Gå til innhold
Arkivverket

[#26649] Hvor finner jeg gården Qvorvaag , Hamre pr.gjeld, Hordaland.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Da Ole Monsen f. ca. 1734 døde i Bergen 1810 er han nevnt som Ole Monsen Qvorvaag.Lenke Har noen kjennskap til hvor denne gården er,og/eller vet noe om denne Ole Monsen? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Beate Runde

Et annet alternativ er: Florvaag Gard, Aschøens Sokn, Aschøens Prestegjeld, Søndre Bergenhuus Amt. Florvåg ligger rett over sundet for Lakesvåg, Bergen. mvh Eva :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takker for alle innleggene.Jeg er klar over at Qvorvaag ikke nødvendigvis behøver å være hans fødested, men jeg tror nok at han kom fra Nordhordland.Jeg har ikke helt klart for meg hvor grensene for Hammer/Hamre pr. gjeld gikk på den tiden, men forslaget til Jan er kanskje det heiteste.Dog skal ingenting utelukkes, så om andre har forslag om hvem denne Ole Monsen var, så mottas det med stor takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg trekker dette temaet frem i lyset igjen, i håp om at det skal være mulig å finne ut hvem denne Ole Monsen var.Ved hans død ( se innlegg nr.1) blir det anført at han var født i Hammer 1734.Det må jo være datidens Hamre prestegjeld det er snakk om.Gården Qvorvaag behøver ikke å være fødested, med stedet hvor han vokste opp. Jeg vet jo at der er en del eksperter på Åsane/Hamre som kanskje kan fortelle meg noe om denne Ole Monsen Blindheim som Tor Andersen viser til i innlegg nr.3.Dessverre døde Ole Monsen i Bergen som almisse lem, og ingen personer er nevnt i skifte/dødsmeldingen etter ham. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei Rune!Ole Monsen Blindheim kjøper gård på Sæterstøl i Åsane og dør der i 1812. Så han kan det ikke være du søker etter.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for den avklaringen Johan Ludvig.Det kan ofte være til like stor hjelp å få luket bort alternativer, så slipper man å kaste bort mye tid på blindspor.Kan det tenkes at det kan være en omskrivning for gården Hordvig? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan forøvrig legge til at den Ole Monsen jeg egentlig søker i alle fall fikk barna Ingeborg, Cecilie, Anne Marie og Mons.Den samme Mons blir ved en dåp mot slutten av 1790 tallet nevnt som Mons Olsen Houkeland. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg har et håp om at jeg i 2009 skal klare å finne svar på hvem denne Ole Monsen var.Det er trolig ham jeg finner her i Bergen i 1801.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f11280&gardpostnr=144&personpostnr=1069&merk=1069#ovre>LenkeOg samme mann som kommunikant i Korskirken i 1790.LenkeOg samme sted i 1800/1801.LenkeHer der datteren Cecilie i 1801.Lenke.Og her er datteren Ingeborg i 1801.LenkeHun bor ikke langt unna faren i 1801.Og her er datteren Anne Marie (Malene Marie) i 1801. Dette er den eneste kilden hvor navnet Malene Marie er benyttet. Ved ekteskap, barnedåper og død er hun beaskrevet som Anne/Ane eller Anne Marie.LenkeJeg legger også ved lenke til debatt ang den samme Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Ole Monsen og Marthe Andersdatter får datteren Ingeborg i 1760 og har da adresse Øijorden ved Florvåg. Av fadrene går det fram at de har en viss tilknytning til stedet: Niels Asbiørnsens kone kom fra Øyjorden og Malene Johannesdatter bodde også der i 1760. Mor til Sidselle Willumsdatter som er fadder, kom også fra Øyjorden. En av fadrene er Mons Nielsen, men han er ikke nevnt med adresse. Kanskje kan en finne ut hvem han er. Jeg tror ikke han bodde på Øyjorden. Nå er det jo godt mulig at det er Marthe som har tilknytning til disse familiene. Paret ble nok bare på Askøy et år eller to for det er vel de vi finner på Skaalevik i 1762 når de får datteren Sidselle, da bare nevnt som Ole og Marthe i kirkeboken.I april 1760 finner vi Ole Monsen to ganger som kommunikant i Askøy sammen med konen. Da med adresse Florvåg. Så det er godt mulig at Qvorvaag er feilskrift for Florvaag, siden han har hatt en viss tilknytning til stedet. Noe nærmere svaret på hvem Ole Monsen var, kommer du vel ikke med disse opplysningene. Men vi er nå helt i begynnelsen av 2009, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Gunn, og godt nytt år til deg.Ja dette er jo tanker jeg selv har gjort meg. For jeg finner ingen andre fornuftige relasjoner til navnet Qvorvaag. Om det nå er Florvåg Ole Monsen har ment, vet jeg imidlertid ikke. Og som du sier, så er året 2009 nettopp startet. Så det er fortsatt håp om at denne gåten kan finne sin løsning.Her er imidlertid lenke til ekteskapet mellom Ole Monsen og Marthe Andersdtr. Platzen den 11 ? 1759.