Gå til innhold
Arkivverket

[#26660] Jonas Lie og Jonas Lie - forfatter og maler


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten P. Mortensen

Torgeir (43)Navnet Wille kan være både efternavn og fornavn. Så vidt hennes efterkommere vet, var Wille, i dette tilfelle, et fornavn (mellemnavn)Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(17/Christiansen:) Den omtalte sønn av forfatteren Jonas Lie og kone/kusine Thomasine, Mons Lie (1864-1931), forfatter (g.m. skuespillerinne ved Christiania Gamle Teater, Johanne Elionore ”Lubben” Collett Vogt) som kom til Lilllehammer på besøk i 1906 og forble der, er vel da igjen far til fiolinist (?) Mons Michael Lie (riktig navn ?) på Lillehammer ? Når levde han ? Og en datter av ham igjen var det vel som ble g. Thommesen og mor til Høyre's stortingsmann: Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Er det noen synspunkter på mitt lille tankekors i 2.avsnitt i (42)? Hadde vært fint å få avklart så pass basale ting. Er Erik og Ingeborg Birgitte søsken, monn tro?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det blir to svært trange generasjoner her, men MULIG er det selvsagt, at Erik Møinichen f.1797 fikk datteren Ingeborg rundt f.eks. 1816 (da hen selv var 19 år), og at Ingeborg ble gift (Lie) i 1833 (som 17-åring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

'Flere' på DISTreff 'har henne' (Ingeborg) som f.1801 og datter av Thomas Henrich Møinichen (1758-1845) og Ingeborg Birgitte Røring (f.1766) og altså nettoppp som søster av Erik (og dessuten av Margrethe, Benedicte og fem øvrige søsken i den musikalske familie på Onsum i Fåberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tolket uttalelsen i 28 -'Til sorg for de nålevende Thulesius'ene som 'vet' at de via Auden Eriksen kan spore slekta over Kvalvåg til Aspa.'- som at Thulesius'ene 'vet' at de kan spore tilbake til Aspa (pga navn etc) - de vet bare ikke hvordan. Men dette ser jeg nå kan ha vært en feil slutning - beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

- jeg beklager også at jeg har fått dårlig tid nå - og at det blir enda verre i neste uke, men jeg kommer tilbake til husmenn- og bonde-anene til Jonas i Trøndelag - seinere. Han må (ut fra uttalelsene) ha visst at han også hadde aner nordfra, og slik jeg ser det nå, er det Berete Povelsdatter, gift med Peder Smestaden eller Smistad som kanskje er den mest aktuelle i denne sammenhengen, dvs mormors mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Spinner videre på innlegg 44, og vil ta med dette fra FS, selv om alt blir veldig usikkert. Det kan være utgangspunkt for videre undersøkelser.Hentet fra FS-IGI: Ole Toresen f 1721 Tiller. Foreldre Tore Olsen Schjetne f ca 1692 Buvika, død 1737 på Tiller og Ingebjørg Asbjørnsdtr f ca 1696 Buvika.Foreldre til Tore Olsen Schjetne: Ole Olsen Onsøyen og Siri Olsdtr Sim(?)Håper at trønderske lokalpatrioter kan jobbe videre med dette mens jeg er borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til innleggene (56) og (57):De nålevende medlemmer av slekten Thulesius regner Peter Hutscher Knutsen Thulesius (ca. 1718-1785) som sin 2STAMFAR.' Han var bror av den mye omtalte Ole Andreas og sønnesønn av Ole Audensen.Familien har flere ganger på ulike måter tatt kontakt med oss Kvalvåginger og hver gang, i ulike former, har vi fått presentert en anerekke der forbindelsen går fra Ole Audensen via Auden Eriksen til Erik Audensen på Kvalvåg og derfra kan vi jo alle resten.Og fra Ole Audensens sønn Nils, selve ur-Thulesiusen, kommer vi fram til Jonas Lie m.fl.Seinest sist vinter fikk jeg fra et familiemedlem en meget detaljert etterslektsrekke med utgangspunkt i Erik Audensen.Derfor sier jeg at familien 'vet' dette. At andre er kommet til et annet resultat får vi andre ta til etterretning. Men det er vel IKKE utelukket at Ole Audensen kan være etterkommer av en annen Aspaværing enn Erik Audensen?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Om man er interessert i en eldre artikkel om søstrene Lie finnes det en i Urd fra 31.3.1906 på Nasjonalbibliotekets side med digitale aviser her: [url="http://www.nb.no/avis/programvare/vis_sider.php?publisert=&vis_tiffbilde=&modus=sok&tittel=URN:NBN:no-nb_digavishefte_26&aarstall=1906&maaned=03&dag=31>LenkeI det hele tatt er det mye spennende å finne blandt disse digitale avisene og bladene, jf. mitt tidligere innlegg i annen debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Reidun Søbstad

