Gå til innhold
Arkivverket

[#26648] Skifte etter Knud Jacobsen(Bang), begr. 1812.04.25 i Borgund ??


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Hei.Er det noen som vet om det finnes skifte etter Knud Jacobsen Bang som ble begravet i Borgund 1812.04.25. I følge kirkeboken bodde han da hos sin sønn på Nørvenes. Sønnen hadde overtatt Nørvenes 1806.06.09.Knud Jacobsen Bang/Knud Bang kom sansynligvis til Norge samtidig med sin sønn Jacob Knudsen Bang som fikk borgerskap i Bergen i 1797. Jacob ble gift i Bergen.Knud hadde en tid arbeidet på Holmen i Kjøbenhavn. Han var fra Rugsund i Davig.Jeg tror jeg har funnet familien i Kjøbenhavn:Knud Jacobsen og kone Karen Regina Friderichsdtr som fikk barnene: Jacob, f. 1764 og Ellen Cathrine, f. 1765. Ellen Cathrine har jeg fulgt noen ledd videre i Danmark. Jacob finner jeg ikke igjen i Danmark.Jeg er derfor på jagt etter skifte etter Knud for om mulig å få verifisert at denne familien i Holmen sogn er den riktig familie.Det skulle vel gjennomføres skifte hvis en av familien var i utlandet, og da vil vel datteren være nevnt der?Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Ja, jeg kjenner dette nettstedet, og har for noen år siden vært i kontakt med dem.Joda, det er samme familien. Den Knut Olai Bang som omtales der, er min tippoldefar.For ett par år siden hadde jeg besøk av en av etterkommerne fra Syd-Afrika, og det var jo veldig artig.Han jeg er på jakt etter nå er altså da 4-tipp. Spørsmålet er egentlig om det finnes noe skifte, og om det er fotografert. Jeg klarer ihvertfall ikke å finne noen oversikt som viser det.Jeg har som tidligere skrevet denne familien i Holmen sogn som passer så fortreffelig. Problemet er å få bundet dem til Norge.Det finnes ruller i Danmark som inneholder lister over ansatte, men da må jeg til Kjøbenhavn. Det blir vel en tur til våren.Derfor tenkte jeg det kunne være greitt å sjekke om det fantes noe skifte etter Knud. Får kanskje heller skrive rett til Statsarkivet og spørre der.PaulPS. Har du noen forbindelse med denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontakt med David Larsen og etterkommere etter Elling Eriksen/Erik Ellingsen og Gorvens. Litt om disse finner du på nettstedet mitt: http://itbase.no/kvien der du også finner min e-post adresse. Interessant at disse er i slekt med Bang i Rugsund som jeg har vært bort i tidligere i en annen sammenheng.Men nå skal jeg ikke oppholde Yngve Nedrebø i letingen etter et skifte. :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Har studert ein del på desse som drog til SA - Natal, ma familien Bang. Har også vore i kontakt med slekta i Ålesund/Borgund. Du skriv at 'Knud hadde en tid arbeidet på Holmen i Kjøbenhavn. Han var fra Rugsund i Davig.' Dette er ei ny opplysning så langt eg kan skjøne. Kva referansar - kjelder har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei. Harald:Ja, dette er nok helt nye opplysninger. Hittil har man jo trodd at Jacob var av dansk avstamning og fra Odense. Flere har jo også lett der uten å finne spor.Det har også vært sagt at blandt Bang-papirene på Ålesund museum ligger det en bok som skulle vise vei. Jeg kopierte den boken i sommer, og har lest den 3 - 4 ganger uten å finne noen tråd.FT 1801 for Sund prestegjeld, Sund sogn, plasserer Jacob Knudsen med kone, barn og faren Knud som er enkemann på Glesnesholmen på Sotra(ytterst ute på spissen i sør, en av mine brødre bor der i dag).Jacob tok jo borgerskap i Bergen i 1797, og jeg lurte på om faren kanskje også var borger og la ut et spørsmål om noen kunne titte i 'Borgerbok for Bergen'. Svaret som kom, var at jeg kunne finne han under 'undersøkelseskommisjonen for Bergen 1804 - 1805'.Der var både Knud og Jacob.nr 313 Knud Jacobsen, f. Rogsund i Davig skibrede, 71 år, bor Bergen, fisker, 'har avskjedspas fra Holmen i København af 1768, gamel og svag, saa ikke kunne møde'nr 314 Jacob Knudsen, f. Kjøbenhavn, 36 år, søn, bor Glesvær, Kjøbsvend hos H. Kroghn, og borger i Bergen, som fraværende ikke mødt. (han var borger og trengte ikke møte)I Holmen sogn, Kjøbenhavn, finner jeg i KB en Knud Jacobsen, g. m. Karen Regine Friderichsdtr som 1764.01.23 får en sønn Jacob Knudsen som jeg ikke finner mer om, og 1765.08.27 får en datter Ellen Cathrine som blir gift i Holmen menighet.Ellen og hennes familie(etterkommere) kan jeg følge flere generasjoner i Danmark.Knud, Karen og Jacob forsvinner.Det er riktignok en Jacob Bang i Odense litt senere, og alderen hans kan passe. Jeg venter på en CD fra Danmark, og er veldig spent på om jeg også vil finne Knud og Karen på samme sted.På statsarkivet i Kjøbenhavn finnes ruller over de som var på Holmen. Arkivverket selv mener at de kan være vanskelig og lese, og at de eventuellt bare vil gi henvisning til Norge. Får se utpå sommeren.Det var riktignok noen i DIS Danmark som mente at jeg kunne legge ut en forespørsel om noen kunne gå og sjekke for meg, men det synes jeg er litt drøyt.Så gifter altså Jacob og Berthe seg i Bergen, Nykirken, 1793.12.08.Tor,Du skriver at du har vært borti Bang i Rugsund. Kan Bang-navnet stamme derfra? Det kommer og går tydligvis. Eller brukes ikke bestandig.Dette var interessant. Kan det være noen skifter i Rugsund montro?Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.