Gå til innhold
Arkivverket

[#26664] Vold/Wold navnet i Vaernes sogn Stordalen


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Vi ser i Bronnoy Nordland, Elen Christina Olsdtr. Wold g. 1817 Stamnes, enkem. Peter Christoffersen Gronbech, bosted Stokka Heroy for de kom tilbake til Lund i Bronnoy (gbr.). Tre barn 1.Frederika Margrete f. 1818, 2.Olava Bergitte 1820, 3.Thomas Frederik Wold f. 1826. Elen d. 1833 oppgitt aa vaere 38 aar! Kan hun vaere f. ca. 1785 dtr. av hsm. Ole Thoresen Vold og Elen Fredrikke Bye Varnes Stordalen i 1801? Alder passer ikke, men Elen hadde en bror Thomas Frederik Vold (hjemme 1801), samme navn som sonnen, og siste barn ble f. 1826. Er det noen derute eller bygdebok som sier hva ble av Elen Christina Vold f. Stordalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Petter Christoffersen Gronbech g. I 1804 Margrete Danielsdtr., enke. Hun d. 1811 (4 barn sammen). Petter g. II 1815 Stamnes, enke Gertrud Jorgensdtr. Stokka f. 1760 d. 1816 Stokka, ingen barn sammen. Petter g. III 1817 Stamnes, Elen Christian Olsdtr. Wold d. 1833, 3 barn. Petter g. IV 1838 Anne Olsdtr. f. 1796 Hildrum Overhalla, senere Hollup Bindalen. Petter d. 1839. Bosted Lund Bronnoy 1804-ca. 1812, Stokka 1815-ca. 1825, Lund igjen 1826-1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Margaret. Hvis Elen Olsdatter ble født ca 1785, må hun ha vært 48 år i 1833 da hun døde. Det er ikke sikkert jeg har funnet den riktige i Stjørdalsbokas bind 2 del 2, men her er det jeg har om henne og hennes familie i Stjørdal:Elen Kirstine Vold ble døpt 31.01.1786. Med serjant Bård Sellæg fra Overhalla hadde hun sønnen Eilert Fredrik Tromp født 23.06.1815..Hennes foreldre var Ole Toresen Vold født 1745 på Lillemo i Lånke(under Stjørdal den gangen), og han døde den 15.12.1818. Det er nevnt at han var sersjant. Han tok utflyttingsattest for å flytte til Tromsø, men døde før avreisen. Han var gift med Elen Fredrikke Kristiansdatter Tromp, som var født i 1759 og døde 25.12.1825. Hun døde på en plass under Lillemo i Lånke. Deres barn:a)Mikal Kristoffer Vold døpt 01.01.1779b)Marianna Bergitte Vold døpt 28.10.1782c)Ellen Kirstine Vold(se lengre oppe her)d)Anne Bergitte Vold født 1789e)Peder Vold døpt 03.02.1793. f)Thomas Fredrik Tromp Vold, døpt 28.08.1796. I 1818 flyttet han til Alstahaug i Nordland. Dette er svært interessant, for stedene Stokka og Stamnes nevner du jo. Begge disse stedene tilhører Alstahaug prestegjeld i dag, og gjorde det den gangen også. Har aldri hørt om Stokka i Herøy. Selv bor jeg jo ikke langt unna disse stedene, men kunne ha vært bedre kjent enn jeg er.Alderen ved dødsfall i kirkebøker kan man ikke alltid stole på, og den har sikkert vært for lav i 1833 da Elen døde.Jeg har ganske mange aner på strekningen Stjørdal-Levanger +Frosta, og i ganske mange kommuner på Helgeland. Sitter derfor på kilder fra begge disse områder.Det er mulig jeg kan finne Thomas som innflyttet i kirkeboka for Alstahaug over jul, men det er jo ikke sikkert han er oppført der,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei Anne Lise, Takk for det ovafor!! Jeg har notater ogsaa for Alstahaug og se d. 1825 Fredrik Wold Steiro 28 ugift. Skifte for han kalles 'Olsen': faren Thomas Fredrik Wold Lovsnes Flatanger, saa kan han vaere i slekt med Elen. Steiro er ved siden av Stokka? Sporsmaal: Du har barn c)Ellen Kirstine Vold ('se lengre oppe her' - staar dette i bygdeboka? Er det noe mer unntatt for den uekte i boka?) Hvis ikke, tror jeg at jeg har riktig foreldrene for henne. Er det mer om uekte Eilert? Frosta: har vi ett sporsmaal: Ser du f. ca. 1864-65 Berit Anna dtr. av Morten Andersen, og f. ca. 1850 Ana Marta av samme faren? Trenger fodselen og foreldrene og sted. Stjordal ovre: ser du Anders Olsen og Eli Fredriksdtr. og barna f. ca. 1877 Kristine og f. ca. 1878 Anne??? Trenger giftermaalet og barn og foreldrene for Anders og Eli. Mitt e-post=robert_d_miller@msn.com. Stor takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skal prøve å finne ut mer om Thomas. Når det gjelder Øvre Stjørdal kan jeg ikke hjelpe, for jeg har ikke bygdebøkene for Meråker, Lånke og Hegra. Det vi har dekker det vi kan kalle Nedre Stjørdal når det gjelder bygdebøker.For Frosta har jeg kun de 5 sist utgitte bygdebøkene, og ikke tilgang til kirkebøker. Prøvde å se FT-1865 og 1875 for å finne ut hvilken gård Berit og Ane var på, men finner ingen med disse navnene i folketellingen 1865 som passer aldersmessig. Da må jeg lete igjenn om alle 3 tykke Frostabøker og 5 tykke bøker for Åsen som går under Frosta, og det vil ta tid. Så hvis du vet hvilken gård de kom fra hadde det vært fint. Dessverre har jeg ikke tilgang til kirkebøkene for Frosta eller Stjørdal. To av Frostabøkene jeg har er historiske bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei Anne Lise - Frosta, gaard er Skalet i Frosta og Morten/Mortinus var hsm. Morten Andersen og Ingeranna Pedersdtr. Familien seinere flyttet til Vega Nordland. Jeg er interessert i fodselsdato Berit Anna og Anne Marta, dtr. til Morten. Hvis dette tar mye tid, glem det. Takk fra MM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner ikke Skalet i de bøkene jeg har, men nå kommer det jo ut ny Frostabok snart. Det kan jo hende at Skalet står der. Nå mangler jo jeg de 2 første Frostabøkene som ble utgitt ca 1968-70, men hvis du skal ha fødselsdato må du vel til kirkebøkene. Kirkebøkene for Frosta 1817-38 er jo utlagt på internett, men finner ingn av dem du spør etter der heller dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.