Gå til innhold
Arkivverket

[#26641] Brunlanes, Hedrum


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heikjenner noen til Bernt Olsen f. ca 1795 i Hedrum og som er far til Hans Berntsen Paular g. m. Karen Andersdtr datter av Anders Andersen hun og er fra Hedrum ifølge 1865 ft og Mormonersiden men hva deres søsken og mødre het vet jeg ikke, heller ikke deres anerhar noen felles aner med disse to eller. De bodde på Paular i Brunlanes både 1865 og 75.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Finner kun 2 i Vestfold som kan passe med den alderen i 1801. Bent Olsen 2 år, Schotvedt nordre i Ramnes og Bendt Olsen 4, Svarterud i Skoger. De andre er 11 og 12 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Da er det vel denne familien du mener?LenkeJeg har for tiden både den gamle L. Berg for Brunlanes hjemme , pluss en Hedrumbok. Det står lite om familien på Pauler i den gamle utgaven av Brunlanesboka, dessverre.Her er nevnt at Pauler var en Skogplass under Hvatum til ca 1650, senere lå den en tid under Vestre Halle. Skal lete litt på gårdene for å se hva jeg finner senere.Det er nok mulig at du vil finne opplysninger i nyere bygdebøker av Astrid Jahnsen.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet finnes faktisk en Berent i 1801 ft på gården Steenholt Mellem, Styrvold i Larvik som og kan være aktuell. Navnet skrives Bernt og ikke Bent på de stedene jeg har funnet det. f. eks er sønnens etternavn Berntsen.Denne Bernt er foresten sønn av Ole Cheristophersen og Aase OlsdtrSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiHar sett forbindelsen mot Gunhild Tormodsdtr men synes det var litt merkelig med en HANS Olsen som far og du finner han på familisears med ekteskapet og der er navnet Bernt Olsen eller så stemmer stedsnavnene.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei! Her har du mer å studere på i jula. Kirkeboka for Hedrum mener at Hans Berntsens far er Bernt Olsen, så her er det vel mulig at FS-basen er feil. Er det noen som har tilgang til Lardals kirkebok? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19 Download GEDCOM--------------------------------------------------------------------------------Husband's Name Hans OLSEN (AFN:1CD4-Z0K) Pedigree Born: 1771 Place: Styrvoll, Vfld, Norge Married: Abt 1794 Place: Styrvoll, Vfld, Norge Father: Mother:--------------------------------------------------------------------------------Wife's Name Gunhild TORMODSDATTER (AFN:1CD5-00P) Pedigree Born: 1776 Place: Styrvoll, Vfld, Norge Married: Abt 1794 Place: Styrvoll, Vfld, Norge Father: Tormod ANDERSEN (AFN:1CD5-0BR) Family Mother: Thore TRONSDATTER (AFN:1CD5-0GL)--------------------------------------------------------------------------------Children--------------------------------------------------------------------------------1. Sex Name M Ole BERNTSEN (AFN:1CD4-Z20) Pedigree Born: 1795 Place: Hedrum, Vfld, Norge--------------------------------------------------------------------------------2. Sex Name F Anne BERNTSDATTER (AFN:1CD4-Z36) Pedigree Born: 1799 Place: Hedrum, Vfld, Norge--------------------------------------------------------------------------------3. Sex Name M Torger BERNTSEN (AFN:1CD4-Z4D) Pedigree Born: 1802 Place: Hedrum, Vfld, Norge--------------------------------------------------------------------------------4. Sex Name M Gunder BERNTSEN (AFN:1CD4-Z5L) Pedigree Born: 1805 Place: Hedrum, Vfld, Norge--------------------------------------------------------------------------------5. Sex Name M Anders BERNTSEN (AFN:1CD4-Z6S) Pedigree Born: 1814 Place: Hedrum, Vfld, Norge--------------------------------------------------------------------------------6. Sex Name M Hans BERNTSEN (AFN:1CD4-Z71) Pedigree Born: 16 Sep 1817 Place: Hedrum, Vfld, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heidette begynner jo å ligne noe. takk for alle tips. Så er det bare Bernt Olsen har noen noe på han? eller er det for mye forlangt? Har selv opphold i nordland så det er ikke så lett å finne noe herfra.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivar vel litt snar her og ikke sjekket alt som var kommet inn. hadde litt problemer med nedlastingen fra digitalarkivet og fikk derfor ikke med alt Kolbjørn Næss hadde lagt inn.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg dem også på Gården Eskedal s. 353 i Brunlanes 2, Krohn-Holms bygdebok.Bernt Olsen fra Haneval i Styrvold d. 1850, 80 år, Eier og bruker 1806 -41.g.m. Gunhild Tormodsdatter d. 1839, 63 år.Barn: 1. Ole Berntsen f. 1796, d. 1863, eier og bruker 1841-63. ( Skjøte 1841 for 425 spd.g. 1818 med Berte Marie Mikkelsdatter , fra Steinsvold br. nr. 3. F. 1798, d. 1866.2. Anne Berntsen ,f. ca 1800, d. 1831.3. Torger Berntsen, f. ca 1803, d. 18314. Gunder Berntsen f. 1805,bodde på bruk nr. 45. Anders B. f. 1814, bodde på Seierstad Ø. br.16. Hans Berntsen f. 1818 g.m. Maren Andrea Andersdatter fra Moen Lardal.Bruket ble delt i 1841, se også bruk nr. 4.Her er også listet opp barn av Ole Berntsen , barn nr. 1.Håper dette var til litt hjelp.( Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja nå kom det mange opplysninger på en gang.Det står som nevnt mere om noen av sønnene til Bernt Olsen og deres avkom.Hvis du ønsker , så kan jeg skrive av det for deg i morgen fra bygdeboka.God natt.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker nå er det bare hvem dene Berit Mikkelsdtr du forteller om som er gift med Ole så har jeg de fleste grener fram til 1801 takket være dere. Man blir jo nesten litt lat med så mye hjelp.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiinnleggene våre kom inn samtidig Gunn er veldig interesert i det som kommer fram i bygdeboken. du kan vel skanne det av (de fleste har jo skanner i dag) og sende til, steinarolsen @ tiscali.noså kan jeg skrive det av selv. hvis du ikke absolut vil skrive det av for meg. Takk uansett på forhåndSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen og god morgen!Jeg kan godt scanne av noen sider og sende til deg med e-post.Får se om jeg finner noe om Berte marie Mikkelsdatter fra Steinsvold også da.Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Ser at jeg har vært litt for trøtt i går kveld.I innlegg nr. 12 har jeg skrevet Brunlanesboka istedenfor Hedrumboka. Jeg satt jo å bladde i begge.Nå har jeg scannet og sendt over sider med gårdene som du ønsket. Fant Berte Marie Mikkelsdatter der også.Si fra hvis du ønker flere opplysninger fra bygdebøkeme.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei. Bekrefter fra Hedrum Kirkebok: 22.10.1798/Berte Marie datter av MikkelTollejsen/ Steensvold. Du finner henne også på gården Stensvold FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher har det gått litt fort i svingene. den av Bernt Olsens sønner jeg leter etter er Hans Berntsen g. m. Maren Andrea Andersdtr hun er fra Moen i Lardal. datter av Anders Andersen så langt finner en på FS men ikke mer. Ellers mangler foreldre etc, til Bernt Olsen etter det jeg kan finne ut.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.