skipa til liknande fora som dette, har eg berre ein ting å seia: eg held meg her - og berre her. Eg trur eg har lese overskriftene på dei fleste innlegga sidan Jan O. starta med si etterlysingsspalte til 1801-teljinga på 1990-talet - og har halde fram med det her òg. Noko meir har eg ikkje tid til. Så får andre stelle med sitt.Nok ein gong: God jol og takk for det gamle - både til dykk som nyttar desse fora og til dei som gjev oss meir av det 'daglege brød' enn vi kan hende fortener - GRATIS!Til slutt ei lita joleblome til Jan O.: Det webbok-systemet ditt - det er genialt! - og burde vel vore nytta av andre òg ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.