Gå til innhold
Arkivverket

[#26654] Sparboe Skånland Troms


Gjest liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest liv Birgit Løkken

Hei!Erik Jensen Res. Kap i Lofoten Flakstad. På folketellingen 1701 var han 56 år, altså født 1645. Død 1703. Trolig gift med en datter til Hans Jensen Sparboe, Res Kap til Ofoten 1771, Mefjord 1675 da barna bruker slektsnavnet Sparboe.Barn:1 Mille Eriksdtr Sparboe, født 1685, død før 1755, gift med Kristen Sørensen lensmann i buksnes2. Hans Eriksen Sparboe, født 1687, død 1754 gift med Riborg Hansdtr. Rafn, født 1694, død 1776.Om Erik Jensens Res Kap i Flagstad familie vites følgende: 12.10 1682 i Otte Jensens hus etter avdøde Jens Eriksen i Sanden. Enke: Mille Eriksdatter Barn: Hr. Erik Jensen i Lofoten. Ole gift i Nordland, Otte gift, Hermann 30, Erik 24, Clare gift med Pitter Nielsen i Nordland. Sl. Marettes sønn Jens Hansen 12 år, Birgitte gift i Nordland 1004-16, sølv for 48 rdlr. borgerleiene skarsta i Nordland og Risvær i Helgeland.2.12. 1690 avdød Mille Eriksdtr. Sl Jens Eriksen. Barn: Hr. Erik Jensen cappelan til Flakstad i Lofoten. Otte, Hermann og Erik. Sl. Ole Jensens datter Mille, Clare Jensdtr. Sl. Marittes sønn Jens Hansen og Birgitte Jensdatter 169-6 rdlr.Manntall over Trondhjems bys familier og håndkverner, 5. mars 1687. 12 rode Mille: salig Jens Eriksen og hennes sønn Hermann Jensen samt hennes svoger Ole Johansen med hustru og et barn.Trondheim før Cicignon. 417 Jens Eriksen han nevnes 1645 blant uformuende borgere og håndverkfolk. (Han må sandelig ha kommet seg opp, min tilføyelse) Han var nordlandshandler med leiet Skarstad i Nordland, og ledningen fører opp Jens Eriksen to ganger, den ene gang med leiebo Gaute Pedersen. Den annen gård kalles i ledingen 1659-60 Eric Mogensgård, visstnok hustruens farsgård og lå like i nærheten. 25 april skjøter Jens Eriksen denne Erich Mogens plass i Sanden til Anders Joensen. 13 november 1682 holdtes skifte etter sl: Jens Erichsen i Sanden, og 25 oktober 1690 etter enken Mille Erichsdatter. I det siste opplyses at sl: Jens Erichsens grunn nå er bebygd av Giertrud Persdatter, Størcher vekter og Hermand Jensen. Disse tomter svarer til nåværende Taraldsgårdveit nr.4.Spørsmål nr.1 Hans Jensen Sparboe prest i Ofoten 1771, siden Mefjord. Er det noen som kjenner hans opphav. Det er nærliggende å tro at han enten var barn eller barnebarn til en embetsmann i Sparbu.Spørsmål nr. 2. Mille Erichsdtr. var datter til Erik Mogensen. Er det noen som kjenner til ham. Hun hadde for øvrig en svoger som het Ole Johansen.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall en lenke med personer kalt Sparboe [url="http://vestraat.net/iea-p/i99.htm#2593>http://vestraat.net/iea-p/i99.htm#2593Kanskje denne også kan være av interesse (se fra pkt. 5.1) http://www.nose.dk/Norge/rafn.htmlHer er også en navneliste – Sparboe LenkeOgså i registeret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift finnes det henvisninger til artikler om Sparboe / Sparbo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei Grete!Må si du er flink til å finne frem på nettet. At Sparbu (boe) er nevnt i Norsk slektshistorisk tidskrift var nytt for meg. Det andre har jeg sett. Det er forøvrig en god del feil på nettsidene. Jeg skal nå legge ut slekten min på nett. Har skrevet noen bøker. Tusen, tusen takk for riktig god hjelp. Du har ikke selv noen spørsmål. Kanskje det er noe jeg eventuelt kan hjelpe til med.Med vennlig hilsenLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.