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Siden vi nå har passert nok et årsskifte, løfter jeg denne debatten opp igjen i håp om at noen kan kaste lys over hvem denne Ole Mpnsen og hans hustru Marthe Andersdtr. var. Jeg har selv ikke noen nye opplysninger å legge til utover det jeg allerede har lagt frem i lenkeform her. Alle innspill/forslag til hvem de var og hvor de kom fras mottaes med takk.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei Rune! Hvem er det du tar utgangspunkt i etter i din leting etter Ole Monsen. Er det et barn eller barnebarn?Dessuten finnes det militære ruller fra Nordhordland på 1700-tallet på Statsarkivet i Bergen. Disse gir ofte god informasjon.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kenneth.Jeg tar utgangspunkt i barn. Datteren Anne Marie gift med Carl Henrichsen får 9 barn og det er gjennom fadderne i barnedåpene jeg har kommet frem til at faren het Ole Monsen og at han bodde i Sandviken.Videre har søskene Ingeborg, Cecilie og Mons også opptrådt flere ganger som faddere samt at Mons Olsen også var forlover. Da datteren Gunelde ble døpt i 1798 er Ole Monsen Sandviken blant fadderne. Jeg har derfor kommet til at Ole Monsen Sandviken, som opptrer som enkemann bosatt i Sandviken blant kommuniantene i Korskirken i 1790 og 1801 må være identisk med Ole Monsen Qvorvaag født i Hamre 1734. Videre vet vi at en Ole Monsen giftet seg på Askøy i 1759 med Marthe Anderdtr. Pladsen.De døper en datter Ingeborg og en datter Cecilie før de forsvinner fra Askøy. Tilnavnet Qvorvaag kan skrive seg fra at de bodde på Florvåg. Så jeg har jo fortsatt et lønnlig håp om at du kanskje gjennom ditt bygdebokprosjekt for Åsane skal kunne snuble over svaret på hvem denne Ole Monsen Qvorvaag egentlig var. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg håper fortsatt det skal være mulig å finne svar på denne gåten. Om opplysningen ved Ole Monsens død stemmer, han født i Hamre prestegjeld ca. 1734.Stammer tilnavnet Qvorvåg fra Askøy = Florvåg, eller er det noe sted i Hamre som kan passe?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne en gang til, i håp om at det en gang skal lykkes å finne svaret på hvem Ole Monsen var og hvor han kom fra. Fra mange år med slektsgranskning som hobby, vet jeg at svar ofte kan ligge snublende nær. Og mang en gang har jeg og andre funnet svar på gamle gåter, ved å lete etter noe helt annet. Dersom opplysningene ved Ole Monsens død i 1810 (se lenke i innlegg nr.1) er korrekte, så skal han være født i Hamre prestegjeld rundt 1734. Hvor mange med det navnet var født i Hamre mellom 1730 og 1740. Noen har vi klart å utelukke, men har noen oversikt over vilke kandidater som kan være aktuelle?Det er håp i hengende snøre, så jeg lar snøret henge ute en stund til i håp om napp. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det var noe vrient dette Rune, har pløyd min navneliste over navn i området, og kan det være Kvalvåg tro? Qualvoug. Navnet har jeg jo hørt i Nordhordland,men hvor? Kan det være Kvalvåg i Lindås tro? En har jo det samme navnet i Austevoll også, men det er jo uaktuellt.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Nå skal jeg la være å påstå at en finner folk i den tiden fra Florvåg døpt i Hamre, egentlig ser en mange grenser som brytes, så intet villoe forundre meg Rune, men jeg synest Lindås var noe nærmere.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt Torleif. Det kan utmerket godt være at forslaget ditt her mere for seg enn Florvåg. Men det er et faktum at familien bodde på Ølorden under Florvåg i de første årene av ekteskapet, og det kan være forklaringen på Qvorvaag = Florvaag.At han skal være født i Hamre/Hammer prestegjeld stemmer fra opplysningene vedr. hans død i 1810. Men som vi og har nevnt, så behøver Qvorvaag ikke ha noe med hans fødested å gjøre. Det er ingen henvisninger til Qvorvaag verken ved ekteskap, barnedåper, som kommunikant i 1790 og 1800 eller 1801 tellingen. Således behøver ikke Qvorvaag og Hamre ha noe med hverandre å gjøre.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Rune!Qvorvog kan jo vere transkripsjonsfeil frå kyrkjeboka. Har du funne ut kva kyrkjebok denne innførselen er frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Gunnar.Det som står i lenken i innlegg nr. 1 vedr. Ole Monsens død skal, ifølge Yngve Nedrebø ved Statasarkivet i Bergen, være en ordrett gjenngivelse av hva som står i kirkeboka. Jeg har ikke selv sett orginalen, men setter min lit til at det stemmer. Hadde jeg startet denne debatten nå, ville jeg nok ha valgt en annen ordlyd på overskriften. For jeg tror ikke Qvorvaag har noe med hans fødested å gjøre. Den eneste gangen Qvorvaag er nevnt, er i forbindelse ved hans død.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Rune.Kan det være Kvamsvåg i Alversund kansje.Har faktisk noen i egne slekter, som av en eller annen merkelig grunn drog over fjorden fra Osterøy bl.a. til Askøy. Har funnet Kvamsvåg skrevet Quamsvaag.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.