Gå til innhold
Arkivverket

[#26633] Trenger hjelp til tyding av tekst i kirkebok. med bilde!


Gjest Roald Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Hjelmeland

Dessverre så fikk jeg ikke lagt inn bilde i den første meldingen. Sorry!Fra mikrofilm, Lødingen 872.A07 1815-1840, har jeg tatt to bilder som jeg trenger hjelp til å tyde. Det som er mest interessant er å få de rette navnene på personer og gårder, slik at jeg muligens kan spore personene i bygdebøkene for Lødingen. I tillegg hadde det vært fint å få en korreksjon hvis min tyding skulle være helt på jordet. Jeg håper bildene blir lesbar! Utgangspunktet var ikke det aller beste, fotografert rett fra leseapparatet.Det ene utsnittet er fra et giftermål 17-11-1835. Det jeg tror jeg ser er følgende:Tirsdag 17 november ….. Unkar Hans Olson af Walle, 28 år og Pigen Elen Augustin(us) datter af …… , 22 år, ….. …… . Sponsores gårdmann Jon Olson Walle og gårdmann …… Ingebrigtson ….vig - …. …. …..Det andre utsnittet er fra dåpen til datteren, f. 27-03-1836, av paret omtalt i giftermålet over. Det følgende er hva jeg har kommet til:5) ……. Hans Olson af …vig .. …. Elen Augustin(us) datter .. barn født 27 mars døbt af … Augustin.. …. … kaldet Anne Dorthea, faddere Augstin…Lars… … A… Do…, Ola Larson Walle, pige Kirstinn Svane Kjor…vig, pige Anne Samuelsdtr Lødingen.Takker på forhånd om noen skulle ha tid, lyst og anledning til å se på dette nå i disse travle førjulstider. God Jul!Mvh. R. Hjelmelandbilete0220.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det hadde vore ein del enklare å ha meir tekst å samanlikne med, men noko slikt: Tirsdag 17de November fdt(??) Unkg: Hans Olsen af Walle, 28 Aar og Pige Elen Augustinsdatt. af Mesnæs (?; iallfall -esnæs), 22 Aar, begge vaccinerede – Sponsores Grdmd Jon Olsen Walle og Grdmd Erland Ingebrigtsen Ripvig -- …..5) Inderst Hans Olsen af Hutnes (Hvitnes?) og Hustruen Elen Augustinsdatters 1e Barn, født 27 Marti, døbt af Grdmd Augustines Larss. s.st.(?) og kaldet Anne Dorthea. – Faddre(?) Augustines Larss. , .?.. Anna Dorthea, Ole Larsen Walle, Pige Kirstine Svane Kjeringvig; Pg. Anne Samuelsdat. Lødingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ja, no kom alt utan linjeskift, men,men.. Dersom du kjenner gardsnamna i området, er det lettare å indentifisere dei - og evt. rette på mine framlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo. Du har jo tydet ganske så bra selv. Stusser på om det skal stå: Pigen Elen Augustinidatter af Hornes? Sponsorene er Jon Olsen Walle og gardmand Erlend? Ingebrigtsen Ripvik. Barnet er døpt av gardmand Augustinus Larsen og faddere :Augustinus Larsens kone? Anne Dorthe, Ola Larsen Walle,pigen Kirstine Svane, Kjeringvig,pige Anne ? datter Lødingen. Var ikke så helt god den filmen.Skal se litt på den jeg har hjemme.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg trur at det ved giftermålet står at hun var fra Hesnæs.Ved fødselen står det antakelig at de bodde på Hestnæs. Faddere bl. a. qvd. Anne Dorthea. Farsnavnet til den siste fadderen er vanskelig å lese. Kanskje er det Henrich?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Her er min transcription: Tirsday 17de November s. St [samme Sted] Ungk: Hans Olsen af Walle, 28 Aar og Pige Elen Augustinsdatt af Hornæs, 22 Aar, begge vaccinerede--sponsores Grdmd Jon Olsen Walle og Grdmd Erland Ingebrigtsen Ristnæs 2) Inderst Hans Olsen af Hestnæs og Hustrue Elen Augustinsdatters 1 Barn født 27 Martij døbt af Grdmd Augustines Larss s. St. og kaldet Anne Dorthea Faddr Augustines Lars, Qvd Anne Dorthea, Ole Larssen Walle, Pige Kirstine Svane Kjæringvig, Pig Anne Danielsdat Lødinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

I Norske Gaardnavne http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html (baset på matrikkelen frå 1880-åra) ser vi at Valle er gnr.62, Kjerringvik gnr. 51, Repvik gnr. 49 (også Ripvik) i Lødingen sokn. Så då kan vi sikkert gå ut frå at det er desse gardsnamna som er nemnde her.Eg er samd i at gardsnamnet ved dåpen kan vere Hestnes, men i vigsla må det i så fall vere Hesnes (utan t -- men det kan vere ein skrivefeil). Og frå gardane nemnde ovanfor er det ikkje så langt til Hestnes (som i 1880-åra låg i Tysfjord sokn).Eg er framleis samd med Roald i at det siste fadder-farsnamnet er 'Samuelsdat.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Det meste er klart, men gården hvor Elen Augstinsdtr. kom fra har noen tydinger å by på, Mesnes, Hornes, Hesnes og Hestnes. Mannen Hans Olson sitt hjemsted, var mye enklere, det er udiskutabelt Valle.Jeg var nå i ettermiddag på biblioteket (der hadde julefreden senket seg) og sjekket bygdebøkene for Lødingen, Tjeldsund og Tysfjord. Det vil si bare de to første, jeg fant en gård som het Hesten, men ingen Augustin på den. Heller ikke gårdene Valle og Hestnes var å finne, så de sokner vel til Tysfjord. Men i følge bibliotekaren så finnes det ikke gardsoge for Tysfjord - enda. Så da blir det å vente og tromme fingre til den kommer. :) I alle fall, takk for hjelpen og ha en fin jul med oppfyllelse av alle gode ønsker!Mvh. R. Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Medan du ventar på gardssoga kunne du vel undersøkje matrikkelen og futen sine matrikkelkassabøker. Der stend kven som betalte skatt på garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det vart laga ny matrikkel i 1836/38 (årstalet kan kanskje variere litt frå amt til amt). Om du ikkje er uheldig, var det same brukar som i 1835. Matrikkelen frå 1838 er trykt. Og iallfall for somme amt er også utkastet frå 1836 trykt.Matrikkelkassaboka høyrer til futearkivet. Du finn alt saman i det aktuelle statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.