Gå til innhold
Arkivverket

[#26647] Ane Nilsdatter f ca 1703, Herøy/Alstahaug(Nordl.)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på Ane Nilsdatter født ca 1703, som er en av mine aner på Helgeland. Hun ble trolovet i Herøy 3.p.trinit. 1730 med Nils Joensen. Det er da oppgitt at en av dem var jordfødt til Knapsodden i Herøy(var muligens Nils). De ble gift 6.p.trinit. 1730 i Herøy, og hadde disse barna: 1)Aleth Nilsdatter døpt i Herøy 22.p.trinit. 1731. Hun er kun å finne på mikrofilm, og ikke i kirkeboka for Alstahaug i Family Search.Hun ble trolovet med Hans Nilsen Sørra 3 ta pentec 1757, og de ble gift Johannes Baptista 1757. De er blant mine aner.2)Nils Nilsen døpt 3.paascat 1735 i Herøy3)Ingeborg Nilsdatter døpt 2.p.trinit. 1737, og her har jeg merket meg at en av fadderne var Berith Nilsdatter Brasøen. Var dette søster av Ane?4)Kirsten Nilsdatter døpt Dom Jubilate 1740, og her var en av fadderne Susanna Nilsdatter Indre Øksningan. Var dette en søster av Ane Nilsdatter?Kan også nevne at en av forloverne til Ane og Nils i 1730 var Johan Nilsen Alteren, og han har jeg en del opplysninger om. Tror dette var bror av Ane. Har skrevet at muligens var Nils Hansen far til disse, og han var bruker i Østbø i 1701. Det ser ut til å være usikkert uansettHvem var Susanna Nilsdatter Indre Øksningan og Berith Nilsdatter Brasøen? Hvem var de gift med? Var de søstre av Ane Nilsdatter, som ble gravlagt 11.05.1783?Ane og Nils var senere i Østbø, hvor Nils hadde aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

I dag da jeg skulle se etter slekt for noen andre dukket det opp en mor til Johan Nilsen Alteren her(som kanskje var bror av Ane Nilsdatter her). Som gravlagt på Alstahaug kirkegård Festo Cana(skjærtorsdag?) 1718 finner jeg Maren Christophersdatter af Sirijord nu i Alteren, som da hun døde oppholdt seg hos sin sønn Johan Nilsen. Hun var da 74 år(altså da født ca 1644). Problemet nå er jo at hun blir for gammel til å være mor til Ane som ble født ca 1703. Jeg har også fått oppgitt fra privatperson at Ane og Johans far muligens var den Nils Nilsen som var 52 år og oppsitter i Alteren i 1701. Kan det være at Nils Nilsen og Maren Christophersdatter her rett og slett er farmor og farfar til Ane, og at de hadde en sønn som het Nils som var far til Ane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan Jens Nilsen Sirijord som var gift med Karen Jacobsdatter i 1750-årene være bror av Johan og Ane her? Jeg har forsket på Jens tidligere, men mistet det jeg skrev ved formatering av harddisken før jeg fikk tatt utskrift. Han ble senere gift med Gjertrud Joensdatter. Jens var også gift en tredje gang, men jeg husker ikke med hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.