Gå til innhold
Arkivverket

[#26623] Carl Johan Heggelund g.m. Tollevmine Christensdatter i Evenes


Gjest Eva Beate Runde
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Beate Runde

Søker informasjon om Carl Johan Heggelund gift i 1841 med Tollevmine Christensdatter (datter til Christen Hartvig Hveding Agersborg og Margrete Torlevsdatter) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi18531820&gardpostnr=379#nedre>Lenke . Jeg finner dem i FT1865 Lenke Han må være død før 1875, for da finner jeg Tollevmine gift med en 'ny' kar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Karl Johan Heggelund var født på Overhalla i Nord-Trøndelag i 1814. Han kom til Ankenes (Ofoten) sammen med sine søsken, og foreldrene Lars Heggelund og Karen Pedersdatter, på begynnelsen av 1820-tallet. (I vaksinasjonsprotokollen av 1824 for Ofoten nevnes Karl Johan og hans søsken Else Bergitte (f 1819) og Kristina (f ca 1810) - har i tillegg notert en bror Lars Benjamin (f 1816)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Beate Runde

Takk for opplysningene :-) Da 'fant' jeg plutselig et par 3*tipp-oldeforeldre. Du har vel ikke ytterligere kjennskap til forfedrene vel ? mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg har disse to i mine notater om min svigerfamilie. Her er noe av det jeg Har:Carl/Karl Johan Larsen Heggelund f.3/7-1814 Overhalla, NTFar: Lars Person Heggelund(Hagelund) Jemtland ,SV Mor: Kirsten Pedersdatter f.1775 i Rana ?Carl/Karl Johan Larsen Heggelund f.3/7-1814 Overhalla, Nord-Trøndelag. Foreldrene til Carl drev et omflakkende liv før de slo seg ned i Råna, Ballangen .Han bodde der som i dag kalles Lasseheimen. Han gifter seg i 26/10-1841 i Evenes kirke med Tollevmine(Torlevmine) Kristiana Christensdatter f.24/11-1822, på Hekkelstrand ,Evenes ved giftermål Store Ballangen. I FT 1865 er han kalt rydningsmann og det står at han er født i ”Ranen” eller Rana som det heter i dag. Carl ryddet gården Kvanmoen. Carl døde? De fikk barna :Peter Heggelund Karlsen F.1841 Lars Petter Heggelund Carlsen f.18/2-1842 Christiane Bergitte f.20/4-1849 Jørgen Anton f.1853 Jonette Eline f.1857 Tine Marie f.1859 Karl Johan f.1861 Fredrikke Emelie f.1864Tollevmine(Torlevmine) Kristiana Christensdatter f.24/11-1822, på Hekkelstrand ,Evenes,NOFar: Christen Hartvig Hveding Agersborg f.22/9-1791,Liland ,Evenes Mor: Margrethe Tollevsdatter f.ca.1795Hun ble født på Hekkelstrand der foreldrene var bosatt en kort tid. Hun vokste opp på gården Storballangen. Giftet seg i ? med Carl/Karl Johan Larsen Heggelund f.3/7-1814 Overhalla,Nord-Trøndelag.De fikk barna :Peter Heggelund Karlsen F.1841 Lars Petter Heggelund Carlsen f.18/2-1842 Christiane Bergitte f.20/4-1849 Jørgen Anton f.1853 Jonette Eline f.1857 Tine Marie f.1859 Karl Johan f.1861 Fredrikke Emelie f.1864Etter Carl Heggelunds død, giftet Tollevmine seg med enkemannen Axel Olsen. Av Carl Heggelunds barneflokk ble ingen bosatt på Kvandmoen. Axel Olsen’s sønn fra første ekteskap Karolius Axelsen overtok.(fra Årbok for Ballangen). Hilsen Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Beate Runde

Vites det med sikkerhet at Carl Johans far kommer fra Sverige og at etternavnet derfor kommer derfra? Grunnen til at jeg spør er at jeg ved FT1801 for Overhalla finner gården Heglum i Ranum Sogn. Lenke Er likhetene bare tilfeldigheter, eller kan familien komme herfra og ha 'tatt med seg' navnet og pyntet litt på det? Ranen som det vises til i FT1865 kan vel være Ranum, -man skrev vel ikke akkurat skjønnskrift på den tiden ?! mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Jeg har ikke notert fødested for Lars Persen/Pedersen Heggelund. Det kan være oppgitt i innrulleringsmanntallene for Ofoten på 1820-tallet (på Statsarkivet i Trondheim - der er også vaksinasjonsprotokollen som jeg refererte til i forrige innlegg).Iflg Skifter i Salten, utgitt av DIS-Salten, var det skifte etter Lars i 1834.Ved konfirmasjonen til datteren Kristina i 1828 er det innført at hun var 18 iflg forevist dåpsattest. Jeg har notert stedsnavnet fra attesten som 'Ranen', som iht tidligere innlegg kan bety at Lars Heggelund bodde i Rana rundt 1810. Jeg har notert dåpen til Karl Johan 3/7 1814 (Skage anneks i Overhalla, bosted ikke oppgitt), men mener å huske at jeg ikke fant spor av Lars Heggelund i Overhalla kirkebok før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Carl Johan Heggelund døde 28/11-1866 på Kvanmo, begr (jordfestet?)10/6-1867 Evenes. Carl Johan hadde 2 barn før han ble gift. Det ser ut som mor til Carl Johan er fra Hemnes (Rana). Jeg har oversikt over ca 500 etterkommere i 7 generasjoner. la9ui@arrl.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.