Gå til innhold
Arkivverket

[#26628] ”Byfoged og byskriver i Bergen Pantebok nr. 14, fol. 372 b: d. 9 Juni 1755.”


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Jeg har et gammel udskrift af en handel min tip3-oldefar signerede med hånd og segl i 1755.Han købte en søbod i Saltøe Gaarden af Mester bager Christian Detlev for 500 R.D. Udskrift af:”Byfoged og byskriver i Bergen Pantebok nr. 14, fol. 372 b: d. 9 Juni 1755.”Der afsluttes med:”Dets til Bekræftelse under min Haand og Segl Bergen d. 6. Juni 1755 Johannes Falch (L.S)”Spørgsmålet er:Findes der et dokument med Johannes Falchs håndskrift og segl ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I panteboken er det nok bare en avskrift, uten segl. Jeg kan ikke utelukke at det kan finnes dokument med segl andre steder, men tviler på at det vil være lett å finne et slikt dokument hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Tillægsspørgsmål:Johannes Falch skriver i samme dokument; - ”Jeg undertegnede Johannes Falch borger og indvaaner her udi Bergen”Er Johannes Falch indført ført i en lavbog for næringsdrivende eller borgerbog, han beskrives som købmand i nogle kilder, men han var vel snare høker.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke Johannes Falch i den trykte utgaven av borgerboken, men hos Sollied omtales han som 'kjøbmand, var 1751 under Landmilitzien. Skifte 15/8 1783, d D.K. 21/7 1751 Inger Marie Hermansdat'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Mange tak for svar.Jeg vil benytte lejligheden til at ønske en fortsat god jul og et godt nytår, endvidere vil jeg gerne sige tusind tak for den hjælp jeg har modtaget i det forgangne år.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.