Gå til innhold
Arkivverket

[#26636] Hans Mathisen døpt 23-8-1743, Nøtterøy


Gjest Aksel Einar  Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar  Mathiesen

Utflyttet hvor? Når?Hans Mathisens foreldre var: Matthis Hansen f. 1708 Mo, utbygden, Tjøme, d. 1774, Kjære Nedre, Tjøme.g. 1. g. 1734 med Mari Jacobsdatter, Sundene Nedre, Tjøme.g.2.g. 1742 med Elen Pedersdatter ( Eli Persdatter) Goen, Tjøme. ( Bekreftet av kirkebok-kopier , Vestfold-slekt)Barn i begge ekteskap. Her er lenke til flere av barndåpene til Matthis barn. LenkeUnder gårder på Tjøme finner jeg opplysninger om Elen Pedersdatter og hennes aner, under Kjære Nedre.Under Mo , finner jeg opplysninger om Matthis Hansens to giftemål, hans aner og en del av hans barn.Sønnen Hans Mathisen f. 1743 , er ikke tatt med i listen over barn.Finner heller ikke Hans Mathisen under døde på Tjøme, så det ser ikke ut til han dør som barn.Finner han ikke blant konfirmantene i kirkebøker fra Nøtterøy/Tjøme.Spørsmålet mitt er, om det er mulig å finne opplysninger om når han flyttet ut fra Tjøme, og hvor ?Lurer på om han kan være den samme Hans Mathisen som senere gifter seg i Tjølling , 17 okt 1772med Karen Larsdatter, Løve, Tjølling. ( Mine tipp.tipp- oldeforeldre)Den Hans Mathisen dør på Klepaker, Tjølling, 8. feb.1801 ( Se tema 25159 )Trenger gode råd for å fortsette søkingen etter den rette Hans Mathisen.Mvh. Aksel Einar Mathiesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg prøver å legge en lenkte til det forrige temaet ditt.Her er flere opplysninger om dåp og faddere for Hans Mathisen på Tjøme. LenkeHåper det ble riktig lenke.Lykke til med søket etter aner. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Mattis Hanssøn ble døpt 26 aug 1708 i Tjømer kirke. Vi finner mye stoff om familien i Tjømø-boken av Lorens Berg (1920). Det jeg har i min slektsbase er han sitt første ekteskap med Mari Jakobsdatter fra Nordre Sundene, Tjøme hadde 3 barn: (1)Hans Mattissøn f.1735 på Moe, Tjøme, (2) Marte Mattisdatter vet jeg ikke når ble født, (3) Anders Mattissøn f.1737, gift 1769 med Mari Olsdatter f.1743, d.6/12-1800. I sitt andre ekteskap med Ellen Persdatter fra Goen på Tjøme var det også 3 barn (som jeg har registrert) (1) Mattis Mattissøn f.7/6-1745 på Nedre Kjære, Tjøme gift 27/9-1768 med Barbro Olsdatter f.1743 d.31/1-1818 (2) Peder Mattissøn f.10/9-1747 gift 1775 (1) med Barbra Bentsdatter f.1753 d.1776 (2) med Berte Olsdatter d.1817). Barn (3) Kari Mattisdatter f.21/11-1749 gift 1778 med Peder Nilssøn f. 1752 d.10/1-1824. Kari døde 7/12-1850 (101 år gammel). Forøvrig kan jeg opplyse at jeg kan følge slekten tilbake til Stillaug Ottersti født omkring 1562 og død 1610. En annen av forfedrene var Hans Olssøn f.omk. 1560 d.1640. Han var lensmann på Tjøme 1618-30. Han regnes som slektens stamfar. Vennlig hilsen Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Bjørn. Som du ser av forutgående innlegg så er jeg på leit etter opphavet til min tipp tipp oldefar Hans Mathiesen,død i Tjølling den 8.2.1801.Både vielse og barnefødsler har jeg funnet på micro- film av Tjølling k.b. Men hvor han kommer fra, det er fremdeles etter mange års leting et mysterium. Gunn Huglen har funnet et mulig spor i Nøtterøy k.b.ID:2182 døpt 23.8.1743, HANS, med Matthias Hansen som far og Eli Pedersdtr som mor. Bosted: Nedre Kjære. Men