Gå til innhold
Arkivverket

[#26626] Hans Rasmussen fogd i Sogn 1611.


Gjest Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Er det noen som kjenner hustruen og barna til denne særs upopulære futen. Han var født ca 1580, ble fogd i 1611 og fradømt embetet i 1616. Mye tyder på at han hadde etterslekt i Sogn.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I debatt 26559 skriver du om 'en Hans Rasmussen født ca 1580 var fut 1616 etter Gjøe Pedersen'. Er dette samme mann (som ble fogd i 1611) ? Hva het kona hans ? (Jeg har en Hans Rasmussen som ble g.m. Ingeborg Hansdatter Ruus, datter av slottsskriver på Bergenhus, Hans Hansen (død rundt 1606?) og Elsebe Thomasdatter Ruus, død 1612).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liv Birgit Løkken

Hei Per!Ja, det er samme mannen. Noe falt ut i innlegget mitt. Det rette skal være ble avsatt som fut i 1616. Beklager, jeg har liten tid til å sitte på nettet unntatt når jeg har fri. Studerer for tiden på Blindern skal bli BA ( det tidligere cand. mag) i befolkningslære (ETNO). Studiet heter forøvrig kulturforvaltning og arkiv.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være den Hans Rasmussen som ble g.m. Ingeborg Hansdatter Ruus, datter av slottsskriver på Bergenhus, Hans Hansen (død rundt 1606?) og Elsebe Thomasdatter Ruus (død 1612) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liv Birgit Løkken

Hei!Vet ikke. Da må jeg ha flere opplysninger. Min spesialitet er egentlig kvenske familier og familier i N-Norge.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liv Birgit Løkken

Hei! Det jeg vet er følgende: En ukjent Hans Rasmussen f ca 1651 kjøper en gård av Inger Olsdtr (Olufdtr) Worm. Han får følgende barn 1. Rasmus 2. Hermann (et navn som klart stammer fra et borgelig miljø) 3. Ole. Ole får en sønn som han kaller Didrich (et klart borgelig navn). En Didrich Busch var etterfølger etter Hans Rasmussen, også en upopulær fut som bøndene ikke likte. Jeg jobber ut fra den hypotesen at Hans Rasmussen født 1651 kan være et barnebarn av Hans Rasussen født 1580. Lurer på om futen ikke har hatt en sønn som har hett Rasmus. Det var ingen bønder på den tiden som kjøpte gårder, men borgere kjøpte og solgte. Tydeligvis har denne Hans Rasmussen (f ca 1651)hatt en borgelig bakgrunn.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.