Litt på siden og avsporing fra familien Lie. Til innlegg Arnstein Rønning(38). Lars Fredrichsen (Nord-)Tiller bodde på gården og sønnen Lars Larsen overtok den senere. Så det kan ikke være denne Lars Tiller som var kremmer i Trondheim. Lars F. Tiller omkom i Tillerskredet 7. mars 1816.Jeg fant denne Lars F. Tiller gjentatte ganger oppført i forlikskommisjonen for Strinda som en skikkelig kranglefant. han var stevnet inn for gjentatte slagsmål og krangler.Hans svigermor var fra Søbstad i Leinstrand, av min ætt.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

For noen dager siden satt jeg i Alcudia og skrev av skiftet etter Øllegaard Walsøe, Glarmæster Heming (Henning) Pedersen Øyens (Øies) Huustrue. Da jeg var ferdig med dette, og forsøkte å få tida til å gå, kikket jeg litt på neste skifte som bare delvis var blitt med på kopien jeg hadde fått fra Statsarkivet i Trondheim. Der fant jeg mormor til Jonas Lie.5/3 1787 Tømmermand Peder Pedersen Smistad. Kone: Berethe Poulsdtr - begge døde.1. Mæster Skomager Peter Schmidt ere givt og boer her i Byen.2. Tingyder Poul Smith ligeledes givt og boer her i Byen.3. ... opgav at have en Broder til, som sidder i Raadstuen under Action, som hedder Ole Pedersen Smith, gammel 18 aar (han satt forøvrig fortsatt i arrest under rådstuen 20/3)Videre var tilstede døttrene1. Bergitha Peders Datter gammel 30 aar (som må være mormor til Jonas Lie)2. Gertrue Cathrine Peders Datter 20 aar gl3 og 4 Tvillingene Inger og Ingeborg Peders Datter gamle 16 aarog 5 Karen Peders Datter gammel 12 aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Litt mer før jeg drar avgårde:1784 DK T.heim 1. juni trolov Skomager og Ungekarl Petter Pedersen Smith og Jomfrue Anne Cathrine Feldtskow - cop 8de Juli. Forlovere ? og Sivert Røst1784 DK T.heim 19. Nov Ungekarl og Mester Tinngyder Sr. Poul Smith trolov m Demoiselle Ane Jonasdtr Lie - cop 19(?) Dec - (en av forloverne er ant en Lie)1768 DK T.heim 31. Okt Ole døpt (han som var arrestert 18 år seinere). Foreldre: Peder Pedersøn Smidstaden og Bereth Paulsdatter. Test: Ole Maarskiøens Kone og Peternille hos hr. Bang. Ole How. Christopher Wahl og Anders Barbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, og det er også utrolig at jeg i det hele tatt koplet Smistad med Jonas Lie etter nesten 2 år. Jeg er ikke spesielt interessert i Jonas Lie, men jeg ser også at den eldste sønnen Petter Smith ikke er i Trondheim i 1801 (han losjerer i Hammerfest), men kona er i Trondheim, Anne Cathrine Feldtskow (kalt Smith i 1801). Det står at 'Manden er rejst fra hinde' (og datteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Ingebjørg Romulslie

Overbarndmæster Mons Lie i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18011601&gardpostnr=105&personpostnr=887&merk=887#ovre>LenkeHos ham er Jonas Schmith, skriverdreng. Denne Jonas er sønn av Poul Pedersen Smith og Anne Jonasdt. Lie, døpt 21.5.1789 (nr. 52): Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.