heller ikke etter denne HANS finner vi flere spor. Skulle Du Bjørn eller andre, kunne finne ut av hvor denne HANS ble av, og på toppen kunne finne ut av om dette er den Hans som har flyttet til Tjølling, ja da skal dere vite at her sitter en som vil bli glad. Vennlig hilsen Aksel Einar Mathiesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel giftemålet til Hans Mathisen i 1772 fra F. S.LenkeLurer på hvordan vi skal finne ut hvem denne Hans er, og hvor han kommer fra?Noen som har flere forslag til hvor vi kan lete?Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Godt nytt år til Aksel Einar Mathiesen, Arendal og Gunn Huglen, Sandefjord. Det kan vel være store muligheter for at det spor som Gunn Huglen har funnet er riktig treff. Det var stor forbindelse mellom Tjøme og Tjølling på den tiden. Jeg har ingen opplysninger om eldste barn til Mattis Hanssøn; Hans Mattissøn født 1735 på Moe, Tjøme. Heller ikke barn nr. 2, men noen opplysninger om barn nr. 3, Anders Mattissøn f.1737. Han ble boende på Moe, Tjøme. I Mattis Hanssøns (f.1708, d.8/6-1741)andre ekteskap med Ellen Persdatter i 1742 var det også 3 barn. Etterslekt for fisse tre har jeg noen opplysninger. Prøver og legge med en 'lenke' hvis jeg får det til, hvis ikke kontakt med på E-pst: bhjac@online.no eller telefon nr. 333.90787.Med vennlig hilsen Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Hei igjen slektsforskere Aksel Einar og Gunn ! Vil bare opplyse at Lorents Berg har noen opplysninger i Tjømø-boken fra 1920. Se side 477, øverst på siden finner vi Mattis Hanssøn som sønn av Hans Hanssøn (F.1669, d.1749)på gården Mo. Så finner vi Mattis Hanssøæn under gården Nedre Kjære side 517. Han var gift første gang med Mari Jakobsdatter (f.1700 på Nordre Sundene, Tjøme). Hun var forøvrig av min slekt. Forøvrig, jeg har ikke funnet ut hvordan man legger til et vedlegg. Men som sagt, kontakt meg gjerne nærmere.Med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, Bjørn! Riktig godt nytt år. Dette ser Riktig spennende ut.Både Aksel Einar og jeg får nok låne disse bygdebøkene.Jeg ser at du også strever med å legge lenker.Sender deg oppskrifter på dette, som jeg selv har fått gjennom 'debatt.'Skriver det til din mail-adresse.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Einar!Jeg tar opp igjen dette gamle tema i dag .Har funnet en Hans Mathisen som er konfirmert i Hoff,han kan passe med alder til din Hans.Det merkelige er jo at vi ikke har funnet konfirmasjonen til Hans Mathisen, hverken i Tjølling, eller på Tjøme eller Nøtterø, eller Sandar.LenkeMulig det går an å finne flere opplysninger om denne 16-årige konfirmanten? Kan hende noen har tilgang til kirkebøkene? Der burde vel foreldrenavnene stå.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På F.S. finner jeg en Hans Mathisen f. 1743, N. Vosås. Muligens en variant av Vasaas i Hoff. LenkeHer er ingen opplysninger ellers, men et mulig sted å lete?Det er også en Hans Marthisen som er født i Hoff i passende alder. Heller ikke der er ført opp foreldre, kun ektefelle , som merkelig nok heter Karen med gårdsnavn som etternavn. ( Røgeberg, tror jeg) Skal se om jeg finner dette igjen.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det viser seg at navnet Vassås i Vestfold er et prestegjeld. Her er bilder av Vassås kirke.LenkeVet ikke om det var her denne Hans Mathisen ble konfirmert?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Gunn, og mange takk for at du tar opp igjen denne saken. Hva gjelder det faktum at vi ikke tidligere har funnet konfirmasjonen til Hans Mathiesen, så er muligheten stor for at det aktuelle tidsrom er tidligere enn at konfirmasjon var innført. Ved død den 8. feb.1801 er det opplyst at Hans var 59 år. Stemmer dette må han være født ca. 1742. Jeg ser fram til at Kjell Håkestad har fått reg. fødte i Tjølling. Om Kjell ikke finner Hans som født i Tjølling, så ser jeg kun 2 alternativer, og det er; 1- Hans Mathisen fra Kjære,som Bjørn Holt Jacobsen har skrevet om, eller 2- den Hans du finner i Hof.Om det skulle være noen som klarer å finne nye opplysninger er jeg svært takknemlig.Mvh. Aksel Einar Mathiesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Nå har jeg igjen søkt gjennom folketellingen 1801 for Vestfold og Telemark etter Hams Mathisener, i alle mulige, og 'umulige ' navnvarianter.Finner ingen passende som ser ut til å leve i disse områdene, i 1801. Den Hans Mathiesen vi fant, døde så tidlig på året at han ikke er med i folketellinger.Det er merkelig at det også ser ut til at de andre mulige kandidatene er døde før dette.Håper kirkebøker snart blir digitalisert, og at det da blir mulig å løse denne floken.Det blir spennende å se om du får hjelp til dette snart. Ikke har jeg funnet spor i digitale skifter, heller. Har gått nøye gjennom Larvik-skifter, og Hedrumskifter på nytt. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Igjen!Som jeg tidligere har nevnt, har jeg ikke funnet spor av Hans Mathisen’s dåp i Tjølling’s Kirkebøker og ellers ingenting i Bygdeboken.At han skulle være født ca. 1741, gjør det vanskelig og finne han døpt i nabokommuner som Hedrum, Larvik og andre, da det ikke finnes kirkebøker. Den eneste som starter 1709 er Sandar, ellers er det jo lov å prøve andre steder.Registreringen av døpte i Tjølling er fullført til 1787, med 3800 poster med faddere. Framdriften er 10 – 15 poster pr. dag og jeg har ingen hjelp på noen som helst måte, bare sure kommentarer hvis jeg gjør feil.Det ser ikke ut for at jeg har mer og bidra med her.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for en ny klargjørende orientering fra deg, Kjell. Du og andre som registrer kirkebøker gjør en kjempeflott jobb, for å bevare dette for ettertiden.'Utakk er verdens lønn' , heter det jo, og jeg synes det er svært trist hvis dere får sure kommentarer, om det skulle bli noen feil underveis.En svært vanskelig oppgave, og beundringsverdig at noen tar på seg dette!Stor takk fra en som er svært glad for all hjelp dere gir oss, og all den fritiden dere bruker på oss ' ivrige amatører'.Lykke til med arbeidet!Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Kjell !!! Det er mitt håp og min bønn, at den takknemlighet jeg og svært mange med meg retter til deg og andre som deg, at den veier opp for den kritikk som tydeligvis har fremkommet. Det er godt at noen er villige til å bygge/yte selv om de personlige omkostninger kan bli belastende.På bakgrunn av ditt forsker-arbeid og den hjelp du har gitt meg, syntes det klart/sikkert at min Hans Mathiesen ikke kan være født i Tjølling. Igjen,TAKK. Mvh. Aksel Einar Mathiesen_________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei. Jeg har vel tidligere nesten konkludert med at min tipp tipp oldefar Hans Mathiesen har sitt opphav fra Nedre Kjære på Tjøme. Da jeg på leiting etter fadderne til barna etter Børge Gundersen og Birte Marie Knudsdtr,se debatt nr.30870, gjorde jeg følgende observasjon:I k.b. for Larvik i 1806 står innføring om en matros Hans Mathisen og Neptune Pedersdtr. døpt sin datter Maren Petrea den 18.mai. Blandt faddere her finner jeg: Christen Mathisens kone Maren Øret.Da i neste innføring som gjelder datter av Børge Gundersen og Birte Marie Knudsdtr. Karen Severine, så nevnes blandt fadderne: Pige Else Chrisensdtr. Øret.På denne bakgrunn finner jeg grunn til å reise spørsmål om overfornevnte Christen Mathisen kan være født i Larvik, og videre om min Hans Mathiesen også kan være født i Larvik, og da som bror av Christen.På bakgrunn av tidligere debatter med innlegg bl.a. av Kjell Håkestad, så mener jeg det ikke er saklig grunn til på nytt å leite i Tjølling.Om debatten om Hans Mathiesen nå skal føres videre, så vil jeg mene det være på grunn av funn i Larvik.Mvh. Einar_______________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskapet til Neptune Pedersdatter og Hans Mathisen i Larvik:LenkeDet virker jo som om det er nær forbindelse mellom denne familien og Christen Mathisens familie. ( Christen Mathisens hustru er nevnt som Maren Pedersdatter (Øret) under faddere)Neptune Pedersdatter er datter av koppersmed Peder Wennerstrøm i følge skiftet i Larvik.Både Else Christensdatter og Maren Øret er nevnt som faddere ved dåp som Einar har funnet.Får se om vi kan finne noen tilknytning til Nøtterø, Øre-gårder? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Det ble holdt skifte etter Mathias Hansen på Nedre Kjære 17. februar 1774 (Larvik sorenskriveri nr. 12, 1763-1784, fol. 340a). Arvingene var enken Elen Pedersdatter, sønnen Anders, fullmyndig, sønnen Matias, 30 år og bosatt på gården, sønnen Peder, 28 år, og datteren Karen, 20 år.De øvrige barna som er funnet døpt, inkludert den etterspurte Hans Mathi(as)sen, er altså døde uten at de har hatt etterslekt pr. 1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Mattis Hanssøn 1708-1774 hade 3 barn med første hustru Mari Jakobsdatter. De var: (1) Hans Mattissøn f.11.09.1735 på Moe, Tjøme død 04.01.1738 på Moe, Tjøme, (2) Marte Mattisdatter f.1740 på Moe, Tjøme, død jan.1774 på Nedre Kjære, Tjøme og (3) Anders Mattissøn f.1737 på Moe, Tjøme, død 25.05.1814 på Moe, Tjøme, gift 10.01.1769 i Tjøme kirke med Mari Olsdatter f.1743, d.06.12.1800. I andre ekteskap (1742) med Persdatter (Pedersdatter?)var det 5 barn etter mine opptegnelser. Det var: (1)Hans Mattissøn f.1743 død 08.02.1801 i Tjølling ? (2)Mattis f.07.06.1745 på Nedre Kjære, Tjøme, død nov. 1779 på Nedre Kjære. (3) Peder f.1747 på Nedre Kjære, Tjøme d. 1799 i Helsingør, Danmark, (4) Karen f.1749 på Nedre Kjære, Tjøme død 07.12.1850 på Østjordet, Tjøme og (5) Anders F.1757 på Nedre Kjære, Tjøme. Hvor han døde vet jeg ikke.Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hans Mattissøn, f. 1743 på Nedre Kjære, var død før 1774 uten etterslekt.Den Hans Mathisen som døde 1801 på Kleppaker i Tjølling, ser ut til å være født 1748 i Sandar som sønn av Mathis Jensen og Ales Sveinungsdatter - se min redegjørelse (innlegg 60